Newsflash

Societatea comunistă şi reforma în sănătate

de Prof. dr. Peter MANU - oct. 18 2013
Societatea comunistă şi reforma în sănătate

În propunerea legislativă privind pachetul de bază, ministrul liberal al sănătăţii vine cu mai multe noutăţi surprinzătoare. Esenţiale par a fi însă două: adresabilitatea universală, fără a mai face distincţie între asiguraţi şi neasiguraţi, şi absenţa, cel puţin deocamdată, a unei liste negative, de servicii excluse din pachetul zis „de bază“. Principial vorbind, se asigură servicii „fiecăruia după necesităţi“, dar cotizează „fiecare după munca sa“. Ar trebui să ne îngrijoreze faptul că principiul acesta a fost enunţat cândva de Marx, în legătură cu societatea comunistă? (Dr. A. M.)

 

   Nu ştiu nimic despre lecturile lui Eugen Nicolăescu, dar pot avansa ipoteza că nu este marxist, în sensul cunoaşterii şi înţelegerii operei filosofului german. Nici nu ar fi de mirare, în măsura în care marxismul este nomina odiosa într-o ţară în care mai toţi cei cu megafoane proclamă, cu mai multă ardoare decât convingere, ruptura de comunism, dar în care un segment important al societăţii crede că se trăia mai bine sub Ceauşescu. O discordanţă fundamentală, care explică tentaţia pentru conducători autoritari şi populişti şi indiferenţa la pericolul stagnării.
   Oricum, este bine să ne reamintim că fraza la care vă referiţi îi aparţine lui Louis Blanc, nu lui Marx. Tutorele copiilor unor industriaşi din Arras, Blanc a examinat relaţia dintre valoarea muncii şi condiţiile de viaţă ale muncitorilor din fabrica familiei şi a formulat speranţa, în eseul Organisation du travail, publicat în 1839, că, într-o lume mai bună, „De chacun selon ses moyens, à chacun selon ses besoins“. Expresia se voia o modificarea a concepţiei contelui de Saint-Simon, numit pe drept „le dernier des gentilhommes et le premier des socialistes“, care spusese, influenţat de Diderot, „À chacun selon ses capacités, à chaque capacité selon ses œuvres“. Blanc şi-a popularizat formula în timpul Revoluţiei din 1848, când a jucat un rol decisiv în forţarea abdicării regelui Louis-Phillipe şi a condus (împreună cu Lamartine şi Ledru-Rollin) guvernul provizoriu.
   Marx a reluat fraza lui Blanc în Critica Programului de la Gotha, o lungă scrisoare trimisă în 1875 organizatorilor congresului socialiştilor germani, publicată numai postum, în 1890. Ca orice incursiune în filosofie, expresia poate fi înţeleasă numai în contextul în care fost spusă: „În faza superioară a societăţii comuniste, după ce va dispărea subordonarea înrobitoare a indivizilor faţă de diviziunea muncii şi, odată cu ea, opoziţia dintre munca intelectuală şi munca fizică; când munca va înceta să mai fie numai un mijloc de existenţă şi va deveni ea însăşi prima necesitate vitală, (…) abia atunci limitele înguste ale dreptului burghez vor putea fi cu totul depăşite şi societatea va putea înscrie pe stindardele ei: de la fiecare după capacităţi, fiecăruia după nevoi!“.
   Observaţi că Marx se referă la o „fază superioară a societăţii comuniste“, când producţia de bunuri materiale şi intelectuale va atinge abundenţa. Până atunci, adică în perioada de tranziţie dintre capitalism şi comunism, relaţiile sociale vor fi conduse potrivit dreptului burghez, un lucru pe care Marx îl considera normal: „Dar un individ poate fi superior altuia din punct de vedere fizic sau intelectual; el va efectua, deci, în aceeaşi cantitate de timp mai multă cantitate de muncă sau va putea munci un timp mai îndelungat. (…) Acest drept (…) recunoaşte însă, în mod tacit, ca privilegii fireşti, dotarea individuală inegală şi, deci, capacitatea de muncă inegală a muncitorilor. El este deci, prin conţinutul său, un drept al inegalităţii, ca orice drept“ (sublinierea îi aparţine lui Marx).
   Orice s-ar spune, România nu este în niciun fel de fază superioară a niciuneia dintre formele cunoscute sau propuse de organizare socială. Un optimist ar putea spune (cu multe rezerve) că ţara se află în perioada de tranziţie dintre comunism şi capitalism. Aşa că restructurarea intervenţiei unui stat fără resurse, ineficient şi corupt, în asigurarea sănătăţii populaţiei, nu va face decât să legifereze, din nou, dreptul la inegalitate. Ca întotdeauna, cei mai mulţi vor primi puţin; cei cu stare îşi vor cumpăra ce au nevoie, acasă sau mai degrabă dincolo de graniţă. Un foc modest, care produce mult fum, dar nicio lumină, şi care se va stinge repede.

 

Aequanimitas este titlul unui discurs rostit în 1889 de Sir William Osler, părinte-fondator al medicinii interne în America de Nord; semnifică virtutea de a accepta lucrurile aşa cum sunt.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe