Newsflash

Rolul profesorului

de Prof. dr. Gabriel M. GURMAN - feb. 22 2017
Rolul profesorului
     Recunosc, citatul alăturat m-a intrigat. Motivul e clar: autorul acestei celebre expresii a fost unul din cei mai serioși savanți ai vremii sale și, în afara medicinii, a studiat, a inventat și a descoperit nenumărate teorii, astre și formule matematice, un termometru special, a promovat heliocentrismul și încă o multitudine de noțiuni rămase valabile până în ziua de azi. Și atunci, te întrebi: cum se face că un asemenea geniu se dovedește dezamăgit de capacitatea celor care l-au înconjurat de a asimila învățămintele sale? E adevărat, nimic din biografia lui Galilei nu dovedește că s-ar fi dedicat în mod special educației celor care au trăit și lucrat alături de el, deși, de-a lungul vieții, a predat la Academia de Artă din Florența și la cea din Padova, timp de aproape douăzeci de ani. Și, dacă așa stau lucrurile, nu-ți rămâne decât să constați că, de fapt, modelul său educativ nu a fost ceea ce în engleză se numește frontal teaching (educație formală).
    Supoziția mea se îndreaptă spre posibilitatea că el a fost un model pentru cei din jur, dar niciodată nu a creat o școală care să-i ducă mai departe învățămintele și preceptele. Ceea ce nu reduce cu nimic din importanța citatului alăturat. El deschide o discuție importantă despre rolul modelului în viață față de importanța transmiterii directe de informații și experiență celor care vin după tine. Personal, nu cred că aceste două metode se bat cap în cap, ci, mai degrabă, sunt complementare. A nu se uita, talentul de dascăl, chiar dacă te naști cu el, e o virtute care necesită multă experiență pentru a reuși să transmiți altuia ceea ce consideri că e important. De aceea, educația formală e numai o parte din procesul de creare a unor urmași intelectuali și spirituali.
     Întorcându-mă cu gândul la propria viață profesională, realizez cu ușurință că am avut parte de un număr îndeajuns de impresionant de dascăli, care, de-a lungul vremii, mi-au împărtășit multe din cele ce știau și agonisiseră în timpul carierei lor. Nu mai puțin importanți sunt acei câțiva care au jucat în viața mea rolul de model. N-am nicio îndoială că niciunul din cei pe care îi păstrez în amintire nu a răspuns la definiția de perfecțiune umană, poate pentru că nimic și nimeni nu e perfect. Dar fiecare mi-a oferit, prin felul de a acționa și/sau a se comporta, un model pe care l-am considerat demn de a fi copiat.
    Cred că nu voi dezvălui un secret atunci când voi afirma că noțiunile teoretice care au stat (și încă mai stau) la baza formației mele profesionale mi le-am însușit din tratate și reviste de specialitate. Toate celelalte surse de informații le-am considerat folclor medical. Dar nici pe departe nu pot considera autorii acelor tratate clasice de ATI ca fiind dascălii mei, chiar dacă multe din cele învățate în zorii carierei mele profesionale mi-au rămas în minte până în ziua de azi. Acei producători de material didactic nu se aflau aproape de mine, nu mă acompaniau în fiecare dimineață în sala de operație sau în secția de terapie intensivă, deși deseori ne „întâlneam” seara, la masa de lucru, răsfoind cele scrise și încercând să găsesc justificări științifice pentru cele întâlnite sau întâmplate în cursul zilei.
    Câțiva dascăli mi-au îndreptat pașii fără însă a încerca să-mi ofere direct povețe. Ei m-au influențat prin modul în care se comportau, acționau și reacționau, iar eu nu aveam nevoie să iau notițe, ci imprimam în gând și în suflet cele văzute, auzite și astfel „predate”. Nu o dată am avut ocazia să vorbesc și să scriu despre felul cum am reușit să mă comport corect la patul pacientului. Acest subiect nu se găsește în cărți, ci în viața de toate zilele. Maeștrii mei (oare am dreptul să-i numesc așa?) mi-au indicat, prin propriul exemplu, cum trebuie purtată o conversație la vizita de dimineață, care sunt căile de a transmite unui pacient (sau familiei sale) o veste care nu e dintre cele mai îmbucurătoare și, mai ales, mi-au infiltrat ideea că pacientul e în centrul conversației, că nu e suficient să vorbești despre el, ci trebuie să vorbești cu el.
    Treptat, după zeci de ani de meserie, m-am trezit la rândul meu în postura de dascăl, cel puțin formal, pentru că țineam cursuri, organizam seminare și conduceam vizite la patul pacientului, însoțit de studenți și tineri medici. Din când în când, nu foarte des, mă întâlnesc cu unii din cei care s-au format profesional în preajma mea. În general, întâlnirile sunt plăcute, amintirile agreabile și discuțiile vii. Uneori, mi se aduce aminte că am reușit să ofer celor din jurul meu câte ceva din ceea ce un tânăr medic trebuie să știe și să facă. Dar niciodată nu am fost „învinuit” că am creat o școală! Mulți s-au școlit alături de mine, dar fiecare a luat ceea ce i s-a părut important.
    Un dascăl nu e responsabil numai de pregătirea profesională a celor care practică meseria sub egida sa. Departe de mine gândul de a minimaliza importanța pregătirii practice a tânărului medic – ea include nu numai tehnici și noțiuni, ci mai ales însușirea a ceea ce numim cu toții judecată clinică. Însă mai există ceva, care nu poate fi ignorat atunci când vorbim de o moștenire spirituală lăsată celor care vin după tine. În zilele noastre, medicina nu poate fi eficace în absența unei bune organizări a ceea ce numeam pe vremuri loc de muncă. În specialitatea mea (dar nu numai), o organizare eficientă a activității zilnice e o obligație și nu un simplu deziderat. Sălile de operație au devenit astăzi adevărate fabrici de medicină, activitatea lor se bazează, în mare măsură, pe sistemul benzii rulante, un aspect care poate fi criticat, dar de care nu avem voie să facem abstracție. În urmă cu mai bine de două decenii, un studiu întreprins în spitalul în care activam a indicat un parametru îngrijorător legat de cele 16 săli de operație: intervalul mediu între trecerea unui pacient în camera de trezire și poziționarea următorului pacient pe masa de operație era de 27 de minute. Transmiterea acestei informații a fost urmată imediat de un șir de ședințe în care discuția s-a purtat în jurul acestei cifre și care au avut ca urmare modificări în stilul de lucru al personalului.
    Citatul din Galilei prezintă, după părerea mea, și un alt aspect, nu mai puțin important. Oare care e semnificația încercărilor – reușite sau nu – de a ajuta pe cel mai tânăr de lângă tine să se „descopere” pe sine însuși? Pentru mine, ajutorul dat celor de sub egida ta se referă, printre altele, la a oferi celui în cauză instrumentele necesare pentru a ajunge la o concluzie privitoare la ce i se potrivește cel mai bine în viitoarea sa carieră. Acest subiect mi-e cunoscut, pentru că de foarte multe ori am avut ocazia să-l discut cu cei aflați la răscruce de drumuri. Odinioară, specialitatea ATI era una restrânsă la activitatea sălilor de operații, deci cei care se dedicau meseriei știau de la bun început în ce mediu își vor petrece întreaga carieră. Dar, după zeci de ani, realitatea a devenit complet alta. În prezent, activitatea în sala de operație are foarte puțin în comun cu cea din secțiile de terapie intensivă și chiar mai puțin, de exemplu, cu cea din policlinica de tratament al durerii.
    În ciuda faptului că se cere medicului ATI o pregătire completă, care să acopere toate domeniile meseriei sale, la un moment dat, realitatea de zi cu zi impune o supraspecializare. Alegerea viitorului câmp de activitate e un proces care ține cont de mulți factori, iar unul din cei mai importanți este potrivirea personalității și capacității personale ale fiecăruia la ceea ce urmează să devină principala sa activitate profesională. Și nimeni nu e în stare să-și judece însușirile și abilitățile în mod obiectiv. Iată, deci, cum ar trebui interpretată a doua parte a citatului alăturat. Acesta e rolul dascălului, de a ajuta pe cel în cauză să-și descopere nu numai caracteristicile pozitive, dar și limitele, mai ales cele provenite din propria perso­nalitate.
    Sunt convins că acei cititori care mă cunosc personal nu se vor mira că închei aceste rânduri cu o mică anecdotă din domeniul profesiunii noastre. Subiectul povestioarei e fostul șef de secție, ieșit la pensie în urmă cu numai câțiva ani și care, într-o bună zi, vizitându-și fostul loc de muncă, întâlnește un tânăr rezident pe care nu-l cunoștea. Fostul șef se prezintă și imediat după aceea își întreabă interlocutorul dacă, după toți acești ani, cineva în secție mai pomenește de el. Răspunsul, oferit după câteva clipe de ezitare, spune totul: „Domnule doctor, să vă spun drept, de dumneavoastră nimeni nu pomenește, dar pe mama dumneavoastră, cum să vă spun, cam în fiecare zi”.

 

Nu poți învăța nimic pe nimeni, poți doar să ajuți pe cineva să se descopere pe el însuși.”
(Galileo Galilei, 1564–1642)


 



 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe