Verificarea şi controlul unităţilor sanitare
cu paturi.
În Monitorul Oficial nr. 607/29.08.2011, a fost publicată Ordonanţa Guvernului
nr. 18/24.08.2011 pentru stabilirea măsurilor privind verificarea şi controlul
unităţilor sanitare cu paturi de către Ministerul Sănătăţii şi instituţiile din
subordinea acestuia, data intrării în vigoare fiind 1 septembrie 2011.
Ordonanţa
se referă la orice formă de control efectuat din dispoziţia ministrului sănătăţii
în unităţile sanitare publice şi private, prin personalul împuternicit, pentru
verificarea conformităţii cu legislaţia în vigoare specifică fiecărui domeniu
de activitate. Controlul poate fi inclusiv mixt, efectuat de o comisie alcătuită
din reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii şi cei ai ministerelor şi instituţiilor
cu reţea sanitară proprie. În cazul instituţiilor cu reţea sanitară proprie din
domeniul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale, orice formă de
control trebuie desfăşurat cu respectarea prevederilor în domeniul protecţiei
informaţiilor clasificate.
Personalul
împuternicit în vederea efectuării unui control poate fi inspectorul sanitar,
asistentul inspector, farmacistul inspector, precum şi persoanele împuternicite
în vederea verificării respectării legislaţiei în domeniile medical, economic,
resurse umane, normare, organizare şi salarizare, nominalizaţi de ministrul sănătăţii
sau de reprezentanţii ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie
implicate, în vederea constituirii unei comisii mixte de control. Acest
personal va supune aprobării ministrului sănătăţii raportul de control întocmit
în urma verificărilor efectuate.
Măsurile
propuse în domeniul asistenţei medicale şi în domeniul farmaceutic, prevăzute în
raportul de control şi aprobate de ministrul sănătăţii, au caracter obligatoriu
şi sunt duse la îndeplinire de unităţile sanitare publice sau private
controlate în termenele stabilite, nerespectarea acestora în ce priveşte
calitatea serviciilor de asistenţă medicală putând determina suspendarea sau
ridicarea autorizaţiei de funcţionare a unităţii sanitare controlate, ori
aplicarea altor sancţiuni. Pentru unităţile sanitare altele decât cele din
subordinea Ministerului Sănătăţii, raportul de control poate conţine şi
recomandări asupra domeniilor economic, resurse umane, normare, organizare şi
salarizare, recomandări ce vor fi comunicate instituţiilor implicate.
Până
la 1 octombrie 2011, Guvernul va adopta hotărârea privind stabilirea contravenţiilor
şi a sancţiunilor aplicabile pentru nerespectarea acestei Ordonanţe, iar MS, cu
avizul ministerelor şi al instituţiilor cu reţea sanitară proprie, va aproba
Normele metodologice de aplicare.
Stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor
la normele din domeniul sănătăţii publice. În Monitorul Oficial nr.
621/01.09.2011, a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 857/24.08.2011
privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele din domeniul sănătăţii
publice. Actul normativ a intrat în vigoare la 11 septembrie 2011 şi vizează un
spectru foarte larg de subiecţi, cum ar fi instituţii din sectorul public sau
privat, regii autonome, companii naţionale şi societăţi comerciale cu capital
de stat, privat sau mixt, societăţi cooperative, organizaţii neguvernamentale,
precum şi alte persoane juridice, constituite şi organizate potrivit legii, şi
nu doar unităţile sanitare – spitalele şi celelalte unităţi sanitare cu paturi,
cabinetele medicale şi de medicină dentară, ambulatoriile de specialitate,
dispensarele, laboratoarele de analize medicale, indiferent de modul de
organizare şi subordonare, din sectorul public şi privat.
Prin
Hotărârea de Guvern s-a reglementat regimul sancţionator pentru contravenţii
determinate de încălcarea următoarelor categorii de norme: • normele generale
de igienă privind funcţionarea unităţilor cu risc pentru sănătatea populaţiei,
precum şi privind conformitatea produselor • normele de igienă referitoare la
mediul de viaţă şi de muncă • normele de igienă referitoare la aprovizionarea
cu apă a populaţiei • normele de igienă privind colectarea şi îndepărtarea
reziduurilor • normele de igienă privind unităţile de folosinţă publică • normele
privind sistemul naţional de asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor
calificat • normele privind prevenirea şi combaterea bolilor transmisibile şi
normele de igienă pentru unităţile sanitare • normele de igienă în mijloacele
de transport şi în zonele de infrastructură aferente activităţilor de transport
• normele igienico-sanitare pentru alimente şi normele de igienă privind producţia,
prelucrarea, depozitarea, păstrarea, transportul şi desfacerea alimentelor • normele
de igienă privind protecţia faţă de radiaţiile nucleare • normele de igienă
privind condiţiile şi procesele de muncă • normele privind organizarea şi funcţionarea
instituţiilor pentru protecţia, educarea, instruirea, recrearea şi odihna
copiilor şi tinerilor • normele de igienă privind infestarea cu insecte vector şi
cu rozătoare, precum şi normele privind regimul produselor biocide.
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute de Hotărâre se realizează ca urmare a activităţilor de
control în domeniul sănătăţii publice exercitate, pe domeniile de competenţă
stabilite, de către personalul de specialitate împuternicit de către conducerea
Ministerului Sănătăţii, autoritate centrală în domeniul sănătăţii publice,
pentru unităţile de pe întreg teritoriul ţării, sau de către personalul de
specialitate din direcţiile, serviciile şi unităţile medicale ale celorlalte
ministere şi instituţii cu reţea sanitară proprie, cu modificările şi completările
ulterioare, împuternicit de conducerea acestora pentru unităţile aflate în
subordinea lor directă. Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei
şi de aplicare a sancţiunii, persoanele vizate pot face plângere la judecătoria
în circumscripţia căreia s-a săvârşit contravenţia, în termen de 15 zile de la
data înmânării sau comunicării procesului-verbal.
În cazul în care se constată un risc iminent
pentru sănătatea publică, se poate dispune şi suspendarea activităţilor din
cadrul obiectivelor/unităţilor cu risc, până la remedierea deficienţelor
determinate de săvârşirea contravenţiilor constatate, sau, după caz, până la închiderea
unităţii. Reautorizarea funcţionării unităţii nu se poate cere mai devreme de şase
luni după aplicarea sancţiunii.
În
situaţia în care nu se permite efectuarea controlului ori dacă nu sunt puse la
dispoziţia personalului autorizat documentele şi informaţiile necesare realizării
atribuţiilor de control potrivit competenţelor, sancţiunea aplicată este amendă
de la 30.000 de lei la 50.000 de lei.
CNAS în coordonarea Ministerului Sănătăţii. Prin Ordonanţa de
Urgenţă a Guvernului nr. 73/07.09.2011 pentru modificarea şi completarea Legii
nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, publicată în M. Of. nr. 647
din 9 septembrie 2011, s-a decis mult discutata trecere în subordinea
Ministerului Sănătăţii a controlului asupra sistemului de asigurări sociale de
sănătate, din punctul de vedere al aplicării politicilor şi programelor în
domeniul sanitar aprobate de Guvernul României, şi coordonarea funcţionării
acestui sistem organizat prin Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS).
CNAS îşi păstrează caracterul autonom, având însă nevoie de avizul ministerului
în luarea decizilor de maximă importanţă pentru activitatea sa.
Desfiinţarea
Spitalului Clinic de Obstetrică-Ginecologie „Dr. Dumitru Popescu“ Timişoara.
Prin Hotărârea Guvernului nr. 871/31.08.2011, publicată în M. Of. nr. 633/05.09.2011,
s-a decis desfiinţarea Spitalului Clinic de Obstetrică-Ginecologie „Dr. Dumitru
Popescu“ Timişoara şi reorganizarea acestuia în structuri fără personalitate
juridică, în cadrul Spitalului Clinic Municipal de Urgenţă Timişoara, unitate
sanitară publică cu paturi cu personalitate juridică, cu sediul în municipiul
Timişoara, str. Hector nr. 1, jud. Timiş, al cărui management a fost preluat de
Consiliul Local al Municipiului Timişoara. Personalul de specialitate
medico-sanitar şi auxiliar sanitar aferent se preia de Spitalul Clinic
Municipal de Urgenţă Timişoara, iar personalul tehnico-economic-administrativ şi
de întreţinere, în cazul în care nu este preluat de aceeaşi unitate sanitară,
se va redistribui la alte unităţi de profil.