Pentru adevăraţii medici scriitori, literatura nu este o preocupare secundară, ci o profesie „de bază“, la fel ca medicina. Prejudecăţile şi paradoxurile cu care se confruntă sunt explicate de un ilustru reprezentant al acestora – dl prof. dr. C. D. Zeletin.

 "> Reflecţii asupra medicului scriitor - Viața Medicală

Reflecţii asupra medicului scriitor

de Prof. dr. C. D. ZELETIN - mai 30 2012
Reflecţii asupra medicului scriitor

Pentru adevăraţii medici scriitori, literatura nu este o preocupare secundară, ci o profesie „de bază“, la fel ca medicina. Prejudecăţile şi paradoxurile cu care se confruntă sunt explicate de un ilustru reprezentant al acestora – dl prof. dr. C. D. Zeletin.

 

     Viaţa medicului scriitor e împărţită dramatic între medicină şi literatură. E un truism. Maliţia presupusă a celor din jur pândeşte acul cântarului ce arată care din cele două îndeletniciri prevalează. Scepticii la fel. Practica medicinii e la vedere, scrisul literar nu: frământările scriitorului le cunoaşte doar prietena noastră veioza, ori ochiul de fereastră ce luminează foaia de hârtie. E firesc, aşadar, ca medicina să stea în lumină, iar literatura în umbră, în cel mai bun caz în penumbră. E o fatalitate ca medicul scriitor să fie văzut în felul acesta. Urmarea e că literatura lui e percepută ca o anexă a celei dintâi profesii, medicina. Îndată epitetul care-i vine în minte acestui preţăluitor falacios este amatorismul: medicul scriitor îşi permite plăcerea, evident auxiliară, de a face şi artă, în cazul de faţă, literatură. El ar fi, potrivit acestuia, posesorul unei dorinţe nejustificate, aşadar nepuse să tragă la ham pe şleaul drumului mare, cu alte cuvinte, arta lui n-ar fi decât urmarea unei veleităţi. Cu un cuvânt subţire, un violon d’Ingres. Că e amator, că e diletant, plăcerea e mobilul artei lui, însă plăcerea cea mai superficială şi, evident, de care te poţi lipsi. Aşa ar fi dacă limba vorbită astăzi ar folosi accepţiunile de acum câteva veacuri, când unele cuvinte însemnau puţin altceva, aşa ar fi dacă am gândi etimologic: într-adevăr, artistul creeazăper forza del diletto, per forza del amore, adică mânat de plăcere, mânat de iubire. Vorbind astfel am face o plăcere şi lui Platon…
     Dar nu-i aşa. În limba pe care o vorbim astăzi, diletantismul şi amatorismul au căpătat un înţeles predominant peiorativ, coborâtor: atât diletantul, cât şi amatorul atacă fără să adâncească probleme profesionale, fără să se afle în mijlocul profesiei, în vâltoarea ei. În cazul medicului scriitor, cum spuneam, medicina iese în lumină, literatura rămâne în umbră. Umbra fie o absoarbe, neatingând-o, fie – în cel mai bun caz – o face dispensabilă.
     Întreagă această problematică se reduce la o singură întrebare: dacă se pot sau nu se pot face două profesii, literatură şi medicină, în acelaşi timp, de către o singură persoană. Se pot. Problema plăcerii şi a iubirii se pune în continuare, fiind în fond proprie ambelor îndeletniciri, nu numai artelor frumoase. În ce mă priveşte, folosesc de preferinţă sintagma scriitor medic şi nu invers, tocmai pentru a înfrânge inerţiile care consideră literatura medicilor preocupare secundară, în timp ce arta lor nu este – şi nici nu trebuie să fie – nici preocupare şi nici secundară, ci pur şi simplu profesie, medicina fiind, vrând-nevrând, profesie „de bază“ ca şi literatura. O dovedesc Cehov ori Céline, ca să mă limitez la două nume de scriitori medici care s-au impus în literatura universală. Practicieni de forţă ai medicinii, cine ar spune că literatura lor nu e de bază?!
     Nu înseamnă că nu există în aria medicinii şi diletanţi în ale scrisului. Din masa lor se alege, în timp, artistul adevărat. Toţi, şi chemaţi şi nechemaţi, călătoresc o vreme, mai scurtă sau mai lungă, pe acelaşi drum, diletanţii îndreptându-se spre emergenţa, mai odihnitoare, a cărărilor ce pleacă din el. Nu înseamnă, iarăşi, că începuturile scriitorului prin vocaţie nu sunt superpozabile peste ale celui nehărăzit artei: el se alege mai curând sau mai târziu din magma fosforescentă şi iluzorie a acestei obşti. Aşa se explică faptul că, la întemeierea Societăţii Medicilor Scriitori şi Publicişti din România, cu mai bine de 20 de ani în urmă, am fost de acord cu denominaţia medici scriitori şi nu invers, deşi în sinea mea o găseam stânjenitoare. Breasla e un limb dantesc unde sălăşluiesc drepţii scrisului, tineri sau vârstnici, aşteptând venirea mântuirii prin artă. Separaţi de lume, dar nu aleşi.
     Adevăratul scriitor medic se ia în serios. Are de trecut multe şi grele vămi, care nu se mai termină. El se sustrage de bunăvoie ispitei diferitelor jubilări ambientale şi dulceţilor timpului lax, trăind sinecdoca în al cărei spaţiu singularul muncă trece în pluralul munci, adică în tortură. Nu sunt cuvinte acestea. Paradoxul stă în faptul că, în timp ce poate lesne scăpa de calvar, aleargă spre el, spre cazna scriitoricească, ordalia ce pare că ar fi darea lui de seamă în faţa instanţei supreme, care a proiectat spre el lumina harului. Har fără de care nu se poate. Har fără de care totul e nimic.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe