Newsflash

Puţină pregătire psihologică

de Dr. Ştefan GUTUE - mai 25 2015
Puţină pregătire psihologică
   Cât timp ai purtat halatul alb ca student, cel mai rău lucru care probabil ţi s-a întâmplat în sistemul educaţional medical a fost să nu fii băgat în seamă de nimeni. Odată ce devii rezident, lucrurile se schimbă, fiindcă, în rândul medicilor care activează în sistem, ai şi responsabilităţi faţă de colegi şi pacienţi, aşa că de acum halatul tău va fi şi ţinta nemulţumirilor şi desconsiderării generale pe care o au pacienţii pentru cadrele medicale, poate uneori şi pe drept, dar în majoritatea cazurilor este un comportament rezultat din „educaţia“ primită de la mass-media. Aşadar, dă-mi voie să te pregătesc un pic, micul meu coleg rezident!
  Despre imaginea medicului se discută frecvent mereu în presă şi televiziune – evident, în 90% din situaţii, fiind prezentate cazuri din care imaginea medicului are de suferit, neprezentate echidistant, ca să ne lămurim de ce anumite lucruri au mers prost. Goana după senzaţional este mult mai importantă decât lămurirea faptelor. Însă, în ciuda a ceea ce este prezentat în media, cei mai mulţi medici îşi fac treaba cât se poate de profesionist. Şi asta fiindcă sunt pasionaţi, dar mai ales responsabili de munca lor. Dar această majoritate este departe de a primi respectul meritat din partea publicului. Rădăcina răului o reprezintă veniturile foarte mici oferite de stat, care astfel încurajează fenomenul plăţilor informale. Adică medicii sunt, până la urmă, „de cumpărat“. Urmează să apară şi promoţii, vouchere, cupoane la plăţile informale, dacă tot suntem în piaţa de retail. Măcar să ţinem pasul cu timpurile, nu?
  Vreau, de fapt, să îţi transmit trei idei importante. Prima: vrând-nevrând, medicul reprezintă interfaţa dintre sistemul sanitar (aşa prost manageriat cum ştim că este) şi pacienţi. Pacienţii, majoritatea lor sunt oameni simpli, ignoranţi la problemele sistemului sanitar fiindcă au deja destule probleme rezultate din degradarea stării de sănătate, vor arunca în cârca voastră toate neajunsurile sistemului. Până la urma, cineva trebuie să fie de vină şi, cum voi sunteţi acolo, la îndemână, de ce să nu se descarce pe voi? Încercaţi să vă puneţi în locul unui pacient care, pe lângă faptul că nu înţelege în mare parte ce se întâmplă cu starea lui de sănătate, şi asta îi generează un stres, situaţia lui nu este deloc simplificată când stă ore în şir pe holurile spitalului, fără a înţelege de ce nu mai vine medicul şi de ce „nu se uită nimeni la el“ – cum bine auzim la tv. Astfel, este foarte uşor să formulezi acuzaţii de tipul: „mori cu zile în spitale“. Deşi medicul respectiv a alergat întreaga zi pentru a îndeplini toate responsabilităţile – îngrijitul pacienţilor de pe secţie, programul operator, urgenţele care apar între timp, consultaţiile ulterioare. Muncă multă, solicitantă, dar dezorganizată în ochii pacientului. Şi nu numai.
  A doua idee importantă: medicul nu este apărat de nimeni, din contră. Atunci când îmbrăcaţi halatul pentru o nouă zi de muncă, îmbrăcaţi şi toate problemele sistemului sanitar din ochii pacienţilor. Vă previn fiindcă trebuie să aveţi nervii tari şi să nu luaţi asupra voastră toată nemulţumirea lor cu care aceştia se prezintă by default la spital. Partea cu adevărat tristă este că aceiaşi pacienţi complet nemulţumiţi de sistemul nostru sanitar (deşi timpul de aşteptare la noi pentru investigaţii şi operaţii este foarte redus în comparaţie cu alte ţări din Europa, inclusiv Franţa, Germania, Anglia), când trebuie să meargă, odată la patru ani, să voteze, uită toate nemulţumirile şi votează la fel de bine cum au făcut-o şi în trecut. Atât politicienii, cât şi pacienţii sunt mulţumiţi cu „vinovaţii“ găsiţi. Medicul e hoţ, şpăgar, munceşte puţin. Am găsit vinovatul, viaţa poate merge înainte de acum!
  O a treia idee pe care vreau să o transmit este legată strict de imaginea voastră de medici care se proiectează în relaţia pe care o aveţi cu pacientul. Şi asta nu o veţi învăţa cel mai bine decât mergând într-un spital ca pacient sau ca aparţinător, însă nu vă grăbiţi să menţionaţi din capul uşii că sunteţi medici şi deci meritaţi să primiţi un tratament mai bun. Comportaţi-vă ca nişte pacienţi obişnuiţi (dar cu bun-simţ) şi studiaţi în acest timp alţi medici, dar şi medicul curant. Un adevărat profesionist şi om înainte de toate se va comporta frumos cu voi indiferent dacă îi puneţi sau nu placa: „Ştiţi, şi eu sunt doctor“. Din exerciţiul acesta puteţi învăţa cel mai bine ce să faceţi şi ce să nu faceţi ca medic în relaţia cu pacienţii. Pe cât vă ţin nervii şi energia, trataţi-i pe ceilalţi aşa cum vreţi şi voi să fiţi trataţi.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe