Un punct de atracţie pentru cei care călătoresc prin judeţul Hunedoara,
este şi Mocăniţa, locomotiva cu abur care circulă pe o cale ferată îngustă.
Numele este un diminutiv de la mocani (locuitori din unele zone ale
Transilvaniei).
Dar, ca multe alte lucruri care funcţionează defectuos în România post
decembristă, vagoanele şi locomotivele Mocăniţei stau uitate prin depouri şi
linii moarte, mâncate de rugină, sau deja au fost duse la fier vechi, iar
şinele demontate.
Au apărut şi oameni care s-au gândit la potenţialul turistic al
Mocăniţei, dar entuziasmul nu este suficient, fără un suport material şi fără
sprijinul autorităţilor.
Linia de cale ferată Brad – Criscior, linie cu ecartament îngust, a fost
prima linie a S.C. Căi Înguste Feroviare, construită în anii 1906–1907, pentru
transport industrial şi folosită pentru acest lucru până în 1998.
Un investitor austriac, pasionat de locomotivele cu abur, a cumpărat câteva
locomotive şi vagoane, le-a recondiţionat şi le-a repus în circulaţie, în 2001,
în scop turistic. Trenuleţul cu câteva vagoane, tras de locomotiva cu abur
pleacă de lângă gara Brad, o clădire istorică construită în 1896, şi ea rămasă
în paragină.
Pe linia îngustă, lungă de 7 km, locomotiva pufăie, şi încet-încet ajunge
la Criscior. Plimbarea cu trenuleţul este o încântare mai ales pentru copii, de
sărbători, în vacanţe, de zilele oraşului Brad. În perioada sărbătorilor de
iarnă trenuleţul îi plimbă şi pe copii, dar şi pe cei mai dragi moşi din lume,
Moş Nicolae şi Moş Crăciun.
Albumul cu clipe este
rubrica membrilor şi simpatizanţilor ARFOMED – Clubul de artă fotografică al
medicilor. Cei interesaţi de această artă şi de activitatea Clubului ne pot
contacta la arfomed@viata-medicala.ro |