Newsflash

Pacientul nostru, clientul nostru?

de Prof. dr. Peter MANU - apr. 26 2013
Pacientul nostru, clientul nostru?

Poate fi asimilat un pacient oricărui alt consumator? Cum se trasează linia dintre prestare de servicii şi exercitare a autorităţii profesionale a medicului? Este îndreptăţit pacientul (plătitor) să pretindă şi să primească orice fel de serviciu medical? (Dr. A. M.)

 

Pacientul nostru este clientul nostru, iar medicina clinică reprezintă prestare de servicii, contra cost, consumatorilor care decid sau sunt nevoiţi să apeleze la noi. Autoritatea profesională a medicului trebuie înţeleasă numai ca plus de cunoaştere şi discernământ în evaluarea cererii formulate de pacient/client şi în aprecierea raportului risc/beneficiu al soluţiilor posibile. Pacientul/clientul este îndreptăţit să pretindă orice fel de serviciu medical, dar medicul nu este obligat să satisfacă orice cerere. Refuzul medicului este justificat de fiecare dată când satisfacerea cererii clientului ar putea să încalce oricare dintre cele patru principii fundamentale ale practicii clinice: non-maleficienţa, beneficienţa, autonomia şi justiţia socială. Faptul că pacientul se oferă să ne plătească direct (din buzunarul propriu) în loc ca plata să se facă prin intermediul unui sistem de asigurare nu schimbă în niciun fel regulile contractului.
O ilustraţie clasică a acestor principii se referă la cazul unui binecunoscut artist (Michael Jackson) care, într-o perioadă de patru ani, a solicitat şi obţinut nu mai puţin de 10 intervenţii chirurgicale pentru modificarea trăsăturilor faciale (rinoplastii, blefaroplastii, ridicarea şi augmentarea pomeţilor, lărgirea şi indentarea bărbiei). Rezultatul a fost dezgustător şi terifiant, omul transformându-se dintr-un african chipeş într-un personaj caricatural, de coşmar sau film (ieftin) de groază. În acest caz, prestatorii de servicii au încălcat principiul non-maleficienţei; obsesia estetică a lui Michael Jackson se datora unei patologii psihiatrice (sindrom maniaco-depresiv, dismorfofobie, narcisism) care nu a fost recunoscută şi tratată.
O dilemă din aceeaşi categorie este întreruperea de sarcină, la cerere, o metodă contraceptivă încă foarte des solicitată de „consumatorii“ din România. Problema suscită numeroase polemici, mai toate legate de principiul autonomiei, înţeles ca dreptul fiecărei femei de a decide dacă doreşte sau nu să continue sarcina şi dreptul medicului de a refuza să presteze acest serviciu. Ca şi în cazul chirurgiei estetice, avortul la cerere încalcă însă principiul non-maleficienţei, atât din cauza riscurilor procedurale, cât şi a potenţialelor efecte de durată, fiziologice (sterilitate) şi psihologice.
O situaţie similară este reprezentată de solicitarea operaţiei de cezariană în cazul unei sarcini care evoluează normal şi pentru care nu există niciun fel de indicaţie medicală. În general, motivaţia acestor cereri are de-a face cu evitarea durerii ocazionate de travaliu. Aşadar, sunt invocate principiile beneficienţei şi autonomiei. Pe de altă parte, sunt ameninţate atât principiul non-maleficienţei (din cauza posibilelor complicaţii intra- şi postoperatorii), cât şi cel al justiţiei sociale (consum inutil de resurse umane şi materiale, sustrase astfel din circuitul binelui general).
În majoritatea cazurilor este vorba, aşadar, despre conflictul dintre expresia autonomiei clientului şi principiul non-maleficienţei. Uneori însă, autonomia reprezintă problema, cum ar fi cazul unui cuplu care adoptă religia islamică şi solicită circumcizia copiilor lor minori, fără ca acestora să li se ceară consimţământul. 

 

Aequanimitas este titlul unui discurs rostit în 1889 de sir William Osler, părinte-fondator al medicinii interne în America de Nord; semnifică virtutea de a accepta lucrurile aşa cum sunt.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe