Când începi să practici într-o altă ţară, pacienţii reprezintă prima poartă către noua lume, interacţiunea umană nemediată cu un nou popor. Despre oameni simpatici, dificili, glumeţi sau ranchiunoşi povesteşte dna dr. Ruxandra Moraru, la rubrica Dentist în UK.


"> Pacientul englez (1) - Viața Medicală

Pacientul englez (1)

de Dr. Ruxandra MORARU - ian. 24 2012
Pacientul englez (1)

Când începi să practici într-o altă ţară, pacienţii reprezintă prima poartă către noua lume, interacţiunea umană nemediată cu un nou popor. Despre oameni simpatici, dificili, glumeţi sau ranchiunoşi povesteşte dna dr. Ruxandra Moraru, la rubrica Dentist în UK.


   M-am întrebat de multe ori ce a făcut celebră această sintagmă: filmul sau realitatea? Geniul cinematografic a realizat, poate, doar o categorisire a genului demografic într-un mod sintetic şi foarte neechivoc. Când ajungi într-un climat profesional nou, primul gând este legat de capacitatea de a face faţă tehnologiei sau personalului şi recunosc că mai puţin m-am gândit la pacienţi. Şi totuşi, ei sunt prima poartă spre noua lume, interacţiunea umană nemediată şi deschisă cu un nou popor.
   Doamna Teresa T., prima mea pacientă, este văduvă. E stâlpul Bisericii Anglicane din oraş, merge zilnic la cimitir să discute cu soţul ei şi apoi trece pe la clinică cu un platou de biscuiţi proaspăt copţi de ea în dimineaţa aceea. Se descalţă când se suie pe scaun şi acceptă planul meu de tratament care conţine câteva obturaţii de compozit pe dinţi laterali, deci private. Când verific dacă a înţeles procedura, îmi replică, cu aerul său proaspăt de levănţică: scumpa mea, dacă tu ai ajuns aici şi vorbeşti limba noastră, eu cred că eşti aşa de deşteaptă încât poţi să îmi pui o varză în cap. Şi râde.
   Trenul mă aduce în orăşel după o mică vacanţă acasă, la Bucureşti. Este deja aprilie şi primăvara vine, vine… Câmpul este mai verde şi împrejurul hipodromului miroase a grajd cald. Caii au ieşit la antrenament şi sunt veseli. E bine. Şi gardurile albe, proaspăt văruite, îmi zâmbesc promiţător. Ajung în clinică şi managerul meu îmi face o ceaşcă de ceai şi îmi spune că sunt nişte mici probleme. Un pacient a trimis o plângere formală, adică o scrisoare. Ştie şi directorul clinic despre asta. Aşa deci. Şi simt cum îmi îngheaţă lent sângele în vine. A venit şi momentul ăsta. Cer să văd scrisoarea şi înţeleg cu greu că ea conţine zece pagini tipărite, în care domnul G. se plânge de tot şi toate; în coada scrisorii, eu şi Regina, în două paragrafe distincte, ne avem locul. Cu ce am greşit? Nu l-am reasigurat că tratamentul meu nu i-a afectat permanent dintele. Filmul acestei întâmplări începe să se desfăşoare rapid, tot mai rapid şi tot mai serios. Înţeleg că eu nu am greşit decât prin a nu înţelege că a fi prietenos sau volubil nu înseamnă nimic, nu e în sine o promisiune că totul va merge ca pe roate. Pentru că nu prea înţelegeam ce se întâmplă, nu aveam decât o soluţie: să mă las dusă de val şi să observ activ.
   Directorul clinic a venit într-una din zile şi mi-a spus, pe un ton destul de iritat, că nu poate rezolva problema – a încercat să îl vadă pe pacient şi să discute, dar acesta nu a venit la întâlnire, drept pentru care el se retrage şi, oricât de greu îi vine, mă lasă să mă descurc singură. OK. Dar cum? Şi, în momentul al doilea, am priceput că treaba este serioasă şi că, deşi toată lumea mă asigura că este doar o furtună într-un pahar cu apă, nu este. Aflu între timp că domnul cu pricina, trubadur şi menestrel, cum s-a prezentat în scrisoare, nu este prietenul clinicii, aşa cum mi l-a înfăţişat recepţionista mea dragă, ci un pacient recalcitrant, care profită de aparenţa sa de domn distins şi în deplină maturitate şi abuzează sistemul şi oamenii cât şi unde poate, nu îşi plăteşte tratamentul, nu vine când este programat. Clinic, îmi conturează un tablou care se suprapune perfect cu situaţia sa dentară: urme de tratamente intensive, dinţi deschişi şi închişi cu obturaţii provizorii, rădăcini rebele care trebuie extrase şi de care, inexplicabil, pacientul se agaţă cu disperare pe motiv că este persoană publică şi nu îşi permite să piardă dinţi, dar, din cauza nenorocului artistic, nici nu îşi permite să îşi pună alţii…
   Am plâns, am fost necăjită poate pentru vreo două zile şi apoi am făcut ce ştiu mai bine. Un plan de acţiune. Am sunat la societatea mea de asigurare de malpraxis şi am vorbit cu un consilier care avea calificarea şi experienţa necesare pentru a evalua problema legal. Am scris un raport ştiinţific despre cazul respectiv, documentat cu toate radiografiile şi copiile fişei clinice electronice şi am trimis documentaţia la Leeds. Consilierul a scris o scrisoare către pacient, în care a expus faptele cu aceeaşi rigoare ştiinţifică seacă şi profesională şi de atunci nu am mai auzit despre domnul GG. Între timp, am căpătat şi ceva înţelegere. Plângerea formală este, de obicei, adresată directorului, managerului instituţiei şi, uneori, oamenii scriu numai ca să se plângă, alteori ca să anunţe că vor să treacă la un nivel superior. În cazul meu, pentru că toate trecuseră pe la directorul clinic, următorul nivel – despre care nici măcar nu eram conştientă – era General Dental Council (GDC). Odată o plângere ajunsă la GDC, urmează un proces complicat de judecată, care implică martori, probe, înfăţişări şi care se termină într-un mod de cele mai multe ori traumatic pentru medic. Asta nu înseamnă că medicii nu sunt găsiţi şi nevinovaţi, în anumite plângeri. Eu cred că şi dacă ar fi fost aşa, lăsând la o parte trauma mea psihică şi timpul pierdut, lucrurile s-ar fi rezolvat într-o manieră pozitivă pentru mine. Sancţiunile GDC variază de la o simplă atenţionare, la suspendarea definitivă, ceea ce înseamnă că nu mai poţi profesa în Regatul Unit sau oriunde altundeva în Europa. Adică sfârşitul.
   Pacienţii englezi se plâng pentru că nu înţeleg, pentru că vor mai mult, pentru că vor să îmbunătăţească sistemul pentru alţii care vin după ei, adică dintr-un fel de conştiinţă socială, sau se plâng ca să facă rost de bani. Acesta era şi cazul pacientului meu, am aflat mai târziu, care căuta disperat bani pentru impozitul pe care nu îl plătise la timp şi care însuma mai multe zeci de mii de lire pe care, probabil, spera să le primească de la mine. Cazul era simplu: un molar secund inferior, izolat pe arcadă, cariat şi cu o posibilă comunicare pulpară, canale obliterate şi o pungă mezială de 5 mm. Încercarea de tratament endodontic a eşuat şi, pentru că nu prezenta nicio simptomatologie activă, l-am coafat direct şi l-am închis cu titlul de temporar cu ciment glasionomer. Pentru că pacientul nu voia extracţia, l-am lăsat sub observaţie. Încercarea mea de a-l deschide l-a făcut pe pacient să se îndoiască de valoarea tratamentului. Nu a înţeles că leziunea avea o dublă origine, endodontică şi parodontală, şi nu aveam cum să îl ajut mai mult decât prin aceasta şi un tratament parodontal localizat, cu chiuretaj subgingival şi aplicare de pansament medicamentos specific în pungă. Eu îmi scrisesem bine notele în calculator, nu sărisem nicio etapă şi nu aveam nicio fisură în raţionament, ceea ce mi-a adus câştig de cauză. Dar după o lună de nesomn…

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe