Pornind de la un articol publicat recent de săptămânalul nostru, dr. Rodica Tănăsescu, preşedinta Societăţii Naţionale de Medicina Familiei, expune pe larg atitudinea medicilor pe care-i reprezintă faţă de problema cardurilor de sănătate.

"> Odiseea cardurilor: adevăr şi aparenţe - Viața Medicală

Odiseea cardurilor: adevăr şi aparenţe

de Dr. Rodica TĂNĂSESCU - sept. 2 2013
Odiseea cardurilor: adevăr şi aparenţe

Pornind de la un articol publicat recent de săptămânalul nostru, dr. Rodica Tănăsescu, preşedinta Societăţii Naţionale de Medicina Familiei, expune pe larg atitudinea medicilor pe care-i reprezintă faţă de problema cardurilor de sănătate.

   Problema cardurilor de sănătate este un subiect ultradezbătut de vreo trei ani în societatea noastră, cu multe argumentaţii pro şi contra. Care este rostul cardurilor, ce probleme etice există, cum trebuie implementată ideea, la ce folosesc. S-a consumat multă cerneală, s-au adus argumente, s-au făcut dezbateri. Dar este îndoielnic dacă ele ne duc „în rândul lumii“, cum crede dr. Marinela van den Heuvel-Olăroiu, autoarea articolului „Odiseea cardurilor“ (apărut în „Viaţa medicală“ nr. 32 din 9 august 2013, pag. 12). Cardul este necesar, dar nu va rezolva nicidecum gravele probleme ale sistemului medical românesc.
   Cardul este un proiect în întârziere din cu totul alte cauze decât distribuţia lui, cauze care ţin de bani, imprimerie, bucăţile de plastic, cipuri... lucruri oricum străine nouă.
   Din păcate, mai nou, în ciuda unor înţelegeri ferme cu CNAS şi MS, se reiterează ideea că medicii de familie trebuie să-şi ignore obligaţiile profesionale, să uite de nevoile medicale ale oamenilor şi să se ocupe de distribuirea cardurilor şi de completarea tabelelor. Ideea „economică“ şi facilă a CNAS ne miră mai puţin, căci în realitate Casa de asigurări a uitat demult că trebuie să fie în slujba pacienţilor care îi justifică existenţa şi să respecte medicii fără de care nu îşi poate onora obligaţiile. Ideea distribuirii de către medicii de familie e veche, doar conducerea CNAS care susţine acelaşi lucru diferă. Precizez că avem promisiunea fermă a ministrului că nu vom fi puşi într-o asemenea situaţie şi că ne vom putea ocupa de profesia noastră.
   Este de mirare însă cum un medic din Olanda (ţară cu o bună tradiţie a medicinii de familie) şi originar din România, care a reprezentat la un moment dat Societatea Naţională de Medicina Familiei, poate susţine ca medicii să distribuie carduri. Evident, în Olanda, ca în toate ţările europene, nimeni nu a îndrăznit măcar să ceară aşa ceva medicilor de familie, iar afirmaţia doamnei doctor cum că poate ar fi acceptat, dar nu „li s-a cerut“ este de-a dreptul ilară! Este ca şi cum ai cere arhitectului să facă mortarul... Cum se poate afirma că „organizaţiile s-au arătat inflexibile“, că ar fi poate vorba „sau/şi numai de bani“, că ar fi vorba de „iz electoral“? Domnia sa nu ştie probabil că problema cardurilor este veche de trei ani, că s-a deschis un proces în instanţă atunci şi că de ani buni avem acelaşi război, care se referă la respectarea rolului profesiei medicului de familie şi la timpul necesar consultaţiilor.
   Cum se poate afirma că organizaţiile sunt „inflexibile“ când am acceptat şi chiar am îmbunătăţit reţeta electronică acum un an şi mai bine? Nu înţeleg nici ameninţarea subtilă care spune că organizaţiile medicilor de familie nu au luat în calcul „ce se va întâmpla dacă vor fi forţaţi să distribuie cardurile după ce s-au opus vehement şi cum va evolua relaţia cu Casa“? Noi nu suntem „inflexibili“, ci doar constanţi în efortul de a ne proteja specialitatea!
   Cum se poate afirma: „CNAS are dreptul să le ceară medicilor acest lucru“?! Cine dă dreptul Casei să ne impună activităţi care nu ţin de profesia noastră? Faptul că ei decid şi tot ei fac legile e suficient? Poate că e greu de realizat de la distanţă evoluţia specialităţii şi a organizaţiilor noastre.
   Societatea Naţională de Medicina Familiei este astăzi o construcţie complexă, cu 42 de filiale, cu peste 7.000 de membri. SNMF are un Senat format din liderii celor 42 de asociaţii locale, cu 88 de senatori. Prin reprezentanţii lor din Senatul SNMF, membrii fiecărei asociaţii locale  au transmis deciziile lor privind refuzul distribuirii cardurilor. Există reguli organizaţionale clare, un statut, un regulament de funcţionare, transparenţă (aceste documente, cât şi derularea activităţii SNMF sunt permanent disponibile pe pagina de web a SNMF), există strategii de creştere a rolului specialităţii de medicina familiei, de creştere a imaginii profesioniştilor din medicina familiei. SNMF este astăzi departe de firava SNMF pe care a părăsit-o doamna doctor acum mulţi ani. Acum deciziile nu se mai iau de un singur om şi reprezintă mii de medici de familie.
   Această Societate, prin acest Senat, împreună cu Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie (FNPMF), dar şi în asentimentul CMR, au decis în unanimitate că nu vom mai accepta niciun fel de sarcini administrative sau birocratice suplimentare, că încercarea de a ne încărca cu distribuirea cardurilor şi de a ne impune acoperirea costurilor necesare cititoarelor de carduri şi mentenanţei lor este una grosolană de minimalizare a rolului specialităţii noastre şi a nevoilor pacienţilor.
   Adevărul trist este că de ani buni sistemul medical românesc se zbate în sărăcia lucie pe care o ascunde sub preşul „nevoii de eficientizare“. De ani buni se „elimină“ abuzuri, excese. Controlul cheltuielilor, necesar de altfel, a devenit o scuză pentru nefinanţarea sănătăţii.
   Cardul este un concept bun, dar un proiect scump şi prost construit. Îl acceptăm ca şi concept, dar refuzăm să fim curierii caselor de asigurări. Cum îşi permit să ne arunce nouă ineficienţa lor? Cum îşi permit să ne ceară un lucru administrativ, nemedical, precum şi suportarea unor costuri pentru cititoare (şi service-ul adecvat), pentru un proiect care nu ne aparţine? De altfel, este şi ilegal ce ni se cere de către CNAS. Cardul este un document de identificare. Un document de identificare nu poate fi distribuit decât de emiţător, asemenea cărţii de identitate sau paşaportului. Noi nu suntem angajaţii caselor de asigurări, cabinetele noastre sunt furnizori privaţi de servicii medicale, în contract de prestări servicii medicale cu casele de asigurări.
   Cardul are rolul de a valida calitatea de asigurat (desigur, acest lucru îl face mai simplu SIUI-ul) şi mai ales de a valida realizarea serviciului medical sau farmaceutic în cabinete, în spitale, în laboratoare, la farmacii etc. Acest rol de validare este important şi ne mirăm că există atâta întârziere în aplicarea proiectului cardului, întârziere care nu ţine în niciun caz de distribuţie. Am înţeles de la început nevoia cardului şi o acceptăm, ea însă nu are nicio legătură cu calitatea actului medical, nu aduce niciun avantaj direct nici pacienţilor, nici furnizorilor de servicii din sistem. Cardul nu va aduce în niciun fel o creştere a calităţii actului medical, după cum lipsa lui nu afectează în niciun fel capacitatea profesională a medicului. Insinuarea colegei noastre că noi am putea afecta dreptul la servicii medicale de calitate prin refuzul distribuirii cardului este inacceptabilă. Pacienţii au nevoie de abilităţile noastre profesionale, de timpul alocat consultaţiilor.
   Încă din ianuarie 2011, organizaţiile noastre au luat atitudine faţă de acest proiect rău construit şi mai ales faţă de modalitatea de „rezolvare“ a problemelor de implementare a acestuia, printr-o impunere abuzivă, agresivă la adresa noastră. Într-un proiect important, vechi de trei ani, care a costat multe milioane de euro, implementarea, utilizarea, distribuirea au fost omise de la finanţare, gândindu-se că toate problemele se pot rezolva gratis (pentru CNAS) şi simplu (tot pentru CNAS)... în cabinetele noastre. Cum ne-am putea ocupa de card? Prin mai multe tabele, borderouri şi servicii de curierat între pacienţi şi casele de asigurări. Din cele 15 minute pe care le putem acorda unui pacient, câte mai rămân după ce îi explicăm necesitatea, cum se foloseşte, validăm, completăm borderouri, cerem semnături, îl întrebăm dacă e de acord cu inscripţionarea datelor medicale, verificăm corectitudinea datelor de identificare etc.?
   Prin cele două organizaţii ale medicilor de familie (FNPMF şi SNMF), participăm de trei ani la întâlniri, am solicitat şi am obţinut dezbateri publice, am depus documente, am făcut propuneri, am argumentat, am explicat, am sugerat soluţii. Am explicat că nu ne putem transforma în funcţionari ai caselor de asigurări (cu care noi avem contracte de furnizări de servicii medicale). Ne-am consultat cu avocaţii noştri. Am intentat un proces în 2011, pierdut, dar încă nefinalizat. Nu pot reproduce argumentaţiile CNAS la acea vreme, sunt tragicomice. La nevoie, vom merge să ne căutăm dreptate pe la curţile Europei.
   În toate demersurile noastre am precizat clar, de la început, că suntem deschişi faţă de ideea informatizării sistemului medical, că vom folosi cardurile, dar nu vom accepta activităţi administrative legate de card sau cheltuieli pentru un proiect care aparţine CNAS şi MS. Poziţia noastră este clară şi statornică de atâţia ani. Avem promisiunea ministrului sănătăţii şi a reprezentanţilor conducerii CNAS că lucrurile se vor rezolva amiabil şi fără implicarea noastră în distribuire sau în acoperirea costurilor. Orice altă discuţie este de prisos.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe