Newsflash

Obligativitatea asigurării asistenţei medicale

de Av. Cristian BĂRCAN - iun. 26 2015
Obligativitatea asigurării asistenţei medicale
    Obligativitatea asistenţei medicale este reglementată de Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, precum şi de normele metodologice din 14 martie 2007 de aplicare a titlului XV „Răspunderea civilă a personalului medical şi a furnizorului de produse şi servicii medicale, sanitare şi farmaceutice“ din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii.
    Obligativitatea asistenţei medicale presupune că medicul, medicul dentist, asistentul medical/moaşa au obligaţia de a acorda asistenţă medicală/îngrijiri de sănătate unei persoane doar dacă au acceptat-o în prealabil ca pacient. Criteriile de acceptare ca pacient sunt următoarele: metoda de prevenţie, diagnostic, tratament la care urmează să fie supusă persoana în cauză să facă parte din specialitatea/competenţa medicului, medicului dentist, asistentului medical/moaşei; persoana în cauză să facă o solicitare scrisă către medic, medicul dentist, asistentul medical/moaşă de acordare a asistenţei medicale, cu excepţia cazurilor în care persoana este lipsită de discernământ sau a situaţiilor de urgenţă medico-chirurgicală (solicitarea va fi păstrată în fişa medicală sau, după caz, într-un registru special); aprecierea medicului, medicului dentist, asistentului medical/moaşei că prin acordarea asistenţei medicale nu există riscul evident de înrăutăţire a stării de sănătate a persoanei căreia i se acordă asistenţă medicală (aprecierea se face după un criteriu subiectiv şi nu poate constitui circumstanţă agravantă în stabilirea cazului de malpraxis).
    Trebuie menţionat că medicul, medicul dentist, asistentul medical/moaşa nu pot refuza să acorde asistenţă medicală/îngrijiri de sănătate pe criterii etnice, religioase şi de orientare sexuală sau pe alte criterii de discriminare interzise prin lege. Mai mult, medicul, medicul dentist, asistentul medical/moaşa au obligaţia de a accepta pacientul în situaţii de urgenţă, când lipsa asistenţei medicale poate pune în pericol, în mod grav şi ireversibil, sănătatea sau viaţa pacientului.
    Chiar dacă medicul, medicul dentist, asistentul medical/moaşa au acceptat un pacient, relaţia dintre personalul medical şi pacient poate fi întreruptă: odată cu vindecarea bolii; de către pacient; de către medic. Medicul poate întrerupe relaţia cu pacientul în următoarele situaţii: atunci când pacientul este trimis altui medic, furnizând toate datele medicale obţinute, care justifică asistenţa altui medic cu competenţe sporite; pacientul manifestă o atitudine ostilă şi/sau ireverenţioasă faţă de medic, situaţie în care medicul va notifica pacientului dorinţa terminării relaţiei, înainte cu minimum cinci zile, pentru ca acesta să găsească o alternativă, doar în măsura în care acest fapt nu pune în pericol starea sănătăţii pacientului (notificarea se întocmeşte în dublu exemplar, unul fiind transmis pacientului cu minimum cinci zile înaintea terminării relaţiei, iar celălalt exemplar rămâne la medic; în notificare se va preciza că terminarea relaţiei în momentul notificării nu pune în pericol viaţa pacientului). Dacă această întrerupere ar pune în pericol sănătatea pacientului, atunci medicul nu poate întrerupe relaţia cu pacientul. În plus, medicul trebuie să motiveze temeiul refuzului.
    În situaţia în care personalul medical a acceptat o persoană ca pacient, personalul medical are obligaţia aplicării standardelor terapeutice, stabilite prin ghiduri de practică în specialitatea respectivă, aprobate la nivel naţional, sau, în lipsa acestora, a standardelor recunoscute de comunitatea medicală a specialităţii respective.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe