Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă

Nu sta deoparte!

Viața Medicală
Dr. Raluca Dana ZOIŢANU luni, 31 octombrie 2016
   O dezbatere publică pe marginea unui act normativ aflat în transparență decizională a avut loc săptămâna aceasta la Ministerul Sănătății. Tema acesteia a fost legată de hotărârea Guvernului privind aprobarea metodologiei de raportare și a circuitului informațional în Registrul electronic național de vaccinări(RENV) – o temă tehnică, un act normativ simplu, clar și scurt. Hotărârea de guvern are menirea să îmbunătățească activitățile legate de Programul Național de Imunizare (PNI), de la evidența vaccinărilor efectuate și restante, până la managementul stocurilor de vaccin și debirocratizarea procesului de raportare, atât de cronofag și energofag acum. În prezent, medicii vaccinatori – în principal medicii de familie – sunt solicitați să facă lunar mai multe deplasări la sediile direcțiilor de sănătate publică (DSP), pentru a duce documente semnate și ștampilate și a prelua dozele de vaccin. Poate în București și județul Ilfov aceste drumuri nu sunt neapărat o problemă, însă în majoritatea județelor presupun deplasări repetate de zeci sau sute de kilometri între cabinetul medical și sediul DSP din reședința de județ. Proiectul de hotărâre de guvern promite să taie hârtiile, să mute aceste raportări în mediul online prin intermediul RENV și să simplifice astfel activitatea legată de PNI.
    Acest registru nu este un alt proiect informatic costisitor și care urmează să se realizeze într-un orizont de timp, așa cum am fost obișnuiți. RENV există deja de câțiva ani și este folosit atât în cabinetele medicilor de familie, cât și în maternități, beneficiind și de cadrul legal: Ordinul ministrului sănătății nr. 1234/2011 privind instituirea metodologiei de raportare online în Registrul unic de vaccinări. Actualul proiect de hotărâre de guvern, care a reprezentat tema dezbaterii publice organizate de Ministerul Sănătății săptămâna aceasta și care va abroga ordinul din anul 2011, este etapa finală a efortului Institutului Național de Sănătate Publică de a îmbunătăți RENV, utilizând finanțare din fondurile norvegiene și expertiza unui grup de medici care utilizau deja „vechiul“ registru.
    Dezbaterea publică se anunța așadar a fi tehnică, scurtă și clară. Participanții înscriși la cuvânt ar fi avut de adus observații pe marginea articolelor din proiectul de act normativ, propuneri de îmbunătățire, poate și critici. În mod ideal constructive. Ce s-a întâmplat de fapt poate fi constatat citind atât raportul publicat pe site-ul Ministerului Sănătății în rubrica „Legislație“, subrubrica „Dezbateri publice“, cât și urmărind reflectarea în mass-media a concluziilor dezbaterii.
    Aspectele tehnice au fost prea puțin puse în discuție de majoritatea participanților înscriși la dezbatere. Cu excepția unui medic, care a abordat fiecare dintre articolele proiectului de hotărâre de guvern, majoritatea participanților – nemedici – au ales să își expună opiniile pe teme generale legate de activitatea de vaccinare și registrele sau bazele de date cu informație medicală. S-au prezentat opinii despre dreptul de refuz al vaccinării și transmiterii sau stocării datelor în registre electronice. S-au cerut dovezi privind legătura între prevenția bolilor și vaccinare. S-a afirmat că igiena, activitatea fizică, alimentația sănătoasă sunt suficiente, nefiind nevoie de medicamente și vaccinuri. S-a propus un screening obligatoriu, complet, la naștere, din punct de vedere imunologic, alergologic și genetic. S-a afirmat că nu se face raportarea reacțiilor adverse și nici informarea privind conținutul dozelor de vaccin și posibilele reacții adverse. Au fost criticate articolele privind sancțiunile pentru neutilizarea RENV de către medici, punându-se întrebarea dacă România este un stat polițienesc sau democratic. S-a pus întrebarea dacă RENV este un fel de cazier medical. A fost și o intervenție care a accentuat rolul unui astfel de registru în recuperarea copiilor cu scheme de vaccinare incomplete, în special din rândul migranților români.
    Vocea medicilor – rațională, educată și bazată pe dovezi științifice, nelipsită de empatie și dublată de bune abilități de comunicare – nu ar trebui să lipsească de la astfel de evenimente. Oricât de ocupați suntem, oricât de inutile ni se par aceste dezbateri publice sau forumuri, conferințe, grupuri pe facebook, bloguri, nu ne este permis să stăm deoparte, să nu avem o voce clară și hotărâtă. Ministerul Sănătății a fost organizatorul acestei dezbateri, la care au fost prezenți în sală reprezentanții săi și ai Institutului Național de Sănătate Publică. S-au oferit răspunsuri și clarificări. Vocea administrației, deși puternică și esențială, nu este suficientă însă pe astfel de teme. Vocea breslei medicale, prin vocile individuale și ale reprezentanților organizațiilor medicilor, trebuie să fie auzită.
 

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.