Structura de
management al calităţii serviciilor medicale. În Monitorul Oficial nr. 689 din 5
octombrie 2012, a fost publicat Ordinul ministrului sănătăţii nr. 975 din 1
octombrie 2012 privind organizarea structurii de management al calităţii
serviciilor medicale în cadrul unităţilor sanitare cu paturi din reţeaua
Ministerului Sănătăţii şi a autorităţilor administraţiei publice locale. Această
structură se constituie în subordinea managerului unităţii medicale, la nivel
de birou pentru spitalele cu mai puţin de 300 de paturi şi la nivel de serviciu
pentru spitalele cu peste 300 de paturi.
Structura de management al calităţii
serviciilor medicale are în principal următoarele atribuţiuni: • pregătirea şi
analiza Planului anual al managementului calităţii • coordonarea activităţilor
de elaborare a documentelor sistemului de management al calităţii, cum ar fi
manualul calităţii şi procedurile aferente • coordonarea şi implementarea
programului de acreditare a tuturor serviciilor oferite în cadrul unităţii, pe
baza procedurilor operaţionale specifice fiecărei secţii, laborator etc. şi a
standardelor de calitate • coordonarea şi implementarea procesului de îmbunătăţire
continuă a calităţii serviciilor • colaborarea cu toate structurile unităţii
în vederea îmbunătăţirii continue a sistemului de management al calităţii • implementarea
instrumentelor de asigurare a calităţii şi de evaluare a serviciilor oferite • asigurarea
implementării strategiilor şi obiectivelor referitoare la managementul calităţii
declarate de manager • asigurarea implementării şi menţinerii conformităţii
sistemului de management al calităţii cu cerinţele specifice • coordonarea
activităţilor de analiză a neconformităţilor constatate şi propunerea acţiunilor
de îmbunătăţire sau corective ce se impun • coordonarea analizelor cu privire
la eficacitatea sistemului de management al calităţii • asigurarea aplicării
strategiei sanitare şi a politicii de calitate a unităţii în domeniul medical
în scopul asigurării sănătăţii pacienţilor • alte activităţii în domeniul de
management al calităţii.
Angajate în baza unui contract individual de
muncă, persoanele aparţinând structurii de management al calităţii serviciilor
medicale pot fi medici, jurişti, economişti şi alte categorii profesionale, dar
care vor urma un curs de pregătire în domeniul calităţii serviciilor medicale,
recunoscut de Ministerul Sănătăţii, organizat de Şcoala Naţională de Sănătate
Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti sau de
Autoritatea Naţională pentru Calificări.
Criteriile de
stabilire a gradului de handicap pentru copii. Prin Ordinul comun al ministrului sănătăţii
şi al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale nr. 762/2.260/2012,
publicat în Monitorul Oficial nr. 688 din 5 octombrie 2012, a fost modificat
Ordinul ministrului sănătăţii şi familiei şi al secretarului de stat al Autorităţii
Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie nr. 725/12.709/2002 privind
criteriile pe baza cărora se stabileşte gradul de handicap pentru copii şi se
aplică măsurile de protecţie specială a acestora, în sensul că identificarea şi
aprecierea gradului de handicap se fac prin raportare la Clasificarea internaţională
a funcţionării, dizabilităţii şi sănătăţii, versiunea pentru copii şi tineri,
adoptată de Organizaţia Mondială a Sănătăţii în anul 2007.
În cazul „Tulburărilor psihice“, este
dezvoltată aria de cuprindere pentru tulburările pervazive de dezvoltare/tulburările
de spectru autist şi anume: autismul infantil, autismul atipic, sindromul
Rhett, altă tulburare de dezintegrare a copilăriei, hiperactivitate asociată cu
o întârziere mintală şi mişcări stereotipe, sindromul Asperger, alte tulburări
invadante ale dezvoltării, tulburări invadante ale dezvoltării fără precizare,
în raport cu gradul de afectare a funcţionării globale, copiii afectaţi putând
fi încadraţi în diferite grade de handicap. Pentru a fi realizată o evaluare
corespunzătoare, se impune evidenţierea a cel puţin două criterii medicale
din cele patru propuse şi anume „limbaj“, „motor“, „autoservire“ şi
„socializare“, acest ultim criteriu fiind indispensabil în orice evaluare.
Prevederile acestui act normativ se adresează
cu precădere comisiilor pentru protecţia copilului din cadrul consiliilor judeţene
şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi serviciilor de evaluare
complexă din cadrul direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia
copilului din subordinea consiliilor judeţene şi locale ale sectoarelor
municipiului Bucureşti, personal obligat să le ducă la îndeplinire aşa cum sunt
reglementate, inclusiv prin Anexele ordinului, dar poate fi util şi
personalului medical ce are în îngrijire minori deja diagnosticaţi cu o astfel
de formă de handicap sau asupra cărora au unele temeri privind o posibilă
afectare de acest gen.