Newsflash

Mai mulţi bani pentru sănătate

de Adrian GHEORGHE - mai 7 2015
Mai mulţi bani pentru sănătate
Finanţarea adecvată a serviciilor de sănătate este o problemă dură de politici publice pe toate meridianele. Ce înseamnă cu adevărat „adecvat“ ţine de interpretare şi de alinierea la un discurs eminamente politic. Dacă partea de comunicare cere efort şi angajament, transpunerea în practică a acestui discurs, pe de altă parte, este încă mai dificilă. Din acest punct de vedere, statele sărace, „în curs de dezvoltare“, se confruntă cu provocări aflate dincolo de insuficienţa fondurilor domestice, care nu mai pare un obstacol de nedepăşit atunci când este pus în perspectivă. Ajutorul internaţional finanţează o parte apreciabilă din îngrijirile de sănătate în aceste ţări, fondurile fiind dirijate adesea către programe prioritare, precum prevenţia şi tratamentul HIV/SIDA.
Povara principalilor ucigaşi din Africa, HIV/SIDA şi malaria, continuă să fie apreciabilă după orice criteriu. Kenya, de exemplu, a introdus în ultimii ani un sistem de asigurări de sănătate la a cărui extindere pe plan naţional lucrează în această perioadă, asistată de parteneri internaţionali. Prevalenţa HIV/SIDA în Kenya a rămas la aproximativ 6% în ultimii cinci ani. Dacă toţi pacienţii cu HIV/SIDA ar beneficia de tratament cu antiretrovirale, costul asigurării lui ar reprezenta o treime din întregul buget anual de care beneficiază fondul naţional de asigurări de sănatate. În aceste condiţii, necesitatea ajutorului interna­ţional rămâne cât se poate de reală. Dependenţa de fluxuri financiare externe creează o stare de nelinişte întrucât comportamentul donorilor este imprevizibil. Pluteşte în aer aşteptarea că, într-un viitor nu foarte îndepărtat, asistenţa financiară va scădea accentuat pe fondul „oboselii“, blazării sau, pur şi simplu, rearanjării priorităţilor.
Vor reuşi guvernele naţionale să preia în totalitate responsabilitatea implementării şi finanţării tuturor programelor care se desfăşoară astăzi cu sprijin extern? Întrebarea conduce la o altă provocare structurală, legată de capacitatea de absorbţie a fondurilor. Investiţia în sistemul de sănătate propriu-zis este diferită de investiţia în desfăşurarea programelor de sănătate publică sau, mai larg, în furnizarea de servicii de sănătate. Grupul de lucru pentru inovaţie în finanţarea sistemelor de sănătate estima în 2010 că valoarea contribuţiei necesare livrării unui pachet minim de servicii aliniat cu atingerea obiectivelor de dezvoltare ale mileniului se ridică la 29 dolari per capita, în timp ce investiţia în capacitatea sistemelor de sănătate până la nivelul la care să poată implementa cu succes aceste programe – incluzând în principal infrastructura şi resursa umană specializată – se ridică la 25 de dolari per capita. Această estimare nu includea şi costurile asociate reformării sistemelor de guvernare a sistemelor de sănătate, cu reorganizările aferente, şi sisteme de suport, precum sisteme informaţionale de monitorizare şi evaluare. Cu alte cuvinte, investiţia în sistemul de sănătate propriu-zis este distinctă şi cel puţin comparabilă ca valoare celei cerute de programe.
Eşecul efectuării acestui tip de investiţie la timp s-a văzut în ultimul an cu ocazia epidemiei de Ebola din Africa de Vest, unde micul corp de medici disponibil în Sierra Leone a fost decimat instantaneu şi absenţa infrastructurii de bază a făcut ca spitale improvizate să fie construite de la zero, totul într-un haos al lipsei de coordonare şi comunicare (mai ales în primele luni), determinându-i pe unii dintre participanţii la răspunsul umanitar să afirme că situaţia era mai rea decât în Rwanda în timpul genocidului din 1994. Momentul este favorabil pentru accelerarea investiţiei în consolidarea sistemelor de sănătate din regiune din două motive: întâi, Ebola a demonstrat importanţa sistemelor de sănătate naţionale în controlul crizelor şi în condiţiile în care nicio organizaţie internaţională nu este pregătită deocamdată să îşi asume leadershipul coordonării şi finanţării unui răspuns la scară amplă. Apoi, au existat exemple pozitive de răspuns la Ebola în regiune, precum Senegal, Nigeria şi Mali, care alimentează, cel puţin pentru moment, încrederea că un răspuns coerent este posibil. Cercetările curente încearcă să identifice factorii care au făcut din aceste ţări poveşti de succes în prevenirea escaladării Ebola. Mai exact, încearcă să determine dacă a fost premeditare sau pur noroc. Cel mai interesant este cazul Mali, un stat eşuat în toată puterea cuvântului, în cazul căruia răspândirea ar fi deschis calea Ebola către Africa de Nord, echivalentul unui dezastru.
Aşadar, cum-necum este nevoie de mai mulţi bani investiţi în sănătate şi aceşti bani trebuie să vină de undeva. Atât cercetarea academică de specialitate, cât şi organizaţii internaţionale de profil, precum Banca Mondială, au devenit tot mai interesate în ultimii cinci ani de conceptualizarea soluţiilor la problema „spaţiului fiscal“. Soluţiile variază de la o ţară la alta, dar familiile de soluţii menţionate mai des nu sunt foarte numeroase. Întâi, se vorbeşte despre eficientizarea cheltuielilor. Uşor de zis, mai dificil de făcut în absenţa investiţiilor în capacitatea sistemelor de sănătate, invocată mai sus. Fără un sistem informaţional de urmărire a modului în care sunt alocate resursele şi a rezultatelor pe care acestea le produc în termeni de îmbunătăţire a stării de sănătate a populaţiei, cu greu se poate vorbi de eficientizare în termeni concreţi. Exemple încurajatoare există, însă lucrurile avansează lent. Kenya, de pildă, are implementate sisteme informatice la nivel guvernamental care urmăresc în detaliu cheltuielile tuturor programelor desfăşurate în instituţiile publice, dar sistemele de raportare proprii sectorului sanitar sunt încă neauditate şi nu sunt legate de indicatori de performanţă.
O altă direcţie propusă este eficientizarea colectării taxelor, în particular de la marile corporaţii care folosesc mijloace legale pentru a evita plata acestor contribuţii şi a redirecţiona profiturile către jurisdicţii fiscale mult mai atrăgătoare. Iniţiative globale precum Tax Justice Network urmăresc creşterea transparenţei şi a conformităţii marilor contributori, dar o mare parte din problemă se reduce la capacitatea de negociere a unui guvern generic sărac, insuficient informat şi expus corupţiei în faţa unui partener de discuţie mult mai bine pregătit.
Africa este plină de state pentru care resursele naturale reprezintă fie principala sursă de venit, fie una cu un potenţial deosebit, astfel că negocierea drepturilor de exploatare şi a redevenţelor este de mare actualitate. În practică, din nou, evoluţiile sunt dificile. Cuprul, resursa principală a Zambiei, este obiectul unei industrii miniere în plină revitalizare în nordul ţării. Guvernul a încercat în ultimii doi ani schimbarea legii minelor, printre altele în sensul trecerii de la un impozit general de 30% aplicat venitului companiilor miniere la plata unei redevenţe de 20% din valoarea cuprului extras. Preţul în scădere al cuprului pe piaţa internaţională, de natură să destabilizeze moneda naţională, s-a conjugat ameninţărilor companiilor miniere cu închiderea operaţiunilor. Costul politic foarte mare – în nordul Zambiei există puţine alternative ocupaţionale la minerit – a făcut, până la urmă, ca proiectul noii legi să fie retras. Între timp, încleştările dintre membrii Guvernului şi patronatul minier ţin prima pagină a ziarelor într-un tango fără sfârşit.
Fără îndoială că este nevoie de mai mulţi bani pentru sănătate, în orice ţară. Sursa, scopul şi contextul în care să fie folosiţi aceşti bani reprezintă provocări notabile. Până una alta, medicina tradiţională rămâne la mare cinste în multe zone din aceste ţări şi oamenii îşi cheltuie ultimii bănuţi pentru vraciul care îi ţine o jumătate de zi de vorbă în colibă, spre deosebire de asistenţa medicală care îi expediază în cinci minute la centrul de sănătate. Încrederea într-un anumit fel de a face lucrurile este nepreţuită.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe