Newsflash

La paradisul lobbyiştilor

de Dr. Mihail CĂLIN - dec. 30 2013
La paradisul lobbyiştilor

   „Presupun că 15 din cei 40 de inşi de aici sunt lobbyişti“, face rapid socoteala Matthieu, aruncându-şi privirea prin cafeneaua aglomerată de lângă Parlamentul European. Şi explică: „Unul din trei oameni la Bruxelles lucrează pentru interese private“. Matthieu Lietaert este unul din regizorii filmului „Afaceri la Bruxelles“, un docu-thriller despre influenţa marilor companii asupra unor decizii istorice negociate în capitala Europei, precum piaţa comună sau moneda unică. După 90 de minute, cât durează, începi să vezi lobbyişti peste tot – şi din câte se pare, nu te înşeli. Pe când studia ştiinţe politice şi îşi asculta profesorii spunând că Europa este condusă ba de Germania şi Franţa, ba de Comisia Europeană, el şi-a pus o întrebare: multinaţionalele despre care citim zi de zi în presă nu au şi ele putere politică? După ce a lucrat câţiva ani la teza de doctorat despre lobbyul de la Bruxelles, s-a hotărât să facă din ea documentarul cu care a obţinut ceea ce-şi dorea de fapt: să transmită un mesaj şi să stârnească o dezbatere. Lobbyul, spune el, înseamnă influenţarea unei decizii care afectează pe toată lumea în interesul unui segment restrâns al societăţii – este normal, legitim şi există dintotdeauna. Însă nu toţi lobbyiştii sunt egali; unii au resurse cu mult mai mari decât ceilalţi, ceea ce înseamnă că unele interese se fac mai bine auzite decât altele – iar asta, crede Matthieu,  este o problemă. Cealaltă este lipsa de transparenţă a grupurilor, banilor şi activităţilor care influenţează legislaţia europeană. „Aşa cum există paradisuri fiscale, ei bine, Bruxelles este un paradis al lobbyului: vii, faci ce vrei şi nu trebuie să te înregistrezi. Şi vorbim despre cea mai mare piaţă din lume, care importă şi exportă mai mult decât SUA“.

 

Lungul drum al unei legi europene

 

Comisia Europeană iniţiază o lege la cererea Consiliului, Parlamentului European, statelor membre sau a altor părţi interesate. Propunerea este alocată unităţii relevante din directoratul general responsabil (DG Sanco, în cazul sănătăţii), care redactează prima formă. Aceasta face pentru şase săptămâni obiectul consultării părţilor implicate – cei care vor fi afectaţi de legea propusă. Urmează consultarea interservicii, în care este supusă aprobării celorlalte directorate generale. Propunerea mai este analizată şi aprobată de şefii de cabinet ai comisarilor europeni, înainte de a fi adoptată de colegiul comisarilor. Această formă este apoi trimisă Consiliului şi Parlamentului. În Consiliu, propunerea este discutată de experţi din fiecare stat membru – în cazul în care aceştia nu ajung la un acord, discuţiile se poartă la nivelul reprezentanţilor permanenţi ai statelor membre la Bruxelles sau la reuniunea miniştrilor de resort. În acelaşi timp, în prima lectură a PE, propunerea este repartizată comisiei de specialitate (ENVI, pentru sănătate), care alege un raportor. Rapoartele acestuia sunt studiate în mai multe rânduri, iar membrii comisiei responsabile, dar şi ai altor comisii interesate de dosar, pot depune amendamente, care sunt adoptate cu majoritate simplă. Varianta amendată este apoi pusă pe agenda plenului PE, în care orice alte amendamente trebuie propuse fie de un grup politic, fie de cel puţin 37 de europarlamentari, pentru a fi supuse votului. Consiliul poate apoi să accepte sau să respingă amendamentele din forma trecută prin PE; dacă le respinge, va adopta o poziţie comună, în general prin majoritate calificată (majoritatea statelor membre şi 62% din populaţia UE). Poziţia comună este trimisă pentru a doua lectură în PE, care mai poate adopta amendamente doar în anumite condiţii. Dacă Parlamentul şi Consiliul nu ajung la o înţelegere, este convocat un comitet de conciliere, alcătuit dintr-un număr egal de membri ai celor două instituţii, iar textul comun este aprobat prin majoritatea simplă în PE şi calificată în Consiliu.

 

 

Trageri de timp

 

   Această piaţă, motivul de a fi al Uniunii, este ţinta reprezentanţilor la Bruxelles ai industriilor europene – inclusiv cele care produc sau distribuie tutun, alcool, alimente sau medicamente, influenţând sănătatea celor 500 de milioane de cetăţeni europeni. Una din cele mai aprige bătălii legislative de la Bruxelles din ultimii ani este cea pentru revizuirea Directivei privind Produsele din Tutun (TPD). Forma votată de Parlamentul European în octombrie prevede măsuri îmbunătăţite de protejare a sănătăţii publice: creşterea proporţiei avertizărilor de sănătate de la 30–40% la 65% din suprafaţa ambalajului şi posibilitatea ca statele membre să impună ambalaje generice, interzicerea pachetelor cu mai puţin de 20 de ţigări şi a aditivilor sau aromelor care fac produsele de tutun mai atractive. ONG-urile europene de sănătate publică au catalogat însă rezultatul ca o „victorie parţială“ – în forma iniţială, avertizările de sănătate ocupau 75% din pachet, iar ţigările slim, preferate de femei şi tineri, ar fi fost şi ele interzise. Directiva a fost „îmblânzită“ prin zeci de amendamente, multe din ele depuse după întârzierea cu o lună a votului în plen, care a fost pusă pe seama influenţei economice şi politice a companiilor de tutun asupra europarlamentarilor.
   Obstrucţionarea adoptării unor măsuri eficiente de control al tutunului este de altfel una din tacticile identificate şi de OMS Europa. Aceasta dă ca exemplu chiar consultarea online cu părţile interesate pe care Comisia Europeană a lansat-o în 2010, la începutul revizuirii TPD; industria tutunului a mobilizat atunci asociaţii europene de comercianţi şi consumatori, oferindu-le şi comentarii de-a gata, astfel că, dacă alte consultări strâng de regulă până la 500 de răspunsuri, aceasta a adunat 80.000, îngreunând semnificativ sarcina CE. Scandalul din jurul lui John Dalli, comisarul european pentru sănătate obligat anul trecut să demisioneze din cauza unor presupuse (şi până azi nedovedite) legături cu un producător suedez de tutun, este considerat un alt mijloc de întârziere a adoptării noii TPD. Dacă nu va fi aprobată până la finalul actualei legislaturi europene, în aprilie 2014, este posibil ca noua formă a directivei să nu mai fie discutată câţiva ani – scenariul ideal pentru industrie.

 

Scandal la nivel înalt

 

La 16 octombrie 2012, maltezul John Dalli, comisarul european pentru sănătate, şi-a dat demisia la cererea preşedintelui Comisiei, José Manuel Barroso, cu doar câteva zile înaintea programatei lansări a Directivei privind produsele de tutun. O zi mai devreme, biroul de luptă antifraudă al UE (OLAF) îi prezentase lui Barroso concluziile unei investigaţii de cinci luni asupra rolului lui Dalli în solicitarea unei mite în schimbul ridicării interdicţiei europene asupra snus (un produs din tutun pentru mestecat, care poate fi comercializat doar în Suedia). Raportul arăta că nicio tranzacţie nu a avut loc în acest sens, că nu au fost găsite dovezi de participare directă a lui Dalli în această afacere, dar că Dalli era la curent cu ea. Evenimentele îl au în centru pe Silvio Zammit, un antreprenor maltez, care ar fi intenţionat să se folosească de relaţia cu Dalli pentru a ridica interdicţia pe snus, în schimbul a 60 de milioane de euro din partea producătorului Swedish Match. Raporul OLAF menţionează câteva întâlniri nedeclarate de Dalli cu lobbyişti ai industriei snus, posibil încălcând prevederile Convenţiei-cadru OMS pentru controlul tutunului; comentatorii observă însă că astfel de întâlniri neoficiale au fost dezvăluite chiar şi la nivelul cabinetului lui Barroso, fără ca acestea să ducă la demisii. Dalli a recunoscut două astfel de întâlniri, afirmând că la a doua dintre ele, interlocutoarea – Gayle Kymberley, o avocată malteză – nu s-a prezentat ca fiind lobbyist al companiei suedeze. (Nedeclararea intereselor pe care le reprezintă este una din tacticile neetice folosite de lobbyişti la întâlnirile cu oficialii europeni.) Un detaliu care destabilizează cazul OLAF este că o altă întâlnire pe care Kymberley pretindea că o avusese cu Dalli, în care la un moment dat comisarul a părăsit camera iar Zammit a solicitat mita, nu a avut de fapt loc. Kymberley şi-a minţit chiar şi angajatorii, recunoscând mai târziu acest lucru. Ciudat însă, OLAF a cerut apoi producătorului de snus să susţină în continuare public această minciună. La o altă întâlnire, de data aceasta între Zammit şi un reprezentant al Swedish Match, afaceristul maltez a cerut în numele lui Dalli suma de 60 de milioane. În final, compania ar fi refuzat oferta şi a depus o plângere la secretarul general al CE. Directorul general al OLAF, Giovanni Kessler, afirmă însă că există „mai multe dovezi conjuncturale neechivoce“ că Dalli ştia de activităţile conaţionalului său.
„Cazul comisarului este incredibil. Se pare că industria l-a ucis politic, pentru că nu există dovezi că el a greşit cu ceva, dimpotrivă, poziţia lui era antitutun. Când a apărut scandalul, propunerea de directivă era trimisă spre consultări într-o formă care era în dezavantajul industriei snus. Deci nu-l putem acuza, fiindcă dovezile arată că indiferent de lobbyul din jurul său, comisarul a avut o poziţie finală împotriva industriei snus“, comentează scandalul Antonyia Parvanova. Fostul comisar a negat în mod repetat toate acuzaţiile, încercând acum să-şi refacă reputaţia în justiţie.

 

 

Joburi sau vieţi

 

   „Lobbyul tutunului este cel mai cinic, cel mai masiv şi creează cea mai mare presiune“, îmi spune în biroul său de la Strasbourg dr. Antonyia Parvanova, europarlamentar bulgar, vicepreşedinte al grupului liberal din PE şi o prezenţă obişnuită la forumurile europene de sănătate publică. Industria se opune reglementărilor mai stricte ale TPD cu argumente economice – reducerea consumului ar creşte şomajul şi scădea încasările din taxe – dar nu numai: fabricanţii de ţigări electronice sau tutun pentru mestecat snus încearcă să convingă cu dovezi empirice că produsele lor sunt mai puţin dăunătoare decât ţigaretele obişnuite. Adeptă a politicilor bazate pe dovezi, dr. Parvanova critică nepăsarea colegilor săi faţă de problema tutunului: „2.000 de oameni mor în fiecare zi în UE din cauza fumatului. Închipuiţi-vă orice alt eveniment care ar omorî atâţia oameni într-o singură zi – chiar şi inundaţiile provoacă mai puţine decese, dar atunci căutăm soluţii ferme şi imediate; dacă mor şase oameni convocăm o sesiune specială. Dar nu acordăm atenţie faptului că 2.000 de oameni îşi pierd zilnic viaţa – şi nu accidental“. Ea admite că legi mai stricte vor duce la pierderea de locuri de muncă, dar subliniază conflictul ireconciliabil în acest caz între interesul public şi cel privat, atâta vreme cât de fapt societatea are numai de pierdut, iar industria – numai beneficii. „Nu putem recomanda ca lumea să consume mai mult zahăr şi mai multă sare, să bea mai mult alcool şi să fumeze mai mult pentru că este criză şi aşa este bine pentru economie şi locurile de muncă“, avertizează europarlamentarul.

 

Război pe trei fronturi

 

   Însă majoritatea legilor europene sunt rezultatul trialogului dintre Comisie, Parlament şi Consiliu, aşa că europarlamentarii nu sunt singura ţintă a lobbyiştilor. Nu sunt nici prima, spune Matthieu Lietaert, din moment ce monopolul asupra propunerii legislative îl are CE: „Dacă eşti un bun lobbyist, mergi în faza primei redactări a propunerii la unitatea responsabilă din Comisie şi spui: «Ştiţi, cutare lucru ne lipseşte în Europa, de asta ar trebui să vă ocupaţi». Dacă reuşeşti, Comisia lucrează pentru tine“. După redactarea propunerii de către CE, Parlamentul doar pune virgulele, crede el. Leonardo Palumbo, de la Alianţa Europeană de Sănătate Publică (EPHA), un ONG din Bruxelles, vede însă lucrurile mai echilibrat. Deşi prima regulă a lobbyului este să influenţezi cât mai devreme o politică, PE a fost vizat mai mult în ultimii cinci ani decât în trecut, odată cu creşterea rolului său în luarea deciziilor. Poate şi pentru că este mai uşor să-ţi găseşti aliaţi printre cei 766 de europarlamentari şi 70 de membri ai comisiei de specialitate, decât în rândul staffului CE, care nu organizează întâlniri publice.
   Documente interne ale Philip Morris International (PMI), datând din perioada 2011–2012 şi ajunse în presă în această toamnă, confirmă lupta dusă de industria tutunului în toate etapele procesului legislativ. La nivelul Comisiei, strategia a fost de a obţine avize tehnice negative pentru propunerea de TPD din partea altor directorate în perioada de consultare interservicii şi opinii politice defavorabile ale altor comisari înaintea votului în colegiul comisarilor. În Parlament, Philip Morris International şi interpuşii săi au avut între una şi cinci întâlniri cu cel puţin 233 de deputaţi, accentul căzând pe comisiile pentru sănătate publică şi piaţă internă. În Consiliu, compania a căutat sprijin pentru blocarea unor măsuri considerate extreme, precum interzicerea mentolului din produsele de tutun. În forma votată de PE, mentolul a fost interzis, însă cu o derogare de opt ani.

 

„Bruxellesul să-şi vadă de treabă!“

 

În luna august, compania Philip Morris a lansat un site pe care încuraja fumătorii români, cehi şi lituanieni să se opună interzicerii ţigărilor mentolate şi celor de timp slim. În acest scop, ei erau îndrumaţi să trimită europarlamentarilor din cele trei ţări o scrisoare preredactată, pe care nu trebuiau decât să-şi completeze numele şi adresa de mail. Iată câteva fraze ale scrisorii: „Sunt un fumător adult şi mă opun propunerii de interzicere a ţigaretelor mentolate şi a celor de tip slim, prevăzută în proiectul de Directivă Privind produsele de Tutun. (…) Această propunere de interzicere nu este corectă. O interzicere completă va genera dificultăţi pentru sute de mii de români, ca mine, şi ne va priva de dreptul nostru de a cumpăra şi a consuma produsele preferate (…). În plus, nu există dovezi concludente care să arate că interzicerea completă (..) ar reduce incidenţa fumatului în rândul adulţilor sau tinerilor. Interzicerea produselor nu dă rezultate. (…) Dacă Uniunea Europeană ar interzice aceste produse, acest fapt va conduce la o creştere a pieţei negre a produselor din tutun. Bruxellesul se confruntă cu probleme mult mai mari şi ar trebui să se concentreze pe relansarea economiei europene şi pe crearea locurilor de muncă.“ În sesiunea plenară din octombrie, PE a respins propunerea Comisiei Europene de interzicere a ţigărilor slim şi a aprobat-o pe cea împotriva ţigărilor mentolate.

 

 

Eticheta de un miliard

 

   Pe lista lui Leonardo, următoarea lege puternic influenţată de lobbyul corporaţiilor este Regulamentul pentru informarea referitoare la produsele alimentare, adoptat în noiembrie 2011. Acesta a avut ca scop, printre altele, să ajute cetăţenii să facă alegeri alimentare sănătoase, pentru a combate obezitatea şi bolile cronice, în creştere în UE. Prin adoptarea sa a devenit obligatorie menţionarea unor informaţii nutriţionale – energie, grăsimi, zaharuri, sare etc. – pe ambalajul alimentelor prelucrate şi a datelor privind alergenii, toate tipărite cu fonturi de dimensiuni lizibile. După votul în Parlament, comisarul pentru sănătate şi-a exprimat însă regretul că informaţiile nutriţionale nu vor fi plasate pe partea din faţă a ambalajului în mod obligatoriu, ci doar dacă vor dori producătorii; în plus, băuturile alcoolice, bogate în calorii şi carbohidraţi, au fost scutite de indicarea obligatorie a ingredientelor şi informaţiilor nutriţionale.
Însă procesul de adoptare a regulamentului este cunoscut în special pentru disputa din jurul „etichetelor-semafor“. Acestea indică, prin culori, conţinutul redus (verde), mediu (galben) sau crescut (roşu) în sare, zahăr şi grăsimi al produsului, făcând mai uşoară interpretarea informaţiilor de pe ambalaj, susţin reprezentanţi ai societăţii civile şi oameni de ştiinţă independenţi. Un raport al Corporate Europe Observatory (CEO), un ONG care cercetează activitatea lobbyului corporatist la nivelul UE, descria în 2010 tacticile industriei alimentare şi a băuturilor în legătură cu acest dosar. Reprezentanţii acesteia au avansat propria soluţie, voluntară, de etichetare – cine ar fi de acord să-şi inscripţioneze produsul cu semnale de alarmă? Varianta  – monocoloră, cu gramaje şi procente din doza zilnică recomandată şi raportată la noţiunea neclară de porţie – a fost susţinută de studiile unui think tank finanţat de industria alimentară; în schimb, cercetările independente arată că scala de culori este de cinci ori mai eficientă în susţinerea alegerii sănătoase.
 În urma consultărilor cu grupurile de experţi, dominate de reprezentanţii companiilor, Comisia a înaintat o propunere în care „etichetele-semafor“ nu erau menţionate. Lupta s-a mutat apoi în Parlament, unde câţiva eurodeputaţi şi asistenţi ai acestora descriu disproporţia dintre lobbyul cele două tabere: la fiecare email din partea societăţii civile veneau alte o sută dinspre industrie, iar un lobbyist al ONG-urilor era concurat de 10 lobbyişti ai corporaţiilor. Efectul unei asemenea presiuni, mărturisea raportorul grupului ecologist din Parlament, este că îţi schimbă priorităţile: „vrei să rezolvi problemele industriei, nu pe cele ale consumatorului, deşi legea se referă la informaţiile alimentare pentru consumatori“. Între timp, companiile au început să implementeze varianta preferată de etichetare în toată Europa, mişcare văzută ca o strategie de a-şi demonstra angajamentul şi de a influenţa dezbaterea. Confederaţia europeană a industriilor alimentară şi a băuturilor (CIAA) a organizat chiar un stand de promovare a DZR în Parlament, unde aleşii puteau participa la o tombolă cu produse astfel etichetate. Raportul afirmă că CIAA a cheltuit pentru promovarea propriei etichetări, inclusiv prin campanii naţionale, un miliard de euro.

 

Cât te costă să faci lobby

 

   Suma este atât de mare, încât a fost luată ca o acuzaţie la adresa industriei. Purtătorul de cuvânt al confederaţiei a dezminţit-o, precizând că de fapt corespunde costurilor implementării pe mai mulţi ani a noii etichetări voluntare. Dar dacă această măsură a fost introdusă şi promovată pentru evitarea alteia mai stricte, eticheta de lobby se potriveşte.
   CEO „zgândăre“ periodic tema inegalităţii între mijloacele corporaţiilor şi cele ale societăţii civile, publicând cheltuielile cu lobbyul la Bruxelles pe diverse domenii. În timpul revizuirii Politicii Agricole Comune, 151 de organizaţii reprezentând interesele companiilor cu afaceri în agricultură (categorie foarte largă, care cuprinde producători de pesticide şi companii farmaceutice, producători de utilaje, băuturi, carne, fructe şi legume etc.) cheltuiseră aproape 50 de milioane de euro într-un an. Cele 40 de organizaţii ale fermelor familiale, consumatorilor şi cele de mediu avuseseră la dispoziţie doar 12 milioane de euro. Leonardo Palumbo îmi explică pe scurt ce reforme a încercat – şi n-a reuşit – EPHA să introducă: sprijinirea producţiei, distribuţiei şi consumului de fructe şi legume proaspete, în condiţiile în care Politica Agricolă subvenţionează mai ales producţia de carne. Iar industria farmaceutică (direct, prin asociaţii sau agenţii de consultanţă) a plătit 40 de milioane de euro pe an pentru influenţarea procesului decizional european, faţă de 3,4 milioane, cât şi-au permis reprezentanţii societăţii civile activi în domeniul medicamentelor la nivelul UE. CEO leagă lobbyul farmaceutic de politicile de proprietate intelectuală  care duc la întârzierea intrării pe piaţa europeană a medicamentelor generice şi de achiziţia în masă a vaccinurilor în timpul pandemiei de H1N1. Însă rapoartele ONG-ului s-ar putea să surprindă doar vârful aisbergului: registrul de lobby al UE, din care provin datele, nu este obligatoriu, din el lipsind firme de avocatură, companii, agenţii de consultanţă, lobbyişti şi cheltuieli.

 

La ce folosesc banii

 

   „Ai încercat vreodată să organizezi un eveniment la Bruxelles?“, mă întreabă retoric Leonardo. „Îţi ia foarte mult timp, cateringul costă foarte mult, trebuie să convingi jurnaliştii să vină, să programezi interviuri.“ Când vrei să influenţezi o decizie, mai mulţi bani înseamnă mai mulţi lobbyişti şi o campanie de PR mai elaborată –  conferinţe de presă, dezbateri publice, diseminarea poziţiei tale către oamenii relevanţi din Comisie, Parlament şi Consiliu, întâlniri unu la unu cu factori de decizie din toate instituţiile. „Ar fi grozav să avem şi noi la fel de mulţi bani ca industria“, recunoaşte Leonardo, „ar însemna mai mulţi oameni“. Resursele limitate înseamnă că ONG-urile nu-şi permit să angajeze agenţii de comunicare sau de consultanţă, aşa că uneori nici nu ajung să facă lobby pe un anumit subiect. „Membrii unei comisii a Parlamentului mi-au spus că nu i-a contactat niciun ONG. Şi le-am spus: «Am vrea să vă contactăm, dar avem atât de puţin timp şi atâtea de făcut!»“. Din acelaşi motiv, ONG-urile au mai puţini reprezentanţi decât industria şi în grupurile de experţi ale Comisiei Europene, care ajută la designul tehnic al legislaţiei – chiar de la început, directivele şi regulamentele Uniunii poartă în primul rând amprenta corporaţiilor.
   Lobbyul a evoluat odată cu realităţile politice de la Bruxelles, spune Matthieu. „Înainte, deciziile aici se luau în unanimitate (în Consiliu – n. red). Dacă nu-ţi plăcea ce se întâmplă la Bruxelles, te duceai de pildă la Paris şi convingeai că o lege anume nu este bună pentru Franţa. Franţa băga veto şi se oprea totul. Acum, deciziile se iau cu două treimi din voturi, Parisul nu mai este de-ajuns, aşa că toţi au venit la Bruxelles să facă lobby“. Atât numărul lobbyiştilor, cât şi calitatea lor, a crescut vertiginos, iar afacerea a devenit foarte competitivă. Ca să influenţezi deciziile, trebuie ca ideile tale să fie percepute drept cele mai bune, aşa că, dacă îţi permiţi, angajezi cele mai mari firme de comunicare, punctează regizorul. În schimb, cazurile de corupţie, la care te duce gândul când auzi câţi bani se cheltuie pe lobby, sunt foarte rare, spune el. Politicienii sunt mai degrabă „corupţi ideologic“: adoptă discursul dominant de la Bruxelles – competitivitate, creştere economică, locuri de muncă – şi se înconjoară cu oameni care cred în aceleaşi lucruri. „În felul ăsta, multe interese ale societăţii sunt date la o parte“.

 

Lobbyul, prin ochii lobbyistului

 

   „Evident că industria are mai mulţi bani, dar asta nu înseamnă că va avea mai multă dreptate“, îmi spune Andi într-o cafenea din preajma sediului principal al Comisiei Europene. Desigur că raportul costisitor comandat unei universităţi prestigioase va atârna diferit faţă de un sondaj făcut la repezeală. Fireşte că o multinaţională cu zeci sau sute de mii de angajaţi va avea un cuvânt mai greu decât un ONG cu 1.000 de membri. Bineînţeles, Andi este lobbyist, şi nu-i este jenă s-o spună. Dacă nu l-aş fi cunoscut în ţară, aş fi zis după aspect că e de-al locului, însă lucrează la Bruxelles doar de câteva luni, la o firmă de consultanţă în domeniul sănătăţii care preferă să nu folosim numele real al noului său angajat.

 

„Viaţa medicală“, instrument de lobby la Bruxelles

 

La jumătatea lui mai, o eurodeputată româncă a organizat în PE, împreună cu o colegă irlandeză, o dezbatere despre drepturile pacienţilor şi mobilitatea personalului medical în Uniune. Subiectul era de actualitate pentru participanţi, în mare parte români, în condiţiile migraţiei crescute a medicilor şi a intrării în vigoare, la sfârşitul anului, a directivei 2011/24 privind drepturile pacienţilor la asistenţă medicală transfrontalieră. Rând pe rând, subiectele întâlnirii au fost discutate de cele două gazde, reprezentanţii asociaţiilor europene ale medicilor şi pacienţilor. Penultima prezentare, netrecută în program, a aparţinut unei platforme româneşti care reuneşte companii şi ONG-uri şi s-a referit la planul de comunicare cu privire la… medicina personalizată. A fost detaliată strategia de promovare, cu elemente vizuale, viitoare evenimente, comunicate şi petiţii. Printre ţintele campaniei de comunicare şi PR era menţionată şi Viaţa medicală. Prezentarea s-a încheiat, iar dezbaterea a continuat cu expunerea mult aşteptată a trimisului DG Sanco. Ştiam cu toţii ce văzuserăm mai devreme – o acţiune de lobby neinspirată.
 

   L-am întâlnit în Parlament la un workshop despre sănătatea nou-născuţilor şi din nou câteva săptămâni mai târziu, la o dezbatere despre asistenţa medicală transfrontalieră găzduită de un europarlamentar român. Ca tânăr angajat, sarcina lui este să facă rapoarte de la aceste întâlniri, chiar dacă este posibil să nu fie citite niciodată. În acest domeniu eşti plătit să participi la toate evenimentele şi să ştii tot ce se petrece. De fapt, munca unui lobbyist înseamnă 80% cercetare şi 20% comunicare şi urmăreşte obţinerea unui compromis funcţional între interesele clientului şi cele ale legiuitorului. În acest scop, el pune la dispoziţia factorilor de decizie informaţii de calitate, greu de obţinut fără mulţi bani, ajutându-i să-şi fundamenteze iniţiativele şi acţionând astfel în interesul public. Lobbyistul (sau reprezentantul de interese, cum spune că este denumirea corectă) este deci „o rotiţă în dezbaterea democratică“, crede Andi. El dă ca exemplu reglementarea studiilor clinice: între dorinţa autorităţilor ca pacienţii să fie în siguranţă şi cea a industriei de a obţine profit, trebuie găsit echilibrul care să permită efectuarea unei cercetări. „Este ilegitim să-ţi doreşti ca studiile să se desfăşoare în condiţii economice şi într-un timp rezonabil?“ Demonizarea adversarului nu este decât o tehnică de dezbatere, folosită de ONG-uri care, la rândul lor, se ascund în spatele unor termeni ca advocacy, public affairs sau government affairs. „Lobby face toată lumea“, remarcă el.

 

   Cum poţi atunci să judeci acţiunile tuturor taberelor care încearcă să influenţeze politicile europene? Pentru dr. Parvanova, important este dacă intervenţiile promovate sunt în interes public sau doar corporatist. Leonardo Palumbo spune că anumite tactici de lobby sunt incorecte: încercarea de a bloca sau întârzia o anumită lege, autoreglementarea ipocrită a industriei – „suntem sceptici atunci când o companie alege să acţioneze împotriva intereselor sale economice“ – , neînscrierea în registrul de lobby, căutarea contactelor personale ale comisarilor sau europarlamentarilor. Iar Matthieu Lietaert crede că nu există neapărat lobby bun şi rău, cât reglementare rea sau bună a acestuia. Transparenţa cheltuielilor şi consultarea echilibrată de către Comisie a tuturor părţilor sunt primele reguli care trebuie introduse.

 

   „Ce faceţi aici?“, aud deodată în spatele meu. „Un interviu“, îi răspunde Andi chelneriţei care venise să aducă nota. „Aha, deci eşti cineva important!“, trage ea concluzia şi ajunge cumva să povestească, veselă şi naturală, ce facultate a absolvit, ce master face şi ce job speră să-şi găsească cât de curând. După câteva minute, lăsăm câteva monede pe masă şi plecăm. În urmă, chelneriţa citeşte cartea de vizită pe care-o obţinuse de la Andi. La Bruxelles, fiecare face lobby cum poate.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe