Newsflash

Întrebări și răspunsuri

de Prof. dr. Mircea Ioan POPA - apr. 28 2016
Întrebări și răspunsuri
     Undeva în Ardeal, câțiva medici tineri și-au înțeles menirea de medic de familie și nu se mulțumesc să își facă datoria doar în orele de program, ci vor să facă mai mult. Au sesizat o importantă lipsă de informație (spre exemplu în domeniul vaccinării) și doresc să compenseze absența implicării serioase și consecvente a autorităților responsabile. Participă la cursuri, citesc, se informează, discută cu toți pacienții și încearcă să explice tot ceea ce poate fi de ajutor. Mai mult decât atât, în afară de munca de la om la om (cea mai importantă, de altfel, dar și cea mai mare consumatoare de timp și energie), au început să organizeze întruniri la care invită oameni care au acumulat experiență în domeniul medical și părinți care ar putea să pună întrebări, pentru ca aceștia din urmă să se lămurească și să ia decizii în cunoștință de cauză. Văzând entuziasmul și dorința acestui grup de colegi, în ciuda oboselii cronice pe care o resimt, am răspuns pozitiv invitației lor. Înainte cu câtva timp, am primit un mesaj pregătitor. „Vă spun cum au decurs întâlnirile anul trecut. La mine în oraș au fost patru invitați, fiecare cu o prezentare. În total, prezentările au ținut aproape două ore. Apoi au fost întrebări din sală. Din cauză că a durat ceva, mulți părinți au plecat când a început perioada de întrebări și răspunsuri și au pierdut aceste discuții. În alt oraș au fost doar întrebări și răspunsuri timp de două ore. În următoarea întrunire au fost foarte mulți invitați (vreo zece), au avut prezentări foarte bune, dar, după două ore de explicații, întrebările din sală au fost ca și cum nu s-ar fi înțeles nimic. Făcând o comparație, cea mai reușită întâlnire a fost în al doilea oraș, pentru că scopul principal este să ne concentrăm pe părinți, pe îngrijorările lor. În consecință, doresc să facem cam așa: întrebarea părintelui – răspunsul nostru. Ne-am atinge mai bine obiectivul. Nu mai pregătim nimic dinainte.“ Zis și făcut. Am avut ceva de mers până acolo, dar, la fără un minut eram în sală, gata de a începe. Era prezent și un fotograf din partea Organizației mondiale a sănătății (pentru că va fi Săptămâna europeană a vaccinării între 24 și 30 aprilie). Întrunirea a durat aproape trei ceasuri și jumătate. Din păcate, nu au fost prezenți și părinți care sunt împotriva vaccinării și nici părinți foarte îndoielnici. S-au pus întrebări, s-au ridicat unele probleme (dintre cele mai arzătoare: lipsa vaccinului antitetanic), însă discuțiile au fost calme, liniștite. Chiar dacă nu am spus imediat că voi merge, entuziasmul acestor colegi tineri m-a făcut să trec peste oboseală și peste orice alt motiv și nu regret.
     „Mi-a plăcut felul în care vă purtați cu pacienții. Menționez acest detaliu pentru că, de-a lungul timpului, am fost surprinsă să văd că nu toți doctorii au o atitudine calmă și înțelegătoare față de bolnavi. Și nu știu dacă este suficient ca un medic să fie excelent pe plan profesional, dacă nu este în primul rând un om bun. Cred că, pe durata facultății, avem nevoie de modele bune, de oameni implicați, care să ne îndrume atât pe plan profesional, cât și moral/personal.“ Așa începe un mesaj pe care l-am primit foarte recent. Vine de la unul dintre studenții nu doar buni la învățătură, ci și umani, dedicați și plini de sentimentul colegialității. Am întâlnit și studenți care sunt gata să facă sacrificii (în fine, sacrificiile lumii de azi) pentru a își ajuta colegii, pentru a îi face pe cei mai necăjiți să se simtă mai bine. Colegi!
     Ar trebui ca toți cei care aspiră la o carieră universitară, în a cărei definiție intră formarea și dezvoltarea tinerilor, să reprezinte ei înșiși un exemplu de bună practică și conduită morală. Asemenea unor copii mici care imită ceea ce văd în jur, și studenții la medicină pot fi influențați de atitudinile pe care le întâlnesc. Iar dacă văd „bine“ în jur, sunt mai predispuși să facă și ei „bine“. Am dat mai multe exemple în acest sens și am să mai dau, cu bucurie. Orice exemplu de colegialitate mă încântă. Avem multă nevoie de asemenea exemple.
     Mesajul către medicul și universitarul care le-a călăuzit pașii într-unul dintre stagii a continuat astfel: „Voiam să ofer «feedback» chiar dacă nu ne-ați fi cerut aceasta. Am învățat importanța acestei evaluări în cadrul cercului de microbiologie. Cu această ocazie, doresc să vă mulțumesc pentru că ați acceptat să lucrați cu grupa mea la stagiu. Eu sper că v-a plăcut să lucrați cu grupa noastră și că ați rămas cu o impresie favorabilă despre noi. Mi-ar plăcea să «ținem legătura» și după terminarea stagiului, să ne primiți în gărzi și să prezentăm lucrări la congrese, sub îndrumarea dv. De asemenea, dacă vreodată veți considera că pot să vă ajut cu ceva, orice, o voi face cu plăcere“. Este un exemplu de colegialitate în dublu sens, dinspre cadrul didactic înspre studenți, dar și dinspre (unii) studenți înspre cel care i-a călăuzit în o părticică a vieții. Universitarii dedicați nu doar transmit informație, ci încearcă să facă mai mult, pun și suflet în mesajul pe care doresc să îl împărtășească viitorilor colegi. Au un gând pentru aceștia, dar și pentru pacienții care vor putea avea în viitor medici mai buni, mai empatici, mai aproape de nevoința lor.
     „Este dificil de sintetizat ceea ce mi-a plăcut la acest stagiu, însă nu cred că am nevoie de repere pentru a afirma că mi-a plăcut foarte mult. Am apreciat faptul că vedeam aproape zilnic pacienți noi, cu patologii diverse, că aveam acces la foile de observație, că discutam cazul și ni-l explicați pentru a-l înțelege cât mai bine, că petreceați mult timp cu noi. De asemenea, dacă aveam întrebări, ne răspundeați la ele cu răbdare și nu vă supărați dacă nu știam ceva (deși eu nu mă simțeam deloc bine când nu îmi aminteam noțiuni pe care ar fi trebuit să le știu). Mi-a plăcut că ne-ați arătat un model de anamneză și examen clinic la începutul stagiului, pe baza cărora mi-am adaptat modelul știut de anul trecut. Deși oricum ar fi trebuit să citim cvasiconstant pentru a ține pasul cu materia predată, pentru mine a fost foarte util să știu că ne puneți întrebări din aceasta. Astfel, am citit cu mai mult spor, fiind o motivație în plus. Și tot astfel, am observat că erau momente în care chiar citisem, dar nu eram în stare să reproduc informațiile respective atunci când eram întrebați ceva, motiv pentru care mai citeam o dată. Mi-a plăcut că nu ne-am limitat la lucrurile pe care trebuie să le știm pentru examen, ci am discutat și citit în plus.“
     Pentru că suntem în Postul mare, am să închei citând un viitor coleg: „Una este să faci medicină din perspectiva Evangheliei, alta e să o faci doar așa... Orice meserie, dar mai ales medicina, în care tratăm corpul uman (lăcaș pentru suflet), are nevoie de perspectiva relației cu Dumnezeu, pentru a fi completă“.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe