Newsflash

Intoleranța din universitățile americane

de Dr. Martin S. MARTIN - ian. 15 2016
Intoleranța din universitățile americane
     La aniversarea a 900 de ani de la înființarea primei universități din lume, cea din Bologna, în anul 1988, un număr de 300 de rectori, reprezentând tot atâtea universități din lume, au semnat documentul Magna Carta Universitatum, care reafirmă principiile de bază ale învățământului superior: libertatea academică, autonomia instituțiilor universitare și concentrarea lor pe elementele înfrățite studiu–predare–cercetare. În anii care au urmat, numărul universităților care au aderat la documentul istoric a trecut de 800.
     Protejate astfel de amenințările exterioare, universitățile americane contemporane nu au fost pregătite pentru evenimentele șocante din ultimele luni, în care profesori și studenți au încălcat principiile universitare și pe cele ale vieții democratice și au introdus în cetățile academice intoleranța, violența și ura. În noiembrie 2015, la universitatea statului Missouri, protestul a sute de studenți și profesori, cărora li s-au adăugat membrii echipei de fotbal, a forțat demisia rectorului.
     Apoi, protestele studențești, cu un pronunțat caracter anarhic, s-au răspândit la mai multe universități americane și s-au asociat cu un număr de revendicări cum ar fi: desființarea taxelor, controlul de tip cenzură al publicațiilor universitare și studențești, controlul vorbitorilor invitați cu respingerea celor neagreați de studenții protestatari, creșterea rolului studenților în conducerea instituțiilor și crearea de „spații sigure“, un fel de enclave ale campusurilor în care studenții hotărăsc cine are voie și cine nu să pătrundă acolo și ce se publică. Punctul de plecare al acestor mișcări este comun: o exacerbare fără precedent a impunerii unei corectitudini politice exagerate, care a ridicat susceptibilitățile unei părți a studențimii la nivele niciodată atinse. Minoritățile sunt cele mai active și mai revendicative, iar studențimea „ne-albă“ cere instaurarea unor condiții radical opuse principiilor democrației americane.
     Un proces lung de câteva decenii a dus la aceste evenimente. Admiterea în universități pe principiul „acțiunii afirmative“ și nu în baza valorii, creșterea continuă a ideologizării pentru diversitate și multiculturalism prost înțelese, propovăduirea „justiției sociale“ ca o filozofie de schimbare a societății, orientarea din ce în ce mai pronunțată a simpatiilor academice pentru cauza poporului palestinian, cuplată cu un antisemitism din ce în ce mai fățiș, reinterpretarea și rescrierea istoriei americane, obsesia corectitudinii politice și a „microagresiunii“ sunt câteva din fenomenele care au afectat și schimbat lumea universitară americană.
     De la dezbaterea opiniilor contradictorii, s-a trecut la interzicerea exprimării acelor concepții care nu plac unor studenți, autocenzurarea a fost ceva ce mulți profesori au trebuit să învețe pentru a nu-și vedea carierele amenințate, forța și amenințarea au fost din ce în ce mai des utilizate pentru a „închide gura“ opozanților, iar pentru cei indezirabili, studenții au cerut suprimarea suportului, a fondurilor, interzicerea, excluderea.
     Din spații ale libertății de opinie, dialogului nestânjenit și toleranței educate, mai multe universități au devenit, sau tind să devină comunități agitate, conflictuale, scindate de mari falii de ideologie politică și patrulate de cerberii unei poliții a susceptibilității, care amintesc de poliția gândirii imaginate de George Orwell pentru anul 1984 și care apare, iată, cu o întârziere de trei decenii, într-un loc neașteptat: Academia.
     Profesoara Nadine Strossen, de la Facultatea de drept a Universității New York, spune că „oamenii au fost făcuți să creadă că au un drept de a nu fi ofensați (…) cei care susțin diversitatea în componența corpului studențesc nu recunosc și dreptul la diversitatea de idei“ (www.chroniclemagazine.org).
     În noiembrie 2015, la Colegiul Amherst, sute de studenți protestatari furioși au cerut ca studenții care au scris articole și au pus afișe în sprijinul libertății de exprimare să „fie supuși unui intens program de educare pentru competență rasială și culturală“ și ca universitatea să prezinte scuze publice pentru „atitudinea instituției de supremație albă și de practicarea multiplelor forme de discriminare ca heterosexism, cis-sexism (condamnarea transsexualilor), xenofobie, normalism (condamnarea celor cu dizabilități), stigmatizarea bolnavilor mintali și clasism (condamnarea celor din clase subprivilegiate)“. Sunt atât de numeroase cererile de modificare a felului de exprimare, încât, dacă ele ar fi aplicate întocmai, nu ar mai rămâne mult din libertatea academică. Și cu toate acestea, studenții revendicativi vor un spațiu universitar închis și controlat de ei și un cod al vorbirii care să fie cel pe care ei îl doresc.
     În țara libertății intelectuale, generațiile noi și mai ales milenariștii sunt în proporție de 40% în favoarea unui sistem de cenzură guvernamental care să suprime scrierile sau discursurile care ar putea fi ofensatoare pentru grupurile minoritare (Pew Research Center). Michael Bloomberg, politicianul democrat fost primar al orașului New York, a spus că intoleranța la ideile altora îi aduce aminte de maccarthismul anilor ’50 (Eugene McCarthy, fost director al Comisiei pentru cercetarea activității antiamericane în faza cea mai critică a războiului rece).
     La Universitatea statului California, cei care au intervenit pentru reabilitarea unei vieți universitare normale au dat definiția „intoleranței universitare“ ca fiind practicarea actelor de violență și de intimidare, a amenințărilor, șicanărilor, expresiilor de ură, limbajului insultător, exprimării prejudecăților și stereotipurilor, folosirii simbolurilor batjocoritoare, discriminatorii și insultătoare. Tot ei au spus că împingerea prea departe a măsurilor de prevenire a rasismului sau discriminării nu trebuie să ajungă la desființarea libertăților de exprimare și impunerea unui bizar sistem de cenzură, care ar apărea pentru prima dată în istoria universităților americane. Studenții au dreptul de a fi protejați și discriminarea trebuie combătută, dar în același timp studenții nu trebuie cocoloșiți și protejați prin blocarea oricăror opinii contradictorii.
 
     Prin revendicările lor, studenții care au declanșat mișcările universitare din noiembrie–decembrie 2015 s-au dovedit de fapt a fi partizanii și violenții susținători ai antidiversității, antipluralismului și antitoleranței. Este de sperat că mișcarea lor va dispărea ca urmare a opoziției corecte și că libertatea academică nestânjenită va fi reinstaurată.
     Primul amendament al Constituției americane protejează libertatea de expresie, chiar în cazul acelor idei care sunt greșite. Dar aceasta trebuie privită ca un fapt inevitabil într-o democrație. Părerile bune trebuie să învingă prin valoarea lor, nu prin suprimarea oricăror alte opinii pe cale violentă.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe