Bogdan a plecat într-o zi ploioasă, la începutul
verii, să joace tenis cu tatăl său şi cu nişte prieteni de familie. A
alergat să servească o minge, a alunecat şi a căzut direct pe cot. Are
14 ani, e cu două capete şi jumătate mai înalt decât mama lui şi joacă
baschet de performanţă de când era ţânc. Nici nu ia în discuţie să se
facă altceva decât sportiv.
Când a venit la spital cu o fractură urâtă de
cot, băiatul era terminat. Era clar că trebuia să se opereze. Peste
câteva zile avea examenul de capacitate, iar ceva aşa grav era o
atentare serioasă la toate planurile de carieră pe care şi le-a făcut.
Cabinetul profesorului Burnei, doctorul lui
Bogdan, e ticsit de diplome, cărţi şi icoane. Rezultatele dumnealui pun
ţara noastră între primele zece state din lume, alături de Japonia şi
SUA, iar o anumită procedură folosită de profesor e cunoscută ca „metoda Burnei“ (un sistem folosit pentru tipurile agresive de osteomielită, în care se face perfuzie-drenaj intraosos).
În presă, s-au scris zeci de articole cu
realizările sale, fiind numit „medicul care face minuni“ sau „omul care a
învins sistemul de sănătate“. Când doctorul i-a spus unui reporter că
se gândeşte să emigreze, toată ţara a stat cu sufletul la gură – multe
posturi de televiziune au preluat ştirea, iar discuţiile interminabile
despre sistemul putred de sănătate din România şi-au luat din nou avânt.
Bogdan şi mama lui sunt convinşi că nu puteau
alege o echipă mai bună de doctori decât cea condusă de profesorul
Burnei. Băiatul e încă puţin îngrijorat, îi e frică de ace, dar ştie că
nu are nicio şansă să joace baschet din nou dacă nu se operează. În drum
spre sală, prinde curaj. Adoarme după primele trei respiraţii.
Azi intru şi eu la operaţia
adolescentului-baschetbalist de performanţă. E prima oară când stau
lângă câmpul operator, iar profesorul Burnei mă ghidează pas cu pas ca
să fie sigur că mă spăl şi îmbrac după normele stricte de antisepsie.
Până azi, stăteam cu colegii la cel puţin un metru de masa sterilă, ne
ridicam pe vârfuri şi ne dădeam coate care să vadă mai bine. Acum ţin
mâna îmbrăcată într-o mănuşă sterilă pe masa unde instrumentele sunt
aşezate ordonat, simt un mare gol în stomac şi încerc să-mi amintesc
numele fiecărei ustensile (în zadar, tot sunt câteva nume proprii pe
care nu mi le pot aminti, iar asta îmi dă o senzaţie de nesiguranţă care
mă face să regret metrul care mă despărţea în trecut de câmpul
operator).
Sala de operaţii are ferestre mari şi e plină de cutii mari de metal în care stă înghesuit instrumentarul steril. Bătută în peretele de la răsărit, o icoană cu Iisus păzeşte întreaga încăpere. Când vede că mă uit insistent la ea, profesorul îmi spune prin mască: „Medicina nu e ştiinţă exactă. Aici ne bazăm şi pe Dumnezeu. Se întâmplă de multe ori miracole, dar şi necazuri“. Aprob şi mă gândesc doar la morţile neaşteptate pe care le-am văzut în câteva luni de practică medicală.
Operaţia e un nou alfabet
Odată deschisă articulaţia cotului, se vede bine
că osul e făcut bucăţele. Eu nu am făcut încă ortopedie de adulţi, mă
uit la şuruburi, plăcuţe şi broşe ca la un alfabet nou. Încerc să
ghicesc mereu următorul pas.
Mă trece un fior când profesorul foloseşte un instrument care seamănă cu o bormaşină. În sală miroase a ars, dar senzaţia trece repede când vezi cum fragmentele de os sunt legate împreună.
În mai puţin de două ore, totul e gata. Coşul galben de gunoi din dreapta
mea e plin cu pansamente înroşite de sânge, câmpurile operatorii sunt
şifonate şi pătate, iar doctorii sunt obosiţi, dar bucuroşi. Mobilitatea
articulaţiei cotului este acum normală. Ca să se convingă, chirurgii
fac mişcări de flexie şi extensie cu braţul băiatului de cinci-şase ori.
După operaţie, deschid un carneţel şi îmi notez toate gândurile. Până azi nu am luat în considerare că aş putea face vreodată chirurgie. Medicina internă părea cu mult mai interesantă, ca un puzzle greu. Intervenţia de azi m-a făcut însă să văd că o ramură chirurgicală înseamnă multă gândire, cel puţin la fel de multă ca medicina internă. Azi, profesorul a vindecat sub ochi mei un băiat de 14 ani care o să joace, probabil, baschet în continuare. Fără multe efecte adverse şi fără greşeli.
La câteva săptămâni după, am aflat de la
profesorul Burnei noutăţi despre pacient. Bogdan a dat examenul de
capacitate cu colegii lui şi a luat note mari. Acum nu mai e deloc trist
şi aşteaptă cu nerăbdare să joace baschet.