Acasă
În căutarea strategiei pierdute

Dr. Vlad STROESCU
joi, 30 ianuarie 2014
Poate îmbătrânesc, dar îmi e din ce în ce
mai greu să citesc declaraţiile oficiale emise de Ministerul Sănătăţii. Luna
trecută m-am chinuit destul de mult să citesc capitolul de sănătate psihică din
Strategia Naţională de Sănătate, domeniu declarat prioritar. Şi totuşi nu e
mult: în circa două pagini e discutată toată problematica psihosocială din
România şi sunt propuse şi soluţii. Am încercat să trec paragrafele printr-un
pieptăn fin, cu bună-credinţă. După ce am dat la o parte truismele şi repetarea
sublinierii importanţei problemelor şi a reintegrării sociale, am reuşit (sau aşa
cred) să degajez cele câteva măsuri propuse de „îmbunătăţire a stării de sănătate
mintală a populaţiei“. Am înţeles că există (sau se preconizează) un program
împărţit în două: un subprogram se ocupă cu profilaxia patologiei psihiatrice,
celălalt cu toxicodependenţele. De fapt, sunt aproape sigur că primul
subprogram nici nu există, fiindcă profilaxia în psihiatrie este cu totul
absentă: căutaţi-o oriunde, în comunitate, în şcoli, la locurile de muncă; n-o
veţi găsi.
Într-o lume în care există o relaţie direct
proporţională între rata şomajului şi rata suicidului, dacă astăzi cineva riscă
să aibă probleme psihice, e strict treaba lui să le prevină, principala
strategie socială constând până acum în mecanismul ancestral al selecţiei
naturale. Înţeleg că subprogramul va consta în facilitatea accesului,
diversificarea serviciilor, respectarea drepturilor şi intervenţii de
promovare. Lucruri minunate, de altfel. Care erau stipulate şi în documentul
omolog de acum zece ani (SNSP 2004), doar că acolo erau mai amplu elaborate şi
mai specifice, iar exprimarea mai precisă. Nu au fost defel manifestate însă în
realitatea deceniului ce a urmat. Aşa că principala evoluţie din documentul de
acum o reprezintă limbajul manierist, vag şi evaziv, şi conţinutul fragil şi
contradictoriu.
Capitolul despre ameliorarea sănătăţii
mintale se încheie cu al doilea subprogram. În spiritul, îndelung subliniat, al
reinserţiei sociale, al dezinstituţionalizării şi al dezvoltării serviciilor în
comunitate, subprogramul de toxicodependenţe va consta în alocarea de fonduri către
unităţile spitaliceşti, şase la număr.
Din care deducem că spitalul rămâne, strategic, unicul centru de adresare a
acestei probleme sociale, acolo făcându-se, înţeleg, profilaxia,
dezintoxicarea, terapia de substituţie şi reintegrarea socială a celor care au
probleme cu drogurile.
Totuşi, iau în serios posibilitatea ca
analiza mea de text să fie incorectă şi să nu existe, de fapt, nicio strategie
de niciun fel în ce priveşte sănătatea mintală a românilor, ci doar nişte fraze
care au ca unică intenţie camuflarea vidului. Comparând în dinamică documentele
de strategie naţională de sănătate, de-a lungul anilor, ceea ce se degajă, în
primul rând, nu sunt măsurile luate sau realităţile măsurate, ci un fel de deznădejde,
de depresie existenţială a cronicarului anonim (în text nu se specifică
colectivul care l-a redactat) în faţa inerţiei. Sunt afirmate aceleaşi nevoi şi
se preconizează aceleaşi măsuri, dar din ce în ce mai destructurat, mai slab,
cu mai puţină convingere.
Aproape la
fel stau lucrurile cu ultimele declaraţii recente din partea Ministerului Sănătăţii,
despre bugetul sănătăţii şi pachetele de bază de îngrijiri. Câteva nevoi vechi,
cum este cea a unei bune orientări a pacientului, cu serviciile ambulatorii în
primă linie şi cele spitaliceşti în a doua (exceptând urgenţele), asezonate,
pentru efect, cu formule de tipul „pentru prima dată în România“, „schimbare de
paradigmă“, dar şi cu „banii sunt puţini“, „nu sunt bine chibzuiţi în
teritoriu“, plus obişnuitele sfaturi părinteşti despre cum ar trebui să ne
gândim la pacienţi. Desigur, înţeleg că urmează mai multe detalii şi totul va
deveni limpede după o serie de videoconferinţe în care se vor explica marile
schimbări din sistemul de asigurări de sănătate. Sunt şi eu curios: în prezent,
indicaţia de spitalizare e pusă întotdeauna de un medic. Din câte ştiu, nu
există opţiunea de internare în spitalele de stat la cererea exclusivă a
pacientului, ea trebuie să fie confirmată de medicul de familie sau de medicul
specialist din teritoriu, altfel spus, trimiterea vine deja din ambulatoriu, nu
se poate altfel, dacă nu este vorba de urgenţe. Şi atunci, cum se va pune
accentul pe serviciile din afara spitalului? Va conţine pachetul de bază măsuri
care să dezvolte resursele din ambulatoriu, ca să poată fi suplinit spitalul?
Vor căpăta policlinicile fonduri pentru achiziţionarea echipamentelor, nu va
mai trebui să facem internare pentru IRM? Şi de unde vor veni economiile? Dacă
un caz care ar fi putut fi tratat în ambulatoriu e de douăzeci de ori mai scump
la spital (cum spune ministrul), diferenţa asta de preţ e explicată de patul
ruginit şi terciul infam pe care le vedeam recent fotografiate în presă? Şi nu
cumva, până la urmă, buna intenţie de revoluţionare a sistemului, pentru prima
dată în România, prin schimbarea de paradigmă, se va solda cu îngreunarea
accesului la spitalizare, atunci când ea e necesară, făcând economii prin
mecanismul ancestral al selecţiei naturale, ca şi până acum?