Newsflash

Finanţarea medicilor în funcţie de performanţă: încă un mit?

de Adrian GHEORGHE - aug. 14 2015
Finanţarea medicilor în funcţie de performanţă: încă un mit?
     Finanțarea serviciilor în funcție de performanță (performance-based financing, PBF) este o temă care pendulează de câțiva ani, sub diferite forme – adesea plata în funcție de performanță (pay-for-performance, P4P) – în discursul privind sectorul de sănătate din România și, mai larg și mai firav, la nivelul întregii administrații publice. Despre subiect s-a scris și vorbit în primul rând în legătură cu potențialul măsurii de a suplimenta veniturile medicilor și, abia mai apoi, de a reduce incidența practicilor care nu au legătură nici cu etica profesională, nici cu un act medical de o calitate nu doar înaltă, ci și predictibilă. Deocamdată, discuțiile au rămas discuții. Între timp, experiența internațională asupra subiectului se îmbogățește pe măsură ce un astfel de model de finanțare este implementat și evaluat în țări din Africa sub-sahariană și Asia.
     Pe scurt, intuiția spune că a formula și condiționa bugetul unei unități sanitare și remunerația cadrelor medicale în funcție de atingerea unor indicatori de volum și calitate a serviciilor medicale oferite poate determina trei tipuri de efecte dezirabile: stimularea furnizării acelor servicii care sunt cele mai eficiente sau considerate o prioritate la nivel local, regional sau național; creșterea eficienței tehnice a furnizării serviciilor, adică îmbunătățirea utilizării resurselor disponibile; și ameliorarea inechităților la nivelul sub-grupurilor de pacienți care beneficiază de anumite servicii, desigur în legătură cu formularea indicatorilor – de exemplu, un spital poate primi un bonus dacă atinge o anumită proporție de pacienți tratați aparținând unui grup considerat defavorizat. Crește responsabilitatea, crește angajamentul, scade arbitrarul, cultura inovației înflorește, toată lumea este fericită. Intuiția este atrăgătoare și rezultatele o confirmă până la un punct, ceea ce face ca ideea de PBF să atragă în jurul său atât susținători fervenți, cât și sceptici inerți.
     Pe de o parte, există exemple de țări în care PBF are un istoric solid de implementare și evaluările disponibile oferă rezultate promițătoare. Cel mai des citat este cazul Rwandei, care a introdus PBF la nivelul asistenței primare după 2000 ca un instrument de a atinge Millennium Development Goals 4 și 5 privind sănătatea mamei și a copiilor sub 5 ani. Evaluări parțial favorabile au mai fost raportate și în Republica Democratică Congo, Cambodgia, China și Burundi. Scala internațională a implementării este stimulată și de entuziasmul donatorilor și agențiilor internționale în această direcție: în prezent, mai bine de 30 de țări din Africa sub-sahariană au instituționalizat, au im­plementat sau pilotează PBF în sectorul de sănătate.
     Pe de altă parte, nuanțele abundă. Întâi, a măsura performanța în sănătate este o sarcină serioasă și pentru cel mai experimentat analist. Tentația este, așadar, de a adopta o definiție amplă a performanței, cu mulți indicatori care să acopere atât cantitatea, cât și calitatea actului medical. Din acest punct lucrurile se complică deoarece schemele PBF devin foarte eterogene, dificil de comparat și dificil de evaluat. Toate evaluările disponibile pentru implementările PBF în diferite țări sunt mult mai convingătoare pentru unii indicatori decât pentru alții. De exemplu, în Cambodgia a fost observată creșterea semnificativă statistic și substanțială (25% în termeni relativi) a proporției nașterilor asistate de cadru medical în urma introducerii PBF, însă nu a fost observată nicio modificare la nivelul mortalității materne. În aceste condiții, este dificil de judecat dacă măsura a fost una de succes ori ba.
     Un alt aspect de luat în calcul și mai puțin discutat este cost-eficiența: întâi, are prea puțin sens să monitorizezi zece indicatori când poți monitoriza cincizeci la costuri comparabile ale infrastructurii de monitorizare-evaluare. Problemele apar când conformarea la cadre de raportare cu sute de indicatori ocupă tot timpul personalului medical relevant, care completează și tot completează rapoarte. Experiența unor țări precum Kenya arată că relevanța unui cadru amplu de raportare a indicatorilor de activitate a unităților sanitare cere timp și perseverență pentru a-și atinge potențialul – până atunci, zeci dintre sutele de indicatori fie rămân  necompletați, fie nu se poate pune nicio bază pe datele raportate. PBF presupune un preț implicit pus pe rezultat și decidentul politic trebuie să fie pregătit să răspundă la întrebări precum „cât suntem dispuși să plătim în plus unui furnizor de servicii medicale pentru fiecare pacient cu diabet tip II diagnosticat și controlat?“. Dar pentru o naștere fără complicații? Dar pentru un pacient din mediul rural comparativ cu un pacient din urban? Până la urmă, resursele financiare necesare pentru a acoperi bonusurile nu apar spontan și mobilizarea lor se cere justificată. Alte argumente mai subtile, susținute de studii de psihologie comportamentală, țin de faptul că introducerea unei motivații extrinsece, în acest caz de natură financiară, erodează motivația intrinsecă a lucrătorilor – altruismul, dorința de a face bine altora, care se presupune că este principala motivație pentru a activa în domeniul medical. Asta i-ar determina să se concentreze mai mult pe indicatori și mai puțin pe oamenii din fața lor, ceea ce contravine frontal principiului „pacientul în centrul tuturor politicilor“.
     După mai bine de 15 ani de experiență în țări în curs de dezvoltare rămâne dificil de răspuns la întrebarea dacă PBF funcționează sau nu, deși există unele evaluări promițătoare. Mai interesant, argumentează veteranii temei, este a înțelege „cum“ și „de ce“ funcționează anumite aspecte ale implementării sale. În condițiile în care unele lucruri merg și altele nu, unele sunt ușor acceptabile și altele mai puțin, contează mai presus de orice să știi ce îți propui și cum îți permite contextul să implementezi. Controversele continuă. Dacă există un acord privind condițiile optime de implementare a PBF, acesta se referă la suportul politic necondiționat pentru acest tip de măsură și la derularea în paralel a descentralizării în sistemul de sănătate în sensul creșterii autonomiei reale a furnizorilor de servicii medicale. În aceste condiții, finanțarea poate fi cuplată cu producția serviciilor, lăsând cale liberă medicilor și managerilor de unități sanitare să identifice soluții pentru a crește eficiența și a atinge indicatorii. Unii comentatori argumentează că Rwanda a îndeplinit mixul optim de condiții la începutul anilor 2000, drept pentru care este și cel mai citat exemplu de succes. Măsura în care experiența rwandeză este replicabilă rămâne obiect de discuție: vorbim despre un regim autoritar în care președintele Kagame se pregătește pentru un al treilea mandat via schimbarea constituției țării prin referendum, aceasta cu larg sprijin popular. Alții argumentează că „da“, experiența pozitivă a Rwandei este replicabilă, invocând că PBF a fost un succes și în Cambodgia și Republica Democratică Congo. Nici aceste exemple nu prea ajută: toate trei sunt state proaspăt ieșite din conflict și în care PBF a fost aplicată pe foi albe de politici publice. Experiența implementării incrementale a PBF în state mai dezvoltate, în care subsisteme ale sectorului de sănătate trebuie înlocuite treptat și din mers – cum este și cazul României – este mult mai săracă.
     Presupunând că PBF poate fi o soluție pentru creșterea calității și a echității în sistemul de sănătate din România, apare întrebarea privind fezabilitatea implementării generice a unei astfel de scheme. În absența unui mecanism replicabil și demonstrabil privind modul în care funcționează PBF în practică, decizia privind implementarea acesteia ține într-o măsură covârșitoare de sprijinul politic pe care măsura îl poate aduna. Acesta se cere a fi univoc și sustenabil. În plus, PBF creează mai multe probleme decât rezolvă dacă nu este aliniată cu obiective și direcții strategice la nivel de sistem. De exemplu, fără definirea și implementarea unui cadru de performanță a actului medical alături de asigurarea unui cadru legislativ și operațional pentru o autonomie decizională reală și cuplarea acesteia cu nevoile demonstrabile de servicii medicale pentru populația deservită, managerii de unități sanitare vor fi puși în imposibilitatea de a-și atinge obiectivele și vor schimba compromisurile din prezent cu altele. Cele două ingrediente, cel politic și cel strategic, se arată încă la niveluri insuficiente în România, având în vedere, de exemplu, rezistența din ultimii ani a sistemului la reforme de amploare – precum modificarea statului spitalelor publice – și faptul că un cadru de monitorizare-evaluare al strategiei naționale de sănătate 2014–2020 încă nu este disponibil. Dacă dezbaterea în sine este rareori prematură, implementarea rămâne pentru moment puțin accesibilă.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe