Mecanismul de
feedback al pacientului. În Monitorul Oficial nr. 122 din 17 februarie 2015, a
fost publicat Ordinul ministrului sănătăţii nr. 146 din 11 februarie 2015
privind aprobarea implementării mecanismului de feedback al pacientului în
spitalele publice. Prin acesta se înţelege ansamblul de măsuri şi de proceduri
care au drept obiectiv creşterea gradului de încredere a pacienţilor în
serviciile medicale oferite în cadrul spitalelor publice prin analiza
feedbackului pacienţilor cu privire la calitatea serviciilor oferite, a
gradului de respectare a drepturilor şi obligaţiilor atât de pacienţi, cât şi
de cadrele medico-sanitare. Mecanismul include, de asemenea, o componentă de
gestionare a sesizărilor ce privesc incidente de etică petrecute în unitatea
sanitară prin intermediul Consiliului de etică.
Măsurile
ce alcătuiesc acest mecanism constau în: • înregistrarea opiniilor pacienţilor
internaţi privind calitatea serviciilor oferite în cadrul unităţii sanitare,
prin completarea chestionarului de feedback al pacientului • înregistrarea
sesizărilor electronice referitoare la calitatea serviciilor oferite şi la
integritatea personalului unităţii sanitare în/din cadrul unităţii sanitare,
prin completarea formularului de sesizare online • analiza punctelor de vedere şi
a sesizărilor primite de la pacienţi de către consiliile de etică din componenţa
unităţii sanitare • redactarea de avize de etică şi de hotărâri de către
membrii consiliilor de etică şi comunicarea acestora către persoanele care au
formulat sesizările şi către instituţiile relevante, după caz • evaluarea
gradului de satisfacţie a pacienţilor faţă de calitatea serviciilor oferite în
cadrul unităţii sanitare prin intermediul rapoartelor periodice de activitate
ale Consiliului de etică • evaluarea gradului de respectare a drepturilor şi
obligaţiilor pacienţilor şi ale cadrelor medico-sanitare, în cadrul unităţii
sanitare, prin intermediul rapoartelor periodice de activitate ale Consiliului
de etică • evaluarea calităţii serviciilor medicale şi a gradului de respectare
a drepturilor şi obligaţiilor pacienţilor şi ale cadrelor medico-sanitare, în
cadrul sistemului public de sănătate, prin intermediul rapoartelor periodice
întocmite la nivel judeţean de responsabilii desemnaţi în cadrul direcţiilor de
sănătate publică şi de către Compartimentul de integritate din cadrul
Ministerului Sănătăţii, la nivel naţional.
Fondurile serviciilor de ambulanţă pentru
anul 2015.
Prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 78 din 27 ianuarie 2015, publicat în
Monitorul Oficial nr. 120 din 16 februarie 2015, au fost aprobate sumele pentru
serviciile publice de ambulanţă pentru anul 2015, având trei mari categorii de
criterii de împărţire a bugetului pentru serviciile judeţene de ambulanţă şi
SABIF: • criterii orientative, cum ar fi populaţia judeţului, conform datelor de
la Institutul Naţional de Statistică şi bugetul istoric per capita, inclusiv
execuţia bugetară pentru anul 2014 • criterii de modulare a bugetului,
respectiv suprafaţa judeţului, numărul de posturi ocupate la sfârşitul anului
anterior, numărul de posturi vacante la sfârşitul anului anterior care pot fi
ocupate în anul 2015, conform criteriilor stabilite de Comisia interministerială
pentru suport tehnic, numărul total de solicitări în cursul anului anterior,
numărul total de kilometri parcurşi în anul anterior şi prezenţa unui centru de
formare acreditat • criterii particulare pentru zonele unde există o populaţie
suplimentară, cum ar fi regiunea Bucureşti-Ilfov, fiind zonă de tranzit,
centrele universitare regionale (Bucureşti, Craiova, Timişoara, Cluj-Napoca,
Târgu Mureş, Iaşi), judeţul Constanţa – în sezonul estival. Sumele au fost
calculate în baza bugetului Ministerului Sănătăţii aprobat pe anul 2015 şi pot
fi suplimentate prin legea de rectificare bugetară. Dacă sunt acordate fonduri
suplimentare, Ministerul Sănătăţii va stabili redistribuirea lor, la propunerea
Comisiei de medicină de urgenţă şi dezastre a ministerului. Menţionăm că în
acest an suma totală alocată se ridică la 721.062.000 de lei şi s-a constituit şi
un fond de rezervă, în valoare de 938.000 de lei.
Regulamentele privind evaluarea furnizorilor
de servicii medicale.
Prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 106 din 3 februarie 2015, publicat în
M.OF. nr. 124 din 18 februarie 2015, au fost aprobate Regulamentele-cadru de
organizare şi funcţionare a comisiilor naţionale şi a comisiilor de evaluare a
furnizorilor de servicii medicale, de dispozitive medicale, de medicamente şi
materiale sanitare, a standardelor de evaluare a furnizorilor de servicii
medicale, de dispozitive medicale, de medicamente şi materiale sanitare, precum
şi a metodologiei-cadru de evaluare a furnizorilor de servicii medicale, de
dispozitive medicale, de medicamente şi materiale sanitare.