Newsflash

Feedback

de Prof. dr. Mircea Ioan POPA - oct. 2 2015
Feedback
     Feedbackul poate intra în categoria reacțiilor colegiale și este parte indisolubilă a oricărui sistem. Doar așa poți să înțelegi ce ai putea să schimbi, cum ai putea ca data viitoare să faci lucrurile mai bine. Citez dintr-un e-mail primit recent de la un coleg care mi-a spus că se află între cititorii acestei rubrici: „Referitor la importanța feedbackului, nu pot să spun decât că este vital. Din păcate, în facultatea de medicină (eu am absolvit UMF «Carol Davila»), feedbackul nu există. Este poate cel mai trist lucru din tot ce înseamnă procesul de pregătire și învățare. Fără feedback mergi pe bâjbâite, sperând că te afli pe drumul cel bun. Frecvent, forma de feedback întâlnită este «Tu nu ai ce căuta la medicină» sau «Mai bine te făceai mecanic» și tot așa. Poate că, într-adevăr, sunt destule situații în care studentul merită exact acest feedback, dar toți ar trebui să fie ajutați să vadă unde greșesc. Doar așa ar putea să se îndrepte sau să se dezvolte în mod performant“. Cum să cunoști ce ar trebui să îndrepți sau care ar fi zona în care lucrurile merg binișor, dar ar putea să meargă mai bine? Pentru cei care au deja performanțe, cum să atingă următorul nivel? De la cine să primești acest ajutor, dacă nu de la colegi? Avem nevoie de colegi care să ne critice, să ne arate unde greșim, să ne ajute să devenim mai buni – nu pentru noi, ci pentru pacienți, pentru cei pe care avem datoria să îi ajutăm în cursul misiunii de medic. Mesajul colegului nostru a continuat astfel: „Vă amintiți, în școala generală, când primeam lucrările de control înapoi cu o notă pe ele, iar greșelile erau încercuite cu roșu? Urăsc culoarea roșie de atunci, dar în facultate nu am văzut niciodată un asemenea feedback. Răspunsul e simplu – nimeni nu avea timpul și nici pregătirea didactică necesară pentru a oferi un feedback adevărat“.
     Cele de mai sus îmi aduc aminte de o istorioară pe care o spun studenților mei. În stilul meu de „luptător cu morile de vânt“, încerc, pe parcursul unui an universitar, să arăt viitorilor medici că se poate și altfel. Să le transmit că spiritul de echipă este o parte esențială a activității de medic. Să îi determin să analizeze și să se autoanalizeze și, dacă nu merge altfel, îi „silesc“, pentru că la fiecare lucrare de control și la fiecare examen au ca temă autoevaluarea: trebuie să spună care este opinia lor despre lucrarea pe care au redactat-o și care este nota pe care ei cred că o merită. Probabil că majoritatea sunt nemulțumiți. Chiar umblă vorba cât de „chinuitor“ este să faci microbiologia la „Cantacuzino“ (mesaj tipic anticolegial – în loc să își lase colegii mai mici să descopere cu ochii lor, cu mintea lor, care este situația reală, se găsesc „binevoitori“ mai mari, de regulă certați cu învățatul). Recunosc și amintesc mereu profesorii de la care am învățat ceva. Îi prețuiesc și îi voi prețui. Această idee o am din timpul liceului, de la profesorul de matematică, regretatul Paul Alger. Ne spunea: „pe mine nu mă interesează dacă dați examen la medicină sau unde veți da, eu nu vă las să treceți fără să aveți cunoștințe matematice; matematica vă va fi mereu de folos“. Și nu ne lăsa. Apoi, dedica o oră sau chiar două analizei tezelor și uneori analizei lucrărilor mai importante. În acele ceasuri, striga catalogul și noi mergeam rând pe rând la tablă și trebuia să spunem ce am greșit și apoi să înțelegem eroarea; trebuia să spunem și să demonstrăm „de ce“ vom lua o anumită notă. Chiar dacă nota nu era cea mai mare, era apreciată autoevaluarea celor care reușeau să estimeze cel mai bine valoarea tezei. Urmând acest exemplu, le spun studenților mei care sunt notele reale abia după ce îmi prezintă autoevaluările. Unii sunt mai serioși și explicitează ce au scris, care sunt așteptările, care este nota meritată. Alții preferă să trimită o cifră, telegrafic. Puțini înțeleg că și această activitate le este de folos, parte a colegialității, a încercării de a lucra împreună pentru dezvoltarea lor.
     Am citit mai departe în mesajul primit: „În anul doi de facultate, așa cum începe orice student cu promisiuni de tipul «anul ăsta am să trag tare, voi lua bursă», așa am început și eu. Am dat examenul de microbiologie – tip grilă, complement simplu, cred. Am luat nota 8 pe primul semestru. Grilele erau aceleași de ceva ani buni și, evident, dacă mi s-ar fi spus unde am greșit, aș fi putut răspândi informația și apoi cineva trebuia să conceapă alte grile. Dificil, nu? Îmi doream cu ardoare să știu unde am greșit, dar, în lipsa unui feedback, am reluat cartea și cursurile și am tocit și mai tare iar, la examenul de an, tot 8 am luat. Concluzia? Greșeala mea nu consta în capacitatea de memorare, ci în niște confuzii pe care le făceam pe undeva. Pe unde... nu știu nici astăzi“.
     Nu este ușor să fii cadru didactic. Uneori, este mai ușor să ajungi într-o asemenea poziție. Dar, dacă tot ai ajuns, e bine să îți cunoști și să îți îndeplinești menirea. Să fii alături de studenții tăi. Să încerci să îi ajuți, să le dai sfaturi cât mai bune, să îi îndrumi, să discuți. Să le arăți colegialitate. Este oare ușor? Nu, dar nici nu contează, pentru că nu te faci profesor ca să îți fie ușor, ci pentru a te dedica studenților tăi. Eu organizez un examen puțin mai complicat (zic unii): examen scris, cu câteva întrebări la care trebuie să scrie și să descrie, examen oral cu întrebări la care trebuie să răspundă repejor și examen cu întrebări cu răspuns la alegere (aceasta este denumirea corectă, nu cea de „grile“). Pentru că nu mi-a plăcut să fiu ținut pe holuri când eram student, încerc să organizez toate activitățile „la minut“, studenții știu când să vină, cât durează și știu și că programarea se respectă. În cursul examenului, ei pot întreba ce au greșit, iar ulterior pot să ceară să vadă lucrarea și să înțeleagă erorile. Îi îndemn să înceapă această colaborare imediat după prima zi a noului an universitar, nu să aștepte examenul. De-a lungul timpului, am pus cap la cap o serie de „sfaturi pentru studentul în anul doi“ pe care le ofer studenților mei – doar să vrea să le citească și să le urmeze. Chiar și pentru aceste sfaturi, aștept feedback de la ei. Încă mai aștept.
     Nu este ușor să fii profesor, dar, dacă dorești să fii și profesor și coleg, atunci trebuie să oferi tot ce este spre binele viitorilor tăi colegi. Medicina și învățământul sunt (ar trebui să fie) adevărate misiuni.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe