Newsflash

Eutanasia câştigă teren

de Dr. Martin S. MARTIN - feb. 6 2015
Eutanasia câştigă teren

„Nu voi prescrie niciodată otrăvuri, chiar dacă mi se va cere, şi nici nu voi da sfaturi în această privinţă.“ (Hipocrate)

 

  Daca veţi vizita Olanda, s-ar putea să vedeţi un microbuz precum cel din imaginea alăturată. Din simbolurile pictate pe el veţi înţelege mai greu ce fel de servicii oferă, dar, dacă veţi vedea microbuzul parcat în faţa unei case, puteţi fi siguri că asistaţi la derularea businessului pe care îl practică: firma furnizează moarte la domiciliu. Începând din 2001, Olanda a legiferat eutanasia cu contribuţia personalului medical. La început, lucrurile au mers mai încet, dar „progresul“ s-a înregistrat în doar câţiva ani: în 2006 au fost „rezolvate“ 2.400 de cazuri, în 2013 peste 4.800, iar 2014 pare să fi fost şi el un an bun, de vreme ce cei „ajutaţi“ pare că s-au apropiat de 6.000 de cazuri.
  Belgia a urmat exemplul Olandei în 2002, când a decis – prin vot parlamentar – să transforme eutanasia medicală într-un proces legal, dar a mai adăugat ceva: a extins eutanasia şi la copii. Această extindere a legii a fost adoptată ulterior şi de Olanda, cerându-se acordul părinţilor pentru copiii de vârstă mică, dar lăsându-se libertatea de decizie în cazul adolescenţilor.
  Legislaţia olandeză a decis că eutanasia poate fi aplicată celor care au „o suferinţă de nesuportat şi fără speranţă“, fără să facă nicio menţiune despre incurabilitatea bolii care ar motiva-o, nici despre durata de supravieţuire estimată la cel în cauză.
 
„Moartea cea bună“
 
  Practica eutanasiei constă în administrarea unor substanţe intravenoase care induc întâi o anestezie profundă (tiopental de sodiu), urmată de administrarea unui agent curarizant (pancuronium), care opreşte respiraţia. Este o tehnică similară cu cea folosită în mai multe state americane pentru executarea sentinţei de moarte.
  Eutanasia – numită de cei care o susţin „moartea cea bună“, „moartea cu demnitate“ sau „moartea prin caritate“ – are o istorie veche. În Antichitate, printre cei mai cunoscuţi susţinători ai ideii au fost Socrate, Platon şi Seneca cel Bătrân, dar Hipocrate din Kos, părintele medicinii moderne, s-a opus categoric eutanasiei şi avorturilor, neacceptând nicio excepţie.
  În „Viaţa medicală“ nr. 1/2015, dr. Marinela van den Heuvel-Olăroiu se declara mulţumită de faptul că s-au făcut progrese în prelevarea de organe de transplantat de la cei care sunt eutanasiaţi, chiar dacă aceasta implică neplăcerea de a face procedura prin internarea în spital, renunţând deci la confortul de a avea actul final petrecut în propria locuinţă. De fapt, apelul la eutanasierea medicală în cazurile „fără speranţă“ este opinia dominantă în rândul populaţiei din ţara lalelelor, unde, la zece ani de la legalizarea eutanasiei medicale, a existat o puternică mişcare populară „Dreptul de a alege sfârşitul“ (Out of free will), care a preconizat ca orice persoană mai vârstnică de 70 de ani să aibă dreptul ca, indiferent de starea de sănătate, să solicite eutanasia medicală. Propunerea nu a trecut de organele legislative.
  Kathryn Jean Lopez a publicat rezultatele unei anchete realizate în Belgia (National Review din 26 ianuarie 2015), conform căreia nu toţi cetăţenii sunt de acord cu aşa-zisa „moarte cu demnitate“ şi că mulţi cred că, de fapt, situaţia creată devine periculoasă pentru indivizii vulnerabili, în special cei deprimaţi. Mulţi doctori dau cu prea multă uşurinţă sfatul de a sfârşi existenţa celor care, altfel, ar putea trăi perioade îndelungate, dacă ar fi bine trataţi. Tom Mortier, fiul unei bolnave care s-a aflat la un pas de moartea la care era împinsă de propriul ei oncolog, spune: „Belgia este astăzi o ţară sinucigaşă, care a ajuns la o medie de şapte sinucideri pe zi“. El, ca şi alţii, aduc în discuţie rapoarte recente din Olanda şi Belgia, care arată că mulţi din cei eutanasiaţi sunt bolnavi mintali şi că numărul acestora creşte. Liz Lovett, mamă a patru copii, care suferă de un cancer renal incurabil, a spus: „Din momentul în care ai etichetat sinuciderea ca un act de demnitate, aceasta face ca eu să fiu privită ca o persoană nedemnă, fiindcă nu accept să mă omor. Pentru mine viaţa e demnitate şi voi aştepta cu demnitate moartea, când va veni“.
 
Eutanasia este ilegală în SUA
 
   În Statele Unite ale Americii, eutanasia este ilegală. Patru state americane (Vermont, Oregon, Montana şi Washington) permit sinuciderea asistată. Un comitat (Bernalilo) din statul New Mexico permite, de asemenea, această procedură. Pentru sinucidere asistată, în Montana, se cere hotărârea unei instanţe judecătoreşti.
  Care este diferenţa între eutanasia medicală şi sinucidere cu consimţământ medical? În sinuciderea asistată, medicul prescrie o doză letală de medicament, pe care bolnavul decide când să o ia. Criteriile sunt stricte: boala nevindecabilă şi durata de supravieţuire estimată sub şase luni. Personalul medical nu este implicat în actul şi momentul sinuciderii, cu excepţia completării prescripţiei. În documentaţia medicului care eliberează reţeta trebuie să fie prezente toate datele care confirmă condiţia de boală, stagiul şi durata de supravieţuire.
  Momentul Kevorkian a fost o etapă foarte controversată în istoria medicinii americane. Jacob „Jack“ Kevorkian (1928–2011), poreclit „Doctorul Moarte“, a fost un anatomopatolog din statul Michigan, care a devenit un pionier al eutanasiei medicale în Statele Unite. A iniţiat procedura de eutanasiere la circa 130 de pacienţi, a fost judecat pentru omor de patru ori şi condamnat în cele din urmă. A fost încarcerat pentru opt ani, după ce s-a dovedit că a fost direct implicat într-un caz de eutanasie voluntară. Între cei eutanasiaţi de dr. Kevorkian, mulţi nu sufereau de boli terminale, unii au avut tulburări psihice şi multe din cazurile lui aveau un prognostic de supravieţuire îndelungată. Prin aceasta, dr. Kevorkian a scos în evidenţă cât de uşor este să se ajungă la abuzuri, dacă procedurile de eutanasie devin legale şi larg accesibile şi el a contribuit la discreditarea ideii şi la răspândirea unei atitudini sceptice în rândul populaţiei şi al comunităţilor medicale americane, în legătură cu moartea indusă.

Religie şi morală


   În religia şi morala iudeo-creştină, care stau la baza eticii lumii moderne europene şi americane, omorul şi sinuciderea sunt proscrise şi condamnate. Înclinaţia de a accepta – sau chiar a cere – un sfârşit de viaţă indus de profesioniştii medicali pare să fie mai frecventă în ţările unde secularismul învinge credinţa. Argumentul că aceasta ar fi singura cale de a „curma suferinţele de nesuportat“ este fals: medicina modernă dispune de toate mijloacele pentru a controla, în orice condiţii, suferinţa dureroasă şi anxietatea indusă de durere.
  Când este vorba de copii nefericiţi, născuţi cu malformaţii incompatibile cu viaţa, este logic să nu se recurgă la terapie intensivă sau procedee de resuscitare, adăugând tratamentul potrivit pentru simptomele negative, ale unei vieţi care este lăsată să se stingă în mod natural. Reţinerea de a aplica resuscitarea, în cazul opririi cardiace, la cei cu afecţiuni dincolo de potenţialul de tratament, este larg aplicată în spitalele americane şi este documentată prin acordul bolnavilor şi aparţinătorilor. Dar moartea nu este indusă de personalul medical.
   Când un bolnav ajunge în faza de ireversibilitate (decerebrare, multiple insuficienţe de organ, traumatisme incompatibile cu supravieţuirea, come avansate), terapia este limitată la hidratare-nutriţie, controlul durerii şi reconsiderarea nevoii de reanimare (ventilator, rinichi artificial, suport circulator etc.). Pentru mulţi dintre cei care au boli prea avansate pentru a putea fi tratate, este aleasă soluţia terapiei în aşezăminte de tip hospice: bolnavul continuă să fie îngrijit, simptomele lui sunt controlate, dar sfârşitul vieţii este cel natural, nu unul provocat.
  Spre deosebire de aşa-zisele „ştiinţe exacte“, medicina, cu toate progresele ei, continuă să aibă o variabilitate imensă în felul în care se manifestă afecţiunile şi în felul în care răspund bolnavii la tratament. Un principiu solid pentru cei care practică medicina este optimismul, de care are nevoie şi doctorul care îşi asumă tratamentul, dar şi cel suferind. Medicul este cel care are privilegiul de a-şi încuraja bolnavii, de a-i face să creadă că sunt soluţii în cazul lor. Şi, de cele mai multe ori, chiar sunt. Descurajarea bolnavilor şi abandonul nu trebuie lăsate să câştige gândirea noilor generaţii de medici.
  Este o mare diferenţă să fii de acord cu renunţarea la terapie în cazul unui nou-născut anencefalic sau să accepţi eutanasierea unei bolnave profund deprimate, dezorientate şi dependente de medicul ei, care îi recomandă moartea. În cazul unui doctor care se întâmplă să fie un activist în favoarea eutanasiei, ideologia devine precumpănitoare faţă de adevărata compasiune şi faţă de adevăratul devotament pentru bolnav.

Argumente pro

 

   Argumentele celor care susţin eutanasia şi sinuciderea asistată nu sunt multe: dreptul de a avea un sfârşit fără durere (despre care am argumentat că este o afirmaţie inexactă), nevoia acută de organe de transplant în societatea de astăzi şi, în sfârşit, un argument mai rar declarat oficial, reducerea cheltuielilor în sistemul medical. Două din trei se arată a fi argumente materiale, nu de caritate.
   Oponenţii aduc în atenţia opiniei publice că în ţările unde eutanasia este legală, bolnavii şi familiile lor sunt adeseori supuşi unei presiuni din partea personalului medical pentru a-şi da consimţământul şi că, în multe cazuri de sinucidere, există o persoană care dă medicamentul bolnavului (rudă, soră, îngrijitor). Este cea de a doua persoană implicată întotdeauna neinteresată? Alege ea bine şi prin compasiune cel mai potrivit moment pentru bolnav?
   Apoi, cei care nu sunt de acord cu eutanasia aduc în discuţie riscul ca procedura să fie extinsă de interesele materiale ale firmelor care recoltează organe de transplant, ale doctorilor corupţi sau ale administratorilor de spital ghidaţi de economii impuse peste principiile de etică medicală.
   În fine, adversarii morţii induse atrag atenţia asupra multelor erori care pot apărea atât la luarea deciziei, cât şi la executarea ei. De curând, o adolescentă din statul Connecticut, care suferea de un limfom Hodgkin (foarte tratabil, majoritatea bolnavilor se vindecă) a refuzat chimioterapia şi decizia ei a fost susţinută de părinţi. La solicitarea medicilor, Curtea Supremă a decis obligativitatea pacientului de a urma tratamentul.
   Cu toate acestea, interesul în intervenţiile pentru sfârşitul vieţii creşte, atât în societate, cât şi în comunitatea medicală. În decembrie 2014, Medscape a sondat părerea a 21.531 de medici americani de toate specialităţile în legătură cu sinuciderea asistată şi 54% s-au arătat favorabili. Cu zece ani în urmă, erau 48%. Unde vor merge lucrurile într-o societate modernă, dominată de obsesia confortului, din ce în ce mai puţin înclinată spre stoicism şi care a arătat de mult că iubeşte medicaţia, că – nu arareori – foloseşte drogurile şi alege cu mai mare uşurinţă calea uşoară, autocompătimirea şi victimizarea?

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe