Newsflash

Efectele exploziei de informaţii

de Prof. dr. Gabriel M. GURMAN - feb. 27 2015
Efectele exploziei de informaţii
   Faptul că m-am născut odată cu izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial prezintă o sumedenie de dezavantaje, mai toate legate de apanajul vârstei, dar şi de amintirile acelor momente, când părinţii mei realizaseră că pericolul exterminării noastre fizice era mai prezent decât îşi putea cineva închipui. Omul însă trăieşte, vede multe şi capătă un bagaj de cunoştinţe pe care, dacă soarta  îi e binevoitoare, nu le uită până în ultima clipă a existenţei sale. Viaţa în casa părintească, educaţia dată de o mamă farmacistă şi un tată medic, apoi cei aproape 55 de ani de activitate medicală în diverse ţări şi spitale, ca medic ATI, au avut darul să mă ţină legat spiritual de acel mediu în care pacientul îşi caută alinarea sau, chiar mai mult, salvarea. Se pot spune multe lucruri despre această lungă perioadă de timp. Multe schimbări, uneori de-a dreptul dramatice, au făcut ca activitatea medicului să aibă astăzi foarte puţine în comun cu ceea ce se făcea, să zicem, acum jumătate de secol.
   Iau ca exemplu specialitatea în care am crescut, m-am dezvoltat profesional şi căreia m-am dedicat atâţia ani. Un scurt popas în amintirile anilor ’60, în clinicile profesorilor Mandache şi Burghele, nu poate lăsa dubii. Două droguri şi două tehnici instrumentale formează baza comună a tuturor celor care s-au dedicat specialităţii ATI în ultimii 50 ani: morfina şi atropina, pe de o parte, intubaţia traheală şi rahianestezia, pe de altă parte. Dar chiar dacă aceste patru puncte singulare unesc generaţii de medici, fiecare dintre ele e folosit complet altfel în prezent faţă de acum 50 de ani. Să ne gândim la faptul că atropina nu mai face parte azi din preanestezia obligatorie a acelor ani sau că administrarea intravenoasă de morfină era o idee de neconceput pe vremea uceniciei mele.
   Realitatea s-a schimbat radical în foarte multe direcţii. Iar dacă Ray Kurzveil, scriitor, inventator şi futurolog american, subliniază, într-un text recent din Time, explozia informatică şi accesul facil pe care îl are orice muritor de rând la datele de care are nevoie, e cazul să amintim că, în prezent, medicul nu mai e unicul posesor de informaţii medicale. Apar chiar situaţii, practic necunoscute acum doar câţiva ani, în care pacientul e mai bine pus la punct cu detaliile maladiei sale decât medicul în al cărui cabinet se află, pentru simplul motiv că s-a informat cu numai o seară înainte, căutând peGoogle, iar medicul a citit ultimul articol despre acelaşi subiect în urmă cu mai mult de un an. Această nouă ipostază a medicului, coborât de pe piedestalul atotştiutorului, are menirea de a schimba complet relaţia pacient–medic. Datoria medicului devine aceea de a explica cele deja ştiute de pacientul intrat în cabinetul său şi de a folosi experienţa pentru a-l ajuta pe acesta să ajungă la hotărârea corectă în legătură cu gama variată de posibilităţi terapeutice care i se oferă. Mai mult, această nouă situaţie impune medicului o schimbare de atitudine, în sensul obligativităţii căutării celei mai bune căi de comunicare cu pacientul aflat în faţa sa. Vremurile în care medicul nu catadicsea să ofere informaţii sărmanului pacient ignorant, iar pacientul prelua vorbele medicului – puţine, câte erau – ca venite direct din ceruri, acele vremuri sunt demult dispărute.
   Noua concepţie a legăturii pacient–medic presupune un dialog şi nicidecum un monolog. Anamneza e un proces care reflectă doar parţial convorbirea din cabinet sau de la patul pacientului. Şi pacientul pune acum întrebări, de cele mai multe ori cu dorinţa de a înţelege mai bine ce i se întâmplă, dar uneori cu intenţia de a testa cunoştinţele medicului. Răspunsul „nu ştiu, dar mă voi informa“, inacceptabil acum câţiva ani (doar medicul ştie tot, de-aia e medic!) poate – trebuie – să fie auzit în conversaţia dintre medic şi pacient, pentru că explozia de informaţii la care asistăm nu poate fi cuprinsă de memoria unui singur profesionist.
   În activitatea mea de director al policlinicii de preanestezie, căreia îi dedic o zi pe săptămână şi în care mă ocup de acei pacienţi cu multiple tare aflaţi în faţa unei intervenţii chirurgicale majore, fişa pacientului stă deschisă în faţa mea, dar ea se află alături de ecranul calculatorului. Prezenţa aparatului mă ajută nu rareori să găsesc, fără să mă ruşinez de neştiinţa mea, amănunte despre o boală rară, de care nici nu auzisem până atunci, sau componenta farmacologică a unui medicament menţionat în biletul de trimitere al medicului de familie sub numele său comercial.
   Sunt pacienţi care, odată întorşi acasă de la un consult medical, deschid computerul, verifică cele auzite şi, la nevoie, în aceeaşi seară, găsesc numele şi numărul de telefon ale unui alt medic, de aceeaşi specialitate, pentru un consult şi un sfat suplimentar. Drastica schimbare trebuie să ne găsească pregătiţi spiritual şi psihologic pentru a face faţă acestui soi de „provocări“ create de uşurinţa accesului la date, numere, statistici, grafice, tabele, opinii şi concluzii.
   Stetoscopul, instrumentul care permite oricui să identifice medicul aflat în exerciţiul funcţiunii, nu mai e suficient pentru a crea o atmosferă de încredere, absolut necesară în legătura noastră cu pacienţii. În prezent, e nevoie de mult mai mult: de înţelegere, răbdare, modestie şi un auz dezvoltat şi îndreptat spre ceea ce pacientul are de spus. A asculta şi nu numai a auzi pare a face parte din cheia succesului atitudinii medicului contemporan faţă de pacientul său.
 
 
„În zilele noastre, un copil african care posedă un smartphone poate ajunge la un nivel şi o cantitate de date mult mai mare decât preşedintele Statelor Unite acum 20 de ani.“
(Ray Kurzveil, 2014)
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe