Newsflash

Dincoace de scandal, amenințări și violență

Dincoace de scandal, amenințări și violență
     Cum pot scăpa medicii și personalul care lucrează în spitale de agresiunile și abuzurile emoționale, verbale și, în cele din urmă, fizice? Într-unul dintre numerele recente ale săptămânalului „Viața medicală” am citit două articole pe această temă. Ambele scrise cu amărăciunea pe care este normal să o încerce orice om care se pregătește îndelung și muncește în condiții adeseori improprii pentru a-și ajuta semenii aflați în stare critică, dar, la schimb, primește opusul respectului și recunoștinței așteptate. Ambele articole făceau apel la intervenții de bun-simț pentru evitarea situațiilor în care pacienții se comportă fără respect, abuziv, violent.
     Profesorul Florin Mihălțan milita pentru mai puțini pacienți la ușa cabinetelor, filtre mai bune la intrarea în spitale și, nu în ultimul rând, o finanțare corespunzătoare a spitalelor, care să asigure resursele necesare tratării corecte a tuturor pacienților. Conf. dr. Horia Bumbea pleda pentru o mai bună mediatizare a manierelor de așteptat din partea pacienților, colaborarea cu forțele de ordine pentru intervenții prompte în cazurile ajunse la limită, acordarea de asistență juridică medicilor care au suferit abuzuri, pentru pedepsirea făptașilor, inclusiv mediatizarea cazurilor în vederea descurajării atitudinilor și comportamentelor nedorite. Cred că toate acestea ar duce la o atmosferă mai puțin tensionată în spitale și la o mai mare satisfacție față de propria muncă a cadrelor medicale. Îmi permit, totuși, să mai aduc în discuție câteva idei.
     Este foarte ușor să dăm vina pe ei, pe ceilalți, pe pacienți sau, și mai rău, pe societatea românească tot mai prost educată. Incidente de natură violentă se produc în toate țările – desigur, cu nuanțe, intensități și frecvențe diferite. Va fi greu și, probabil, puțin eficient ca medicii să își îndrepte atenția către societate și să încerce să schimbe ceva acolo. Probabil că ceea ce face fiecare medic la locul lui de muncă ar trebui să fie suficient. Chiar și așa, menționez că nu ar fi vorba de eforturi suplimentare, ci, mai degrabă, despre atitudini corecte și concomitente actului medical. Toți oamenii trec din când în când pe la medic; dacă lucrurile s-ar derula într-o anume manieră de fiecare dată, probabil că societatea s-ar mai educa, însă cazurile de abuz din partea pacienților sau a aparținătorilor lor nu vor dispărea cu totul.
     Eu consider că, dacă ne punem problema de a face ceva suplimentar, ar fi mai nimerit să luăm în calcul câteva idei: designul preventiv al circuitelor pacienților în spital, comunicarea preventivă, identificarea timpurie a „sămânței de scandal”, proceduri clare de dezamorsare precoce a situației și instruirea personalului în a administra crizele. O astfel de abordare ar scădea semnificativ numărul incidentelor nedorite și magnitudinea acestora.
     Designul preventiv al circuitelor pacienților în spital. Sentimentul care încurajează comportamentul nedorit în spitale este că orice ar fi permis. Sau că sunt într-un sat fără câini. Asta pentru că, încă de la intrarea în spital, pacientul sau aparținătorul nu primește altfel de semnale. Filtrele sunt ineficiente, nu este respectat un anume program de vizitare, nu există o ținută obligatorie pentru vizite (botoși, halat) care să fie și impusă. Spitalele nu sunt gândite și pentru vizitatori. Practic, nu sunt soluții concrete pentru nevoi legitime ale pacienților sau aparținătorilor. Unele lipsuri bugetare fac necesară implicarea aparținătorilor în interesul direct al pacienților și al actului medical: pacienții pot avea nevoie de medicamente, anumite alimente, dispozitive medicale pe care spitalele nu le furnizează. Toate acestea transformă spitalul într-un fel de furnicar, cu oameni în continuă mișcare pe coridoare și scări, greu de administrat corect de cineva. E nevoie de ordine, de semnalizare, de regândire a spitalului prin perspectiva pacienților.
     Comunicarea preventivă. Personalul este asaltat de mult prea mulți oameni cu legitimități diverse. Daca ești în trecere, în halat alb, pe o scară de spital sau pe un coridor, te poți trezi în situația de a fi întrebat și de cinci ori într-un minut lucruri complet diferite. Este de așteptat ca, în astfel de circumstanțe, răbdarea personalului să fie pusă în mare dificultate: greu poți da răspunsuri mulțumitoare tuturor, când tu, în plus, mai ai și grijile tale. Pe de altă parte, acest context dificil de a lucra pare să absolve multe cadre medicale de a avea înțelegere pentru suferința umană și empatie pentru cei loviți de necaz. Astfel, comportamentul lor ajunge să irite oamenii, să îi umilească, uneori chiar să îi pună în starea de fugă sau luptă și, în cele din urmă, unii aleg să lupte după cum le dictează sistemul limbic. Culegem furtuna fără să ne amintim dacă am semănat undeva vânt.
     Identificarea timpurie a „sămânței de scandal”. Dacă se întâmplă să interacționezi cu un pacient mâniat pe cineva dintr-o altă secție, cu care nu ai de-a face, tu cum faci? Cel mai probabil, te bucuri că, măcar de data asta, nu are nimeni nimic cu tine. Îi spui că nu-i treaba ta; să se ducă și să „cânte la altă masă”. În vremea asta, el tocmai își validează presupunerea că chiar nimănui nu-i pasă de el (și alte prejudecăți mai puțin delicate) și că tot ce i-a mai rămas de făcut e să lupte. Pentru el și, eventual, în numele dreptății. Și va lupta. Tocmai ai ratat șansa de a dezamorsa un potențial conflict. Și ai trimis dezastrul pe cap colegilor tăi din altă secție. Care, probabil, tot așa fac, la rândul lor. Omul intră în spital cu o teamă și, în câteva minute, ajunge o tornadă de necontrolat. Dacă mai sunt și alți pacienți de față, sunt sigur că nu vor fi toți de partea personalului. Acum urmează propagarea. Mai are și aliați care îl susțin în luptă și față de care se simte responsabil. Personalul trebuie instruit să identifice din timp potențiale probleme și să acționeze conștient în sens pacificator.
     Administrarea crizelor. Medicul trebuie să stea între pacient și ușă, pentru a putea fugi la nevoie. Să elimine din încăpere obiectele contondente, ascuțite sau care prezintă riscuri de deteriorare atunci când știu că au de-a face cu un pacient/aparținător recalcitrant. Să existe permanent un alt coleg, de back-up, care să intervină pentru dezamorsarea situației la nevoie. Și nu pentru a da o lecție pacientului sau să îl convingă că nu are dreptate. Chiar dacă așa stau lucrurile. Să existe buton de alarmă în locurile cu risc crescut. Și timp de reacție redus.
     Medicii fac apel la rațiune, la cogniție, la algoritm atunci când intră în spital. În asta a constat pregătirea lor. Pacienții și aparținătorii, chiar dacă le au, le lasă la poartă și își cară doar emoțiile. În circumstanțele acestea, interacțiunile dintre părți seamănă cu acelea dintre un orb și un surdomut. Poate că înțelegând asta ne putem ajuta deopotrivă pe noi și pe colegii noștri. A, și chiar și pe pacienți, indiferent cum ar fi ei.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe