Newsflash

Dialogul medic–pacient

de Prof. dr. Gabriel M. GURMAN - oct. 17 2014
Dialogul medic–pacient
   Freud a fost în primul rând medic şi doar apoi cercetător. În această ultimă calitate, probabil că în zilele noastre ar fi întâmpinat mari dificultăţi legate de metodologia studiilor sale şi poate că puţine reviste medicale de valoare ar fi ales să-i publice rezultatele. Cu toate acestea, el a intrat în istoria medicinii ca întemeietor al unicului domeniu bazat pe un singur caz, psihanaliza, plecată de la celebra pacientă Bertha Pappenheim, supranumită Anna O. Însă ceea ce l-a făcut pe Freud cunoscut şi recunoscut în întreaga lume medicală din prima treime a secolului trecut a fost genialul său spirit de observaţie. După îndelungi cugetări în domeniul nevrozelor, Freud a ajuns la concluzia că suportul medicamentos poate fi facilitat de aşa-numitul tratament prin discuţie. Ulterior, celebra talkingcure a înlocuit în multe cazuri tratamentul farmacologic, la acea vreme însoţit de multe şi nedorite efecte secundare.
   Să remarcăm ordinea în care Freud a încercat să sintetizeze, în citatul alăturat, caracteristicile necesare unui medic pentru a influenţa pozitiv mersul maladiei pacientului său: personalitate, inteligenţă şi modul de a conversa cu bolnavul. Medicina modernă e profund afectată de lipsa de comunicare a medicului cu pacientul său. Cine crede că acest dureros aspect al practicii de azi e apanajul medicinii publice sau al unui sistem de organizare medicală înapoiat şi ineficient se înşală profund: lipsa de timp şi de înţelegere a importanţei comunicării cu pacientul sunt tarele unei realităţi care loveşte în mai toate instituţiile medicale de pe întregul mapamond. Dureros e însă faptul că o bună parte a confraţilor noştri nu conştientizează acest aspect negativ al practicii cotidiene.
   Medicul are obligaţia să creeze o atmosferă de încredere, care să-i permită pacientului să preia sfaturile tămăduitorului şi să le aplice, cu ferma convingere că recomandările oferite sunt cea mai bună soluţie, la data respectivă, pentru problemele sale medicale. Pe vremuri, medicul trebuia să-şi impresioneze pacientul. Până în ziua de azi, în Israel, fiecare al doilea pacient îl ridică în rang pe medicul său, numindu-l „profesor“ atunci când vorbeşte cu prietenii, pentru că un om care se respectă nu se lasă tratat decât de un profesor. Pentru a impune respect, medicul trebuia să impresioneze prin conduita sa rece, depărtată şi detaşată, ce permitea folosirea unor expresii profesionale de neînţeles pentru pacientul aflat în faţa sa. În acele vremuri, medicul nu avea „concurenţi“ în cabinetul său, pentru că, de fapt, era singurul din acea încăpere cu acces la informaţia medicală. Cunoştinţele pacientului în legătură cu propria sa boală erau practic inexistente, ceea ce facilita sarcina medicului de a-şi impune punctul de vedere, cu condiţia ca personalitatea sa să fi impus respectul cuvenit. În prezent însă, realitatea e complet diferită. Pacientul ştie foarte multe despre suferinţa sa, iar uneori e mai bine pus la punct decât propriul său medic! Nici halatul alb şi stetoscopul atârnând de gât nu mai fac impresia de odinioară.
   Atmosfera de respect, care permite medicului să-şi îndrume cu succes pacientul, e asigurată de personalitatea practicianului, de capacitatea sa de a înţelege şi a se face înţeles, de răbdarea de a auzi păsul celui aflat în faţa sa şi de discernământul de a diferenţia amănuntele importante de cele care pot fi uitate un minut după ce au fost rostite. Personalitatea medicului nu mai rezidă în ştiinţa sa de carte, ci în posibilitatea sa de a transforma propria experienţă profesională în cuvinte clare, în sfaturi ce pot fi urmate, în felul în care-i prezintă pacientului alternativele terapeutice, dar mai ales în capacitatea de a înţelege pacientul, acea mult dorită atitudine umană faţă de suferinţa semenului.
   Mulţi cititori vor spune că, în specialităţile care necesită o deosebită îndemânare manuală, important pentru pacient e rezultatul intervenţiei şi mai puţin atitudinea medicului faţă de suferinţă. Nu o dată mi s-a spus că ceea ce se aşteaptă de la un chirurg nu e compasiune, ci excelenţă în a mânui bisturiul. Rămân însă la părerea că ceea ce determină pacientul să-şi lase viaţa pe mâna unui chirurg şi nu a altuia e o combinaţie între faima profesională a acestuia şi felul cum a decurs consultaţia.
   Medicul nu e numai un tămăduitor al organismului uman, ci şi al sufletului care îl sălăşluieşte pe acesta. Freud cunoştea perfect acest aspect al tratamentului. Ceea ce l-a făcut pe Freud nemuritor este, după părerea mea, permanenta încercare de a înţelege sufletul pacientului. Această determinare l-a condus spre o nu prea strălucită încercare de a explica visele. El vedea în vise o continuare a gândurilor din timpul zilei, o oglindă a personalităţii individului, iar înţelegerea lor o modalitate de a percepe mai exact trăsăturile acestuia. Conform teoriei freudiene, fiecare individ posedă un anumit grad de nevroză, iar drumul spre ameliorarea efectelor patologice ale acestei realităţi e o mai bună înţelegere a specificităţii fiecărui individ. Dialogul permanent între medic şi pacientul său stă la baza practicii freudiene de tratament al nevrozelor.
   Sunt convins că medicul interesat în ameliorarea situaţiei pacientului său nu numai prin medicamente sau proceduri invazive va găsi în vorbele lui Freud o încurajare de a asculta păsul bolnavului şi de a-i oferi acestuia atmosfera necesară pentru a-şi deschide sufletul şi a transmite acele amănunte fără de care tratamentul nu poate fi complet.
 
 

„Anumite maladii, mai ales nevrozele, pot fi influenţate pozitiv de atitudinea medicului, mai mult decât de medicamente. Medicii mai în vârstă o ştiu foarte bine: personalitatea doctorului, inteligenţa sa şi modul de a discuta cu pacientul au o influenţă net favorabilă asupra cursului maladiei.“ (Sigmund Freud, 1895)

 


Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe