Newsflash

Dialogul din terapia intensivă

de Prof. dr. Gabriel M. GURMAN - oct. 9 2015
Dialogul din terapia intensivă
     Pe plan mondial, decesele intraspitalicești nu depășesc 1% din total, însă la pacienții care sunt sau au fost internați într-o secție de terapie intensivă (ATI) modernă poate depăși 20%. Această uriașă discrepanță reflectă, printre altele, situația specială în care se află echipa terapeutică a unei secții ATI, nevoită nu numai să îngrijească cele mai dificile și mai complicate cazuri, dar să și facă față situațiilor nefaste, care necesită un înalt grad de profesionalism pentru a transmite familiei pacientului muribund tragica veste a apropiatului sfârșit. Din nefericire, acestei părți a activității aproape zilnice în secțiile ATI nu i se acordă atenția necesară, nici în programul de învățământ universitar și nici în sistemul de educație permanentă din spitalele noastre. Totul se bazează pe inteligența nativă a medicului sau a asistentei, dublată de acumularea unei experiențe presărate de-a lungul anilor cu dificultăți inerente procesului de comunicare cu familiile pacienților internați.
     Mi-am început cariera de „intensivist“ acum mai bine de cincizeci de ani în clinica regretatului profesor Theodor Burghele și am continuat-o în multe spitale din România, Israel, Olanda și Canada. Gravitatea decesului pacientului aflat dincolo de orice posibilitate terapeutică e similară mai peste tot, practic neexistând deosebiri de la o țară la alta, de la o societate la alta sau de la o religie la alta.
     În multe secții ATI, principalul factor în relațiile cu pacientul e asistentul social, care participă la discuțiile echipei medicale cu fiecare din familiile pacienților internați. Asistentul social cunoaște în amănunt situația fiecărei familii, relațiile dintre membrii ei, problemele financiare și mai ales caută să înțeleagă relațiile dintre familie și pacientul internat, cu alte cuvinte în ce măsură familia e îndreptățită și aptă să reprezinte interesele pacientului aflat în imposibilitate de a lua hotărâri pentru el însuși. Dar chiar în prezența și cu contribuția unei asemenea persoane calificate și cu experiență, procesul de informare a familiei despre apropierea deznodământului tragic e complicat și depinde mai ales de persoana sau persoanele care poartă acele discuții zilnice cu aparținătorii unui pacient grav.
     În cele mai multe secții ATI, se obișnuiește a se discuta zilnic cu familiile pacienților internați și a folosi această ocazie într-un dublu scop. În primul rând, acesta este cadrul în care medicul responsabil (și nu un rezident!) informează reprezentanții familiei despre ultimele schimbări, în bine sau în rău, survenite în ultimele 24 de ore. (O remarcă: înrăutățiri bruște obligă echipa de gardă să contacteze imediat familia și să-i aducă la cunoștință schimbările survenite.) Dar, în plus, aceste întâlniri zilnice oferă familiei ocazia de a pune întrebări, a cere explicații și a aduce la cunoștința echipei terapeutice amănunte anamnestice importante pentru înțelegerea situației pacientului.
     Noțiunea de familie nu e una omogenă. Mai ales în Israel, unde numărul membrilor familiei unui pacient internat în ATI are în general două cifre, nu poate fi vorba de o atitudine comună, ci frecvent divergențele cronice din sânul familiei se reflectă și în timpul discuțiilor purtate în legătură cu situația pacientului. Nu o dată apar la suprafață diferențe substanțiale referitor la modul în care diverși membri ai familiei privesc situația pacientului și mai ales prognosticul bolii sale. Dar nu mai puțin important este felul în care medicul abordează subiectul și transmite informații familiei.
     Nu mă pot opri de a relata, pe scurt, un serios incident pe care l-am trecut cu greu, în urmă cu ani, în legătură cu modul transmiterii informației familiei unui pacient internat în ATI. Era vorba de un grav rănit după un grav accident de circulație, care produsese leziuni importante, cu un prognostic extrem de rezervat. Unul din medicii specialiști, responsabil cu tratamentul pacienților în prima săptămână de internare, reușise să insufle familiei o deșartă speranță într-o recuperare totală. Specialistul responsabil în următoarea săptămână a încercat, fără succes, să readucă familia la realitatea tristă și care nu promitea nimic bun, dar era prea târziu. Decesul – așteptat – al pacientului a fost urmat de o reclamație foarte serioasă adresată direcției spitalului, în care familia afirma că numai primul medic ar fi fost în stare să salveze pacientul și cerea o cercetare amănunțită, care să dovedească incompetența celorlalți medici, „vinovați“ de eșecul tratamentului.
     Nu o dată am folosit cunoscuta frază, potrivită discuțiilor cu familiile pacienților gravi, internați în ATI: „Pregătiți-vă pentru ce e mai rău, ca să vă bucurați când rezultatul tratamentului va fi pozitiv“. Această frază creează o atmosferă corectă în relațiile medicului cu familia pacientului, pentru că succesul tratamentului nu poate fi niciodată asigurat 100%. Pericolele în calea îmbunătățirii situației unui pacient grav sunt nenumărate: o infecție oportunistă, un grav efect secundar al unui medicament, o hemoragie, apariția unui pneumotorax ca urmare a ventilației mecanice prelungite etc. În situația extrem de precară a pacientului internat în ATI (dacă nu ar fi precară, locul pacientului nu ar fi în această secție!), orice complicație îi poate pune în pericol viața și în acest caz promisiunile privind o foarte posibilă ameliorare a situației produc deseori serioase probleme încrederii pe care o poate avea familia în afirmațiile echipei terapeutice.
     Sensibilitatea discuțiilor zilnice între medici și familii obligă în multe spitale din lume consemnarea lor în foaia de observație a pacientului și aceasta pentru a evita neînțelegeri ce pot surveni ulterior, în momentul în care situația pacientului se înrăutățește.
     Un ultim aspect al acestei realități e legat de necesitatea luării unor hotărâri cruciale. E vorba de cele trei prea bine cunoscute situații, dezbătute de mult și pe larg în literatura de specialitate. Toate cele trei decizii se referă la pacientul aflat în afara și deasupra oricărei speranțe și tratament: decizia de a nu resuscita în caz de stop cardiac, cea de a nu aplica un tratament important dar care în cazul de față devine complet inutil (cum ar fi, de exemplu, dializa renală), precum și decizia – cu consecințe practic imediate – de a întrerupe un tratament vital, devenit inutil, cum ar fi ventilația mecanică. În toate aceste trei situații, în spatele hotărârii luate se află inutilitatea prelungirii fără rost a unei vieți deja pierdute.
     Departe de mine intenția de a discuta pe larg aceste situații extrem de sensibile. Aș dori doar să atrag atenția cititorului asupra imensei greutăți de a transmite familiei hotărârea luată și mai ales dificultatea de a convinge familia de justețea deciziei. Numai un medic experimentat, apt să conducă o discuție de acest gen fără a provoca un dezastru psihologic și o împotrivire serioasă a familiei, poate evita situații extrem de neplăcute, uneori soldate cu violență verbală sau chiar fizică. Cheia succesului, în aceste condiții, e continuitatea relațiilor dintre echipa terapeutică și familie de-a lungul internării pacientului în ATI, crearea unei atmosfere de încredere reciprocă, bazată nu pe monologuri, ci pe un continuu dialog, în care medicul se străduiește să răspundă în mod clar tuturor întrebărilor și să clarifice orice situație ambiguă, care poate produce doar divergențe.
     Citatul alăturat provine dintr-un editorial publicat în New England Journal of Medicine, care comentează rezultatele unui studiu comparativ pe două grupuri de familii ale pacienților internați în ATI, unul în care discuțiile cu familiile pacientului fără speranță au fost purtate sub o formă de rutină, și celălalt în care discuțiile s-au purtat în mod intensiv, de fapt un dialog în cadrul căruia familiile au oferit amănunte despre personalitatea pacientului, dorințele sale, toate discuțiile având loc conform unor serii de precepte stabilite în mod uniform și conform unui protocol fix. Trei luni după decesul pacientului, un membru al familiei, de regulă cel care a reprezentat-o în mod continuu în discuții, a fost intervievat telefonic cu scopul de a depista simptomele sindromului posttraumatic provocat de sfârșitul tragic al celui internat. Prezența stresului posttraumatic la grupul căruia i s-a acordat timp și o importanță deosebită a fost semnificativ mai redusă.
     Sunt conștient că o asemenea atitudine impune investiție de timp și efort, dar situația în care sfârșitul tragic al unui pacient devine clar și inevitabil presupune o atenție deosebită în relațiile cu familiile acestor cazuri devenite fatale. Se poate spune că o asemenea abordare a apropierii morții presupune un înalt grad de umanism, ce ar trebui să ne caracterizeze pe fiecare din noi, care ne-am dedicat viața profesională îngrijirii celui în suferință.
 
 
 

„Permanenta grijă de a oferi sprijin familiilor pacienților gravi din secțiile de terapie intensivă trebuie să cuprindă și un mecanism de tranziție de la mesajele de confort și încurajare la acceptarea unui rezultat fatal.“ (Craig Lily, Barbara Daly – New England Journal of Medicine, 2007)

 
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe