Newsflash

Cum se cuvine?

de Prof. dr. Mircea Ioan POPA - oct. 30 2015
Cum se cuvine?
     Sunt, din păcate, destul de multe „motive“ pentru care unii dintre colegii noștri nu (se mai) ocupă de studenți așa cum se cuvine. Nu pot spune că am o rețetă anume, dar se cuvine ca un cadru didactic să reușească să se dedice studenților săi. Atunci când lucrează cu aceștia, va uita (pe cât posibil) de probleme și necazuri, iar dacă le va lua în discuție, o va face fie pentru ca viitorii medici să învețe ce înseamnă „așa nu“, fie pentru a dezbate împreună cu ei modalități de prevenire și control și potențiale soluții. În ciuda oricăror experiențe (neplăcute) din anii precedenți, cadrul didactic se cuvine să reușească să uite ce este de uitat – dar nu că are în față alți studenți, viitori colegi. Îmi aduc aminte, cu necaz, de o vorbă pe care foști studenți au auzit-o: „studenții și pacienții – dușmanii noștri“. Doamne păzește de o astfel de gândire! În fiecare nouă generație există scânteia și potențialul care să aducă o schimbare în bine. Ei sunt copii și au nevoie de călăuzire. Călăuzirea nu se poate face doar cu noțiuni teoretice și practice (oricât de noi, importante și frumoase ar fi acestea), ci și cu suflet.
     Cum se cuvine să ne ocupăm de studenți? Există o normă de timp, de exemplu două ceasuri, în care se includ și cele 20 de minute de pauză. Dacă aceasta este regula, ea trebuie respectată: nu întârziem niciun minut (trebuie să le fim model) și le dedicăm toate cele 100 de minute. Este ușor? Nu! Uneori ne este mai frig decât le este lor. De multe ori grupele cu care lucrăm sunt mai mari decât ar trebui (un cadru didactic ar trebui să poată lucra în cadrul unui seminar cu o grupă de cinci-șase studenți). Atunci când sunt mulți, unii intră în jocul „cine se ascunde mai bine și nu vrea să răspundă la întrebări?“ și parcă ne-am întors la liceu sau școala primară. De prea multe ori ai senzația că vorbești singur și nici măcar sfaturile pe care le dai în favoarea sănătății lor nu sunt ascultate și urmate. Dar nu ca să ne fie ușor am intrat în comunitatea universitară.
     Atunci când este vorba de stagii clinice, timpul este și mai important. E drept că și colegii aceștia mai mici încep să se trezească. În primii ani, unii se plictisesc și se întreabă: „Oare eu am venit la medicină să învăț toate astea? Vreau să consult, să dau tratamente, să operez!“. De multe ori, degeaba le explicăm necesitatea noțiunilor din primii ani, în special necesitatea corelării noțiunilor, importanța învățatului prin integrarea acestora. Dar am și exemple pozitive. O colegă ajunsă acum în anul patru mi-a spus „secretul“ rezultatelor sale foarte bune: „Sunt sigură că nu o să percepeți povestea mea ca fiind puerilă. Când aveam vreo patru ani, o consultam și o tratam pe sora mamei. Apoi, de-a lungul anilor, am învățat de plăcere la școală. În clasa a cincea m-am apucat de «sanitarii pricepuți». Din clasa a noua am început să particip la olimpiadele la biologie, apoi am urmat facultatea de medicină“. În completare, discutând cu ea am aflat că prețuiește orice informație primită de la profesori. Citește, încearcă să învețe doar după ce înțelege noțiunile predate și, foarte important, „leagă“ noțiunile învățate la materii diferite. Integrează tot ceea ce poate, cu o țintă precisă – misiunea de medic.
     Timpul petrecut alături de colegii mai mici în stagiile clinice este un pic mai lung (circa trei ceasuri și jumătate), dar nu întâmplător. Acesta este timpul necesar (nu întotdeauna și suficient) pentru a aborda partea clinică a medicinii, pentru a forma viitorii medici. Iar dacă durata nu a fost aleasă întâmplător, trebuie respectată. Colegii noștri care îi îndrumă pe studenți trebuie să se descurce și să le ofere acestora înspre 100% din timpul planificat. Viitorii medici au mare nevoie de această dedicare; altfel, dacă s-ar putea, medicina s-ar învăța doar din cărți și la fără frecvență. Medicina este altceva: vocație, misiune. Misiunile trebuie îndeplinite!
     Când mergem în fața studenților trebuie să fim pregătiți – bine pregătiți – pentru a ne dedica pregătirii lor în cele mai bune condiții. Noi nu suntem modele (omul nu poate fi un model), însă trebuie să tindem spre a face totul cât mai bine, iar sentimentul de responsabilitate trebuie să crească, să se întărească, să se răspândească. Colegii mai mici trebuie să ne vadă așa cum suntem, oameni supuși greșelii, cu permanenta tendință de a corecta, de a îndrepta. Altfel? Altfel este rău. Trebuie să fim pregătiți pentru a le aduce la cunoștință tot ce este nou și corect. Trebuie să îi călăuzim. În acest scop, ne pregătim și noi, de multe ori „cot la cot“ cu studenții noștri. Iar atunci când această pregătire are loc împreună, ce exemplu mai bun de colegialitate am putea da?
     Nu întotdeauna lucrurile se întâmplă ca mai sus. Iată o mică istorisire: „Într-o zi, o grupă de studenți a venit să asiste la activități împreună cu noi, fiind trimiși de asistenta lor (nu se putea ocupa de ei în acea zi). Când asistentul nostru a intrat în salon, nici nu i-a întrebat de ce se află acolo și le-a cerut – pe un ton neprietenos – să iasă. Studenții, surprinși de atitudine, abia au reușit să spună care este motivul. Asta nu a contat. Le-a cerut din nou să iasă. Studenții s-au reîntors împreună cu asistenta lor. Asistentul nostru a acceptat, în cele din urmă, după o discuție, să îi primească. Dar a pus și o condiție: data următoare, grupa noastră merge la asistenta lor. În timpul activității din acea zi, nu i-a băgat deloc în seamă, ca și cum nu ar fi existat. Când noi am mers la ei, doamna doctor s-a ocupat și de noi. Ni se pare o lipsă de colegialitate față de studenți, dar și o lipsă de colegialitate între cei doi medici“. Aș completa: este un exemplu de multiple absențe ale colegialității. Nu așa putem clădi un viitor pentru universitatea noastră și pentru sistemul de sănătate din care facem parte.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe