Newsflash

Cum salvezi un milion

de Adrian GHEORGHE - apr. 15 2016
Cum salvezi un milion
     Interzicerea fumatului în spațiile publice ar fi cu adevărat controversată dacă ar exista dubii că fumatul ucide. Certitudinile din sănătatea publică se numără pe degetele de la o mână, ceea ce face ca specialiștii în domeniu să fie versați în ale controversei și, în consecință, precauți din fișa postului. Există, în general, mult loc pentru „poate“, „dar dacă“, „nu tocmai“, „posibil“. Din nefericire, în sens larg și cu referire particulară la fumătorii care își apără drepturile, fumatul este una dintre aceste puține certitudini. Fumatul omoară, la fel și expunerea la fumul de țigară. Așadar, controversa e de oricare natură, numai științifică nu. Asta nu e o limitare în sine, pentru că puține dezbateri se pot reduce la adevărat/fals. Dar, vorba poetului, „să știm și noi“. Adică, de la bun început, să nu ne prefacem că discutăm doar pe baza unor argumente faptice și evidente, ci să acceptăm că ne batem mai degrabă în ideologii.
     Fumatul e numai un exemplu care merită extins. Sarea, zahărul, mâncarea fast-food stau la colț. Pe calea lungă către un verdict, două aspecte merită punctate. Primul ține de legitimitate și mandat. Reflexul obișnuit de contraatac al rezistenței la schimbare este acela că o măsură de politică publică interferează cu drepturile individuale. Reacțiile se văd ca urmare a implementării legii antifumat. De ce să mă țină guvernul afară în frig să fumez? Dacă vreau să fumez, fumez. Și altele asemenea. Desigur, libertățile individuale sunt inviolabile. Totuși, mandatul unui decident politic de nivel înalt (fie el prim-ministru sau ministru al sănătății) se leagă întâi de toate de populația jurisdicției, în totalitatea sa. Cu alte cuvinte, un ministru este interesat (sau ar trebui să fie) întâi de toate de sănătatea populației în ansamblul său și abia apoi de diferitele subgrupuri, unele cu prioritate ridicată față de altele. Abordarea se aplică nu doar parametrilor epidemiologici, ci și celor privind accesul la servicii de sănătate sau de satisfacție față de serviciile primite. Cine cât plătește coplată, cine cât parcurge până la un cabinet medical etc. Prioritatea decidentului este ridicarea uniformă a mediei bunăstării prin măsuri care să le facă un bine tuturor sau, dacă e nevoie ca unii să fie defavorizați, aceștia să poată fi recompensați prin alte mecanisme. Desigur, aceasta este o situație ideală din punct de vedere economic și moral, adesea dificil de atins în practică. Dificultatea identificării acestui tip de măsuri win-win nu poate totuși să justifice scurtăturile grosolane care îi sacrifică de-a dreptul pe unii în favoarea altora – mai mult, în situații în care nici măcar media bunăstării colective nu are cum să crească. Dacă, de exemplu, se cunoaște că fumatul îi omoară și pe cei care fumează, și pe cei din preajma celor care fumează, tolerarea fumatului le aduce satisfacții celor care fumează (în România, undeva sub o treime din populația adultă) și prea puțin celorlalți. În aceste condiții, asumat simplificate, direcția politicii publice este clară din oricare perspectivă am privi lucrurile. Cei care sar cu argumentul economic și posibilitatea redistribuției câștigurilor de pe urma fumatului au doar ideologia de partea lor. Practic nu a fost pus în evidență așa ceva cam niciunde pe planetă. În plus, de pe urma măsurilor de control al fumatului (accize, interzicere în spații publice etc.) nu a sărăcit cu vreun sfânt nicio economie națională.
     Al doilea aspect se leagă de asigurarea unei igiene a dezbaterii. Generalizând, atunci când ideologia confiscă dezbaterea, se ridică întrebarea: cine va aduce dovezile (înapoi) în discuție? Nu e atât de simplu pe cât pare. Odată pornită pe calea lui „eu cred că“, orice discuție va face ca dovezile, cu atâta putere câtă au, să pară din ce în ce mai circumstanțiale și mai partizane pe măsură ce sunt invocate mai târziu. Un elitist ar spune că trebuie să fie invers: ideologia nuanțează certitudinile, nu certitudinile dau context ideologiei. În practică, lucrurile sunt mai amestecate. Credibilitatea dovezilor (ori absența ei) poate decide de una singură rezultatul final în dispute încărcate ideologic. Ne lipsește, de cele mai multe ori, un arbitru credibil. Institutul Național de Sănătate Publică, Academia Română, universitățile au numai prezențe simbolice în spațiul public. Și totuși, în cineva trebuie să ai încredere atunci când îți formezi o părere, așa că, în absența unui sigiliu al calității, cel mai ușor pentru fiecare dintre noi devine mobilizarea capitalului ideologic din dotare în direcția celor care repetă ceea ce credem deja.
     Exemple mai funcționale există. În SUA, departamentele de stat pentru sănătate și agricultură publică împreună, începând cu 1990, recomandări naționale pentru nutriție. Cea mai recentă ediție a acestor recomandări a fost făcută publică în ianuarie 2016 și se referă la intervalul 2015–2020. Recomandările reprezintă, așadar, o decizie asumată politic și au fost informate de raportul de peste 550 de pagini al unui comitet independent care a evaluat progresele științifice în materie de nutriție făcute după 2010. Nu tot ce a recomandat comitetul științific s-a regăsit în forma finală a ghidurilor – trimitere la rolul ponderat al dovezilor în orice dezbatere. Esențial este însă tipul de proces. Peste 300 de studii și 29.000 de comentarii publice au stat la baza recomandărilor finale. Desigur, s-a făcut lobby comercial. Desigur, până la urmă nimic nu este sigur. În aceeași măsură, totuși, cunoașterea avansează și restricțiile care îi înspăimântă pe unii din principiu pot evolua echivoc. De exemplu, dacă în precedentele ghiduri (2005–2010) era recomandată o limită superioară pentru cantitatea de colesterol liber din alimente, în noile ghiduri această limită a fost eliminată ca urmare a nesusținerii unei legături de cauzalitate dintre colesterolul ingerat și cel circulant.
     Cât de mult ajută o dezbatere publică echilibrată la îmbunătățirea stării de sănătate a populației rămâne greu de spus. Ar fi, poate, un subiect pentru evaluarea evaluărilor. Morala minimă, desprinsă din practica noastră și a altora, aduce a truism: atunci când chiar vrei să salvezi milioane, merită început prin a gândi procese care cuprind milioane.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe