Accidentele rutiere soldate cu victime și care sunt legate de
consumul de alcool reprezintă peste 40% din numărul total al accidentelor de
circulație letale. În SUA se înregistrează zilnic 27 de decese din cauza
consumului de alcool, iar în acest număr sunt incluși atât șoferii intoxicați,
cât și victimele nevinovate. Totalul se apropie de 10.000 de decese pe an.
Numărul arestărilor pentru conducere în stare de ebrietate, în SUA, depășește
1,5 milioane pe an, făcând din această abatere cea mai frecventă infracțiune
comisă pe teritoriul țării. Costul anual al efectelor conducerii sub influența
băuturilor alcoolice este de 114,3 miliarde de dolari. Și costul arestării,
condamnării și suprimării temporare a permisului de conducere este mare, chiar
atunci când nu există vătămări. Un șofer vinovat are de acoperit costuri
cuprinse între 9.000 și 24.000 de dolari pentru cheltuieli de judecată, cursuri
de reeducare, găsirea altor forme de transport decât propriul automobil pe
durata suspendării și taxele de emitere a unui nou permis.
Prima lege care a interzis șofatul sub influența alcoolului a
fost emisă în statul New Jersey, în anul 1906. Ulterior, toate statele au
introdus restricții și pedepse care au evoluat în timp. În prezent, consumul de
alcool este interzis celor sub vârsta de 21 de ani, iar nivelul de alcoolemie admis
pentru un șofer este stabilit la maximum 0,08 g/100 ml (sau 0,8 g/l). Consumul
moderat de alcool, care influențează comportamentul, dar nu duce la starea de
intoxicație asociată cu „nivelul legal de beție“, este limitat la 360 ml de
bere, 50 ml de vin sau 45 ml de alcool de distilare. La prima abatere, după
arest și condamnare, urmează suspendarea permisului de conducere, de obicei
pentru șase luni. Cursurile de reeducare obligatorii și munca în folosul
comunității pot fi asociate pedepsei de suspendare, care crește pe măsură ce
delictul se repetă. La a treia sau a patra condamnare pentru condus sub
influența alcoolului, durata suspendării poate ajunge la cinci ani.
O largă campanie de combatere a consumului de alcool printre
șoferi este susținută în presă, în școli, prin intermediul pliantelor,
reclamelor televizate, din care multe sunt plătite chiar de producătorii de
băuturi alcoolice. Atunci când sunt organizate petreceri cu băuturi alcoolice,
se recomandă desemnarea unui șofer nebăutor.
S-au format asociații care au acționat pentru eliminarea
băutorilor din trafic, precum „Mamele împotriva conducătorilor băutori“ (MADD),
„Tații împotriva conducătorilor băutori“ (FADD), „Fundația împotriva conducerii
auto sub influența alcoolului“ (DUI Foundation), „Asociația internațională
împotriva conducerii băutorilor“ (DDPO), „Elimină băutorii conducători“
(RID-USA) și altele. Efortul acestor organizații a contribuit la reducerea,
însă nu la eliminarea fenomenului, pentru simplul motiv că decizia de a nu conduce
a fost lăsată la latitudinea celui în cauză. Pentru acești conducători care
încalcă legea în mod repetat, amenințarea unor posibile sancțiuni nu lucrează
ca un inhibitor și nu îi elimină din circulație. În sprijinul unei eradicări
radicale a pericolului public a venit tehnologia, cu inventarea dispozitivului
de blocare a pornirii motorului prin determinarea alcoolemiei.
Șoferii cu condamnări repetate pentru conducere sub influența
alcoolului sunt obligați, în toate statele, să instaleze în mașinile lor analizatorul
de alcool în aerul expirat, care este conectat la sistemul de aprindere, pe
care îl blochează când determinarea arată un nivel critic. În mai multe state,
această obligație este introdusă chiar de la prima abatere. De asemenea, pentru
șoferii considerați periculoși și cu șanse de recidivă, se cere ca testarea să
fie repetată nu numai la pornirea inițială a autovehiculului, dar și la
intervale regulate pe durata condusului. Șoferul în cauză este obligat să
folosească numai autovehicule echipate cu analizatorul de alcool, sub
amenințarea unei pedepse și mai drastice. Instalarea și folosirea
analizatorului automat de alcool impune și costuri: taxa de instalare de 85 de
dolari, costul aparatului de cca 100 de dolari și costul monitorizării de aproximativ
80 de dolari pe lună.
Sistemul de control al băutorilor, obligatoriu chiar pentru
șoferii care comit prima abatere în 23 de state, s-a dovedit mult mai eficient
decât legislația care suspendă carnetul de conducere. Conform datelor publicate
de MADD în 2013, reducerea arestărilor repetate pentru delictul de a conduce
sub influența alcoolului a fost de 70% și mortalitatea prin accidente de acest
tip a scăzut cu 20–50% în statele analizate. Aceste date încurajează folosirea
pe scară largă a sistemului, ca metodă eficace de prevenție și ca instrument de
descurajare a infracțiunii de conducere în stare de ebrietate.
Abonează-te la Viața Medicală!
Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!
Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.