A deveni un comunicator mai bun nu
presupune obligatoriu participarea la un curs și transformarea
dintr-o dată într-un altcineva cum nimeni nu ar fi crezut. Nu
presupune nici citirea unei cărți care să te transforme peste
noapte. Este vorba, mai degrabă, despre a deveni doar un pic mai
buni, iarăși și iarăși. Dacă am putea fi mai buni cu 1% în
fiecare zi în ceva, peste 70 de zile am fi de două ori mai buni.
Este un calcul mai degrabă pur matematic și greu de aplicat cu
aceeași rigoare în domenii care cunosc multe griuri, dar sunt sigur
că ați prins ideea. Medicii, după câte bariere au avut de
înlăturat, chiar pricep repede. Ceea ce găsiți mai jos sunt idei
simple, fără manual de utilizare, care pot fi adoptate ușor și
care dau rezultate imediat celui care chiar și le dorește.
– Lăsați în sala de așteptare
hârtii și invitați-i pe pacienți să își noteze pe acestea cele
mai importante trei-cinci întrebări sau subiecte care necesită
clarificare. În principiu, nu va fi nevoie să treceți dincolo de
ele în peste 90% din cazuri, iar ei vor fi mulțumiți că au fost
ascultați.
– În spital, căutați o
posibilitate de a vorbi cu pacientul așezați pe scaun sau pe pat.
La aceeași durată de discuție, el va percepe că i-ați oferit mai
multă atenție și va fi mai încântat de ceea ce ați discutat
dacă ați stat jos.
– În cabinet, ridicați-vă și
dați mâna cu pacientul. Ajutați-l să se facă comod.
– Organizați-vă în așa fel
cabinetul încât, măcar pentru o parte din consultație,
masa/biroul să nu se afle între dv. și pacient.
– Întrebați pacientul ce l-a adus
la medic și nu-l întrerupeți în primele două minute. Peste 90%
din pacienți vor termina mult mai repede ce au de zis dacă nu
interveniți. Dacă sunteți atent, veți primi de la pacient cam tot
ce vă trebuie pentru o consultație începută bine.
– Întrebați la final pacientul ce
a înțeles că are de făcut. Dacă nu răspunde corect acum, sigur
nu va face pe viitor ceea ce vă așteptați.
– Căutați un copil isteț de 8–10
ani și explicați-i patologiile sau tratamentele pe care le
întâlniți cel mai frecvent. Vedeți ce a înțeles. Dacă nu a
înțeles, este puțin probabil că majoritatea pacienților pe care
îi aveți vor înțelege ceva din ce le spuneți. Faceți asta până
când copilul va înțelege. Apoi, procedați la fel cu pacienții.
Vă veți trezi că veți explica mai apoi și alte patologii sau
tratamente la fel de lejer și bine.
– Vorbiți cu personalul din
jur (inclusiv la telefon) ca și când cel mai drag (important)
pacient (persoană) ar fi de față. S-ar putea ca, la un moment dat,
el chiar să fie, fără să știți, și contează să nu vă
simțiți jenat după asta. Între timp, mulți alții o să vă
aprecieze discursul și atitudinea.
– Oferiți atenție 100%
pacientului. Solicitați personalului să vă respecte dorința de a
consulta fără să fiți deranjat. Toată lumea va câștiga din
asta, mai ales dv., medicul.
– Nu răspundeți la telefon.
Majoritatea celor care vă caută așteaptă un răspuns, o
confirmare și nu să vă lăsați treaba ca să vorbiți cu ei.
Sunați-i înapoi în pauzele dintre pacienți sau activități. Cu
timpul, se vor adapta cu toții cu acest stil de muncă mai sănătos.
– Legat de cele de mai sus:
educați-vă pacienții și personalul să vă scrie SMS. Veți
răspunde în ordinea priorității pe care dv. o stabiliți și
atunci când veți fi gata să dați răspunsul așteptat. Poate că
un răspuns necesită documentare sau pregătire. Dacă sunt persoane
cărora vreți să le răspundeți în orice moment, luați un
telefon separat doar pentru ele.
Poate că nu sunt pe gustul dv. toate
cele de mai sus. Poate că unele idei nu vi se potrivesc dv. sau
locului unde lucrați. Dar sigur unele v-ar putea ajuta. Depinde de
dv. dacă doriți să vă ajutați.
Vă doresc un an bun!