Newsflash

Comisiile consultative

de Alexandru NEAGU - apr. 12 2013
Comisiile consultative
   Comisiile consultative ale Ministerului Sănătăţii. În Monitorul Oficial nr. 157 din 25 martie 2013, a fost publicat Ordinul ministrului sănătăţii nr. 398 din 21 martie 2013 pentru înfiinţarea comisiilor consul­tative ale Ministerului Sănătăţii, având ca scop declarat coordonarea ştiin­ţifică şi metodologică a activităţii de specialitate din reţeaua de asistenţă medicală. Practic, vorbim de două categorii de comisii: comisia naţională şi comisiile de specialitate.
   Comisia naţională are rolul de a coordona tehnic şi metodologic activi­tatea comisiilor de specialitate, pre­cum şi de a elabora şi a înainta ministrului sănătăţii propuneri pen­tru fundamentarea, implementarea, monitorizarea şi eva­luarea politicilor de sănătate, fiind formată din perso­nalităţi reprezentative în domeniul sănătăţii (lista acestora a fost publicată în numărul trecut al săptămânalului „Viaţa medicală“). Printre atribuţiile comisiei naţionale se numără: • monitorizarea, evaluarea şi coordonarea tehnică şi metodologică a comisiilor de specialitate • la ce­rerea ministrului sănătăţii, propunerea unor măsuri de întărire a rolului sistemului de sănătate, de îmbu­nătăţire a managementului acestuia şi de organizare a serviciilor de sănătate • elaborarea politicilor, strategiilor şi programelor de acţiune în domeniul sănătăţii populaţiei, în acord cu programul de guvernare. Interesant este modul în care, în exercitarea atribuţiilor ce îi revin, comisia naţională emite hotărâri, luate prin cvorum calificat de cel puţin două treimi din numărul membrilor, iar hotărârile se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi, în caz de egalitate, votul preşedintelui fiind decisiv. Este specificat în mod expres faptul că, în situaţia în care sunt supuse dezbaterii probleme specifice domeniului de activitate în care vreunul dintre membrii comisiei naţionale îşi desfă­şoară activitatea, acesta este obligat să se abţină şi să nu participe la luarea deciziei în această problemă. Adică tocmai persoana cea mai în măsură să evalueze corect o situaţie supusă hotărârii comisiei va fi aceea care nu va vota.
   Comisiile de specialitate sunt organisme consultative prin care Ministerul Sănătăţii coordonează ştiinţific şi meto­dologic reţeaua de asistenţă medicală corespunzătoare domeniului de specialitate din sfera de competenţă a fie­cărei comisii, acestea fiind delimitate pentru un număr de 47 de domenii. În exercitarea atribuţiilor, comisiile de spe­cialitate emit decizii, cvorumul necesar adoptării acestora fiind de cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor săi cu drept de vot, aprobarea făcându-se cu majoritatea simplă a voturilor, dar este obligatorie asumarea prin consensul preşedintelui şi al vicepreşedintelui. Comisiile de spe­cialitate au ca principale atribuţii: • coordonarea ştiinţifică şi metodo­logică a reţelelor de asistenţă me­dicală corespunzătoare domeniilor de spe­cia­litate din sfera lor de com­petenţă • identificarea şi propunerea către ministrul sănătăţii a priorităţilor naţionale pe termen scurt, mediu şi lung • participarea la elaborarea stra­tegiei naţionale de sănătate • elabo­rarea ghidurilor şi protocoalelor de practică medicală • elaborarea pro­punerilor pentru pachetele de servicii medicale care se asigură în cadrul sistemului de sănătate • participarea la procesul de evaluare a tehno­logiilor medicale, în conformitate cu metodo­logia aprobată prin ordin al ministrului sănătăţii • elaborarea criteriilor specifice necesare în vederea con­stituirii registrelor naţionale pentru bolile cu impact major asupra sănătăţii • cola­borarea cu structurile de specia­litate din cadrul MS pentru elaborarea programelor de pregătire profesională, organizarea şi desfăşurarea activităţii de învăţământ • par­ticiparea la acţiu­nile de control şi evaluare a activităţii de specialitate din instituţiile sanitare, la solicitarea MS • ela­borarea şi propunerea către ministrul sănătăţii a dotării minime obligatorii cu aparatură medicală şi materiale sanitare a unităţilor sanitare, pe tipuri de spitale • propu­nerea către ministrul sănătăţii a medicamentelor, materia­lelor sani­tare şi echipamentelor medicale care pot fi incluse în lista cu medica­men­tele, materialele sanitare, echipamen­tele medicale, echipamentele de protecţie, serviciile, combustibilii şi lubrifianţii pentru parcul auto pentru care se organizează achiziţii publice centralizate, la nivel naţional.
   Având în vedere spaţiul limitat al acestei rubrici, dar şi importanţa aces­tui act normativ, recomandăm medi­cilor interesaţi lectura integrală a acestui act normativ.
   Alte acte publicate. Mai semna­lăm publicarea: • în Moni­torul Oficial nr. 153 din 22 martie 2013, a Ordinului ministrului sănătăţii nr. 359 din 13 martie 2013 pentru aprobarea tarifelor pe cap de locuitor necesare stabilirii sumelor pentru serviciile publice de ambulanţă pentru anul 2013 • în M. Of. nr. 166 din 28 martie 2013, a Hotărârii Guver­nului nr. 117 din 27 martie 2013 pentru aprobarea Con­tractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănă­tate pentru anii 2013–2014.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe