Comisiile
consultative ale Ministerului Sănătăţii. În Monitorul Oficial nr. 157 din
25 martie 2013, a fost publicat Ordinul ministrului sănătăţii nr. 398 din 21
martie 2013 pentru înfiinţarea comisiilor consultative ale Ministerului Sănătăţii,
având ca scop declarat coordonarea ştiinţifică şi metodologică a activităţii
de specialitate din reţeaua de asistenţă medicală. Practic, vorbim de două
categorii de comisii: comisia naţională şi comisiile de specialitate.
Comisia
naţională are rolul de a coordona tehnic şi metodologic activitatea
comisiilor de specialitate, precum şi de a elabora şi a înainta ministrului sănătăţii
propuneri pentru fundamentarea, implementarea, monitorizarea şi evaluarea
politicilor de sănătate, fiind formată din personalităţi reprezentative în
domeniul sănătăţii (lista acestora a fost publicată în numărul trecut al săptămânalului
„Viaţa medicală“). Printre atribuţiile comisiei naţionale se numără: • monitorizarea,
evaluarea şi coordonarea tehnică şi metodologică a comisiilor de specialitate •
la cererea ministrului sănătăţii, propunerea unor măsuri de întărire a rolului
sistemului de sănătate, de îmbunătăţire a managementului acestuia şi de
organizare a serviciilor de sănătate • elaborarea politicilor, strategiilor şi
programelor de acţiune în domeniul sănătăţii populaţiei, în acord cu programul
de guvernare. Interesant este modul în care, în exercitarea atribuţiilor ce îi
revin, comisia naţională emite hotărâri, luate prin cvorum calificat de cel puţin
două treimi din numărul membrilor, iar hotărârile se adoptă cu votul majorităţii
membrilor prezenţi, în caz de egalitate, votul preşedintelui fiind decisiv.
Este specificat în mod expres faptul că, în situaţia în care sunt supuse dezbaterii
probleme specifice domeniului de activitate în care vreunul dintre membrii
comisiei naţionale îşi desfăşoară activitatea, acesta este obligat să se abţină
şi să nu participe la luarea deciziei în această problemă. Adică tocmai
persoana cea mai în măsură să evalueze corect o situaţie supusă hotărârii
comisiei va fi aceea care nu va vota.
Comisiile
de specialitate sunt organisme consultative prin care Ministerul Sănătăţii
coordonează ştiinţific şi metodologic reţeaua de asistenţă medicală corespunzătoare
domeniului de specialitate din sfera de competenţă a fiecărei comisii, acestea
fiind delimitate pentru un număr de 47 de domenii. În exercitarea atribuţiilor,
comisiile de specialitate emit decizii, cvorumul necesar adoptării acestora
fiind de cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor săi cu drept de vot,
aprobarea făcându-se cu majoritatea simplă a voturilor, dar este obligatorie
asumarea prin consensul preşedintelui şi al vicepreşedintelui. Comisiile de specialitate
au ca principale atribuţii: • coordonarea ştiinţifică şi metodologică a reţelelor
de asistenţă medicală corespunzătoare domeniilor de specialitate din sfera
lor de competenţă • identificarea şi propunerea către ministrul sănătăţii a
priorităţilor naţionale pe termen scurt, mediu şi lung • participarea la
elaborarea strategiei naţionale de sănătate • elaborarea ghidurilor şi
protocoalelor de practică medicală • elaborarea propunerilor pentru pachetele
de servicii medicale care se asigură în cadrul sistemului de sănătate • participarea
la procesul de evaluare a tehnologiilor medicale, în conformitate cu metodologia
aprobată prin ordin al ministrului sănătăţii • elaborarea criteriilor specifice
necesare în vederea constituirii registrelor naţionale pentru bolile cu impact
major asupra sănătăţii • colaborarea cu structurile de specialitate din
cadrul MS pentru elaborarea programelor de pregătire profesională, organizarea şi
desfăşurarea activităţii de învăţământ • participarea la acţiunile de control
şi evaluare a activităţii de specialitate din instituţiile sanitare, la
solicitarea MS • elaborarea şi propunerea către ministrul sănătăţii a dotării
minime obligatorii cu aparatură medicală şi materiale sanitare a unităţilor
sanitare, pe tipuri de spitale • propunerea către ministrul sănătăţii a
medicamentelor, materialelor sanitare şi echipamentelor medicale care pot fi
incluse în lista cu medicamentele, materialele sanitare, echipamentele
medicale, echipamentele de protecţie, serviciile, combustibilii şi lubrifianţii
pentru parcul auto pentru care se organizează achiziţii publice centralizate,
la nivel naţional.
Având în vedere spaţiul limitat al acestei
rubrici, dar şi importanţa acestui act normativ, recomandăm medicilor
interesaţi lectura integrală a acestui act normativ.
Alte
acte publicate. Mai semnalăm publicarea: • în Monitorul Oficial nr. 153
din 22 martie 2013, a Ordinului ministrului sănătăţii nr. 359 din 13 martie
2013 pentru aprobarea tarifelor pe cap de locuitor necesare stabilirii sumelor
pentru serviciile publice de ambulanţă pentru anul 2013 • în M. Of. nr. 166 din
28 martie 2013, a Hotărârii Guvernului nr. 117 din 27 martie 2013 pentru
aprobarea Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale
în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2013–2014.