Newsflash

Cele trei mari păcate ale profesiei medicale

de Prof. dr. Gabriel M. GURMAN - iun. 5 2014
Cele trei mari păcate ale profesiei medicale
   George Newman nu face parte din clasa medicilor celebri, ca Harrison, Osler sau Laennec, ale căror precepte sunt cunoscute şi din când în când readuse în memoria medicilor tineri ca făcând parte din patrimoniul universal al educaţiei medicale. Mai mult, el şi-a început studiile medicale la Facultatea de Medicină din Edinburgh destul de târziu, întrucât, fiind fiul unor quakeri britanici, a devenit misionar şi a întreprins o serie de călătorii în afara Europei (a şi publicat o revistă pentru acest curent religios creştin). De-a lungul întregii sale cariere medicale însă, a încercat să fie cât mai aproape de pacient şi de problemele acestuia, nu numai medicale, ci şi sociale. Faptul că acum mai bine de un secol, în 1906, a publicat un studiu despre aspectele sociale responsabile de mortalitatea infantilă dovedeşte în mod clar interesul său special pentru sănătatea publică.
   Citatul alăturat a fost publicat de Newman în anul 1935, altfel spus cu cel puţin o jumătate de secol înaintea erei în care comunicarea cu pacientul a devenit un punct important în educaţia studentului în medicină şi a tânărului medic. De aceea e de lăudat faptul că, într-o vreme în care medicina din Europa de Vest intrase într-o perioadă de depersonalizare a profesiunii din cauza apariţiei specialităţilor medicale de tot felul, au existat dascăli care au continuat să predice importanţa legăturii dintre medic şi pacientul său.
   A nu se uita faptul că acum 100 de ani, celebra Asociaţie Medicală Americană (AMA) includea în codul său etic preceptul după care „medicul e obligat să evite orice tendinţă de a descuraja pacientul şi a-i deprima starea de spirit“ prin dezvăluirea unei situaţii medicale fără scăpare. Întrucât în prezent pacientul are dreptul să participe la procesul de stabilire a tratamentului, el trebuie să fie perfect informat, pus la curent cu ultimele progrese făcute în domeniul maladiei sale, în aşa fel încât să poată utiliza toate datele care i se pun la dispoziţie pentru a participa în mod activ la acest proces.
   Din păcate, comunicarea cu pacientul, obligativitatea medicului de a conversa cu bolnavul din faţa sa, de a-i transmite nu numai cele mai importante date legate de maladia sa, ci şi alternativele terapeutice care îi stau la dispoziţie, toate aceste aspecte ale profesiunii medicale cotidiene se lovesc azi de trei mari probleme, care, în pofida contribuţiei lor la progresul medicinii, reprezintă adevărate obstacole în calea comunicării medicului cu pacientul.
   E vorba, în primul rând, de lipsa de timp. Medicul de azi funcţionează într-o atmosferă care seamănă mai mult cu aceea dintr-o fabrică. Îngrijirea pacientului capătă o conotaţie de „producţie“, tratamentul e aplicat în serie, totul se măsoară în eficienţă (nu a tratamentului, ci a sistemului de lucru), cu utilizarea la maximum a timpului pe care medicul îl petrece la locul său de muncă. Această realitate e din ce în ce mai mult simţită în acele specialităţi în care tehnicile manuale formează baza activităţii zilnice: sălile de operaţii, serviciile de radiologie, policlinicile de gastroenterologie etc. În aceste domenii (şi nu numai), time is money. Administraţiile instituţiilor medicale au „descoperit“ nu demult faptul că anumite activităţi diagnostice şi terapeutice reprezintă importante surse financiare şi atunci se comportă ca atare.
   Al doilea aspect dăunător e utilizarea exagerată a calculatorului. Un studiu relativ recent, efectuat în Israel, arăta că medicul de policlinică petrece o mai mare parte a timpului în faţa calculatorului decât stând de vorbă cu pacientul. Cele câteva minute în care acesta se află în cabinetul medicului se împart (inegal) între examenul clinic, trecerea peste rezultatele de laborator, prescrierea (tot electronică!) a reţetelor şi introducerea datelor în fişa electronică a pacientului. Şi atunci, te întrebi: când mai are timp medicul pentru o discuţie detaliată cu pacientul său, când mai poate găsi un mod eficient de a răspunde la cele patru întrebări amintite de Newman?
    În sfârşit, a treia problemă e legată de fenomenul supraspecializării la care asistăm în ultimele decenii. În multe ţări, numărul specialităţilor şi al supraspeciali­tăţilor medicale depăşeşte 50. Oare cum se poate descurca un medic care şi-a petrecut întreaga sa viaţă profesională ocupându-se de o singură maladie, în cazul unui pacient cu o semnificativă comorbiditate a cărei rezolvare cere cunoştinţe pe cât de profunde pe atât de largi? Soluţia acceptată azi e trimiterea pacientului la un alt specialist, ceea ce în loc să rezolve deficienţa de cele mai multe ori o accentuează.
     Departe de mine gândul că medicina de azi trebuie practicată ca acum un secol, o vreme în care medicul ştia tot ce se putea şti despre medicină şi ceea ce ştia era mult prea puţin pentru a rezolva problemele pacientului său. Dar, în acelaşi timp, actualii dascăli şi maeştri ar trebui să găsească o cale de mijloc – cunoştinţe vaste în propria ta specialitate, dublate de o profundă înţelegere a pacientului şi organismului său, care trebuie luat ca un tot. Din fericire, am întâlnit nu o dată confraţi din altă specialitate care au dovedit cunoştinţe largi şi interes pentru subiecte ce, teoretic, nu făceau parte din strictul lor domeniu de expertiză. Până în ziua de azi nu pot uita două episoade legate de activitatea mea de medic ATI. În urmă cu aproape 45 de ani am fost surprins de faptul că un chirurg israelian fusese capabil să discute un caz de hipopotasiemie; pentru mine, domeniul electroliţilor era rezervat unor foarte puţine discipline medicale, iar chirurgia nu se număra printre ele. Câţiva ani mai târziu, un psihiatru canadian, chemat în consult la patul unui pacient grav internat în terapia intensivă, mi-a cerut să-i arăt rezultatele analizei gazelor sanguine ale pacientului respectiv şi le-a discutat la un nivel de invidiat. Se pare că se poate şi aşa!
   George Newman a fost de-a lungul carierei sale de medic un excelent educator. Le-a cerut discipolilor săi să înţeleagă pacientul şi să se orienteze spre medicina clinică. Preceptele sale ar trebui predate în orice facultate de medicină. Poate în felul acesta vom înceta să căutăm cu lumânarea în fiecare instituţie spitalicească acel medic erudit, rara avis, care vede în pacient un organism în suferinţă şi nu un organ bolnav care trebuie tratat.
   Şi, cum tot am scris de curând, la această rubrică, despre adversitatea ultracunoscută a celebrului Bernard Shaw faţă de medicii britanici, nu putem decât să credem că Shaw nu l-a cunoscut pe Newman, deşi cei doi au trăit în aceeaşi perioadă şi în aceeaşi ţară; George Newman reprezintă opusul medicului venal descris de Shaw în cartea sa „Dilema doctorului“.
 
 

„Un pacient are dreptul şi datoria să pună medicului patru întrebări:
1. Ce se întâmplă cu mine? Acesta este diagnosticul;
2. Există un tratament pentru boala mea? Acesta este tratamentul;
3. Cum se explică faptul că m-am îmbolnăvit? Aceasta e cauza bolii;
4. Cum pot evita în viitor o asemenea maladie? Aceasta e prevenirea bolii.                       

Nu întotdeauna medicul e capabil să dea un răspuns complet la toate cele patru întrebări, dar cel puţin trebuie să facă eforturile necesare pentru a oferi pacientului şi lui însuşi un răspuns cât se poate de corect.“  George Newman (1870–1948)

 

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe