Conform proiectul de
H.G. privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţilor Teritoriale
de Sănătate Publică (ATSP), aflat în dezbatere pe site-ul MS, la Transparenţă decizională, ATSP, în număr
de opt (Iaşi, Cluj, Mureş, Timiş, Dolj, Prahova, Constanţa, Bucureşti) –
servicii deconcentrate ale MS, cu personalitate juridică – vor lua naştere prin
reorganizarea direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti.
Finanţarea va fi de la bugetul de stat, prin bugetul MS, dar şi din veniturile
proprii ale MS, donaţii şi sponsorizări; bugetul va fi aprobat de ministrul sănătăţii.
În subordinea ATSP vor funcţiona 42 de oficii de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti (OSP), fără personalitate juridică.
Domeniile de
activitate ale ATSP vor fi: sănătatea publică, inspecţia sanitară de stat şi
laboratorul de investigaţii şi radiaţii. Printre atribuţii se vor număra:
activitatea de control şi inspecţie sanitară în unităţile din aria
administrativ-teritorială de autoritate; depistarea, evaluarea şi analiza
riscurilor pentru sănătatea publică, instituirea măsurilor de eliminare a lor;
coordonarea tehnică şi metodologică a reţelei de sănătate publică de prevenire
a îmbolnăvirilor, supraveghere şi controlul bolilor, sănătatea în relaţie cu
mediul, sănătatea ocupaţională, promovarea sănătăţii; coordonarea la nivel
local a sistemelor naţionale de alertă din domeniul sănătăţii publice;
colectarea şi înregistrarea datelor privind sănătatea populaţiei; organizarea şi
asigurarea culegerii şi prelucrării informaţiilor statistice medicale în
vederea transmiterii rapoartelor statistice către instituţiile desemnate;
coordonarea studiilor asupra problemelor de sănătate ale populaţiei din
teritoriul dat; organizarea acţiunilor de prevenire a îmbolnăvirilor şi de
promovare a sănătăţii; coordonarea serviciilor de ambulanţă. ATSP va organiza şi
coordona asistenţa medicală în caz de calamităţi, catastrofe şi situaţii
deosebite.
Acelaşi proiect de
act normativ prevede transferul de la DSP la administraţia publică locală a următoarelor
activităţi: coordonarea unităţilor sanitare din reţeaua autorităţilor
administraţiei publice locale; evaluarea modului de asigurare a asistenţei
medicale curative şi profilactice; monitorizarea aplicării normelor de funcţionare
a unităţilor sanitare; urmărirea aplicării criteriilor referitoare la calitatea
serviciilor sanitare; coordonarea şi monitorizarea asistenţei gravidei, lăuzei şi
nou-născutului; evaluarea resurselor umane în asistenţa medicală în funcţie de
nevoile comunitare; organizarea acţiunilor de promovare a sănătăţii şi desfăşurarea
celor de prevenţie (n. r. aceeaşi
activitate figurează şi la ATSP); colectarea şi înregistrarea datelor
privind sănătatea populaţiei (n. r.
activitate prevăzută şi la ATSP); identificarea problemelor de sănătate
publică; asigurarea furnizării serviciilor de asistenţă de sănătate publică;
colectarea şi înregistrarea datelor privind deşeurile generate de unităţile
medicale din zona de jurisdicţie; evaluarea necesarului de echipamente şi
aparatură medicală al unităţilor sanitare ş.a.
Conducerea ATSP va fi asigurată de un director
executiv, numit de ministrul sănătăţii. Comitetul director va fi alcătuit din
directorul executiv, şeful departamentului sănătate publică, inspectorul şef
teritorial, şeful serviciului economic şi coordonatorul centrului operativ de
urgenţă. Numărul maxim de posturi ale ATSP şi OSP este de 2.880, personalul,
precum şi patrimoniul fiind preluate de la DSP judeţene şi a municipiului
Bucureşti.