Cazurile critice din secţiile ATI. În Monitorul Oficial
nr. 435 din 17 iulie 2013 a fost publicat Ordinul ministrului sănătăţii nr. 850 din 8 iulie 2013, privind
aprobarea Normelor tehnice de finanţare şi realizare a acţiunilor prioritare
pentru monitorizarea, tratamentul şi îngrijirea pacienţilor critici din secţiile
ATI, cu scopul declarat al îngrijirii cazurilor critice din secţiile ATI ale căror
costuri nu pot fi acoperite din fondurile obţinute pe baza contractelor cu
casele de asigurări judeţene şi a municipiului Bucureşti.
Aceste
acţiuni prevăzute se derulează de către secţiile ATI din cele 54 de spitale
regionale de urgenţă şi unităţile funcţionale regionale de urgenţă, menţionate în
anexa ordinului, şi se finanţează din fonduri asigurate din bugetul
Ministerului Sănătăţii, de la bugetul de stat şi din veniturile proprii ale
acestuia. Pentru anul 2013, fondurile alocate sunt în valoare nominală de
79.409 mii lei. Pe baza cererilor fundamentate ale ordonatorilor de credite secundari
şi terţiari, însoţite de documentele justificative ale acestora, finanţarea
AP-ATI din bugetul Ministerului Sănătăţii se face lunar, în raport cu gradul de
utilizare a fondurilor puse la dispoziţie anterior, disponibilul din cont rămas
neutilizat, indicatorii fizici realizaţi în perioada anterioară şi bugetul
aprobat cu această destinaţie.
Comisia
ATI a Ministerului Sănătăţii, aprobată prin Ordinul ministrului sănătăţii nr.
398/2013 pentru înfiinţarea comisiilor consultative ale Ministerului Sănătăţii,
despre care vă relatam în numărul revistei noastre din 5 aprilie a.c., este
coordonatorul tehnic naţional al AP-ATI, iar Compartimentul medicină de urgenţă
reprezintă structura centrală a Ministerului Sănătăţii responsabilă cu
coordonarea acestor acţiuni, iar la nivel local derularea şi monitorizarea
AP-ATI se realizează de către şefii secţiilor ATI, desemnaţi de către
conducerea spitalelor.
Având
în vedere calitatea sa de unitate de achiziţii publice centralizată, Ministerul
Sănătăţii realizează, la nivel naţional, achiziţii centralizate de materiale
sanitare şi medicamente pentru derularea AP-ATI, iar contractele de furnizare
de produse se încheie între furnizorii adjudecaţi şi Ministerul Sănătăţii sau
spitalele care derulează AP-ATI nominalizate în documentaţia de atribuire a
achiziţiei, după caz. Pentru obiectivele şi activităţile pentru care Ministerul
Sănătăţii nu organizează licitaţii naţionale, achiziţia bunurilor şi produselor
specifice se face de spitalele prin care se derulează AP-ATI, cu respectarea
legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice.
Spitalele
implicate au următoarele obligaţii în vederea desfăşurării acestor programe: • organizarea
evidenţei nominale a beneficiarilor AP-ATI, pe bază de cod numeric personal, cu
respectarea prevederilor legale referitoare la protecţia persoanelor cu privire
la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date• raportarea direcţiilor de sănătate publică
sau, după caz, Ministerului Sănătăţii – Compartimentul medicină de urgenţă, în
funcţie de subordonare, trimestrial (cumulat de la începutul anului) şi anual, în
primele 20 de zile după încheierea perioadei pentru care se face raportarea,
indicatorii specifici AP-ATI, în condiţiile prezentelor norme tehnice •monitorizarea
modului de derulare a AP-ATI • raportarea
centralizată trimestrială şi anuală a activităţii, pe baza rapoartelor de
activitate transmise de coordonatorii AP-ATI • transmiterea
Comisiei ATI a Ministerului Sănătăţii, Compartimentului medicină de urgenţă,
precum şi direcţiei de sănătate publică, după caz, în funcţie de subordonare, a
acestor rapoarte de activitate, până la data de 20 a lunii următoare celei
pentru care se face raportarea. Raportul de activitate centralizat trimestrial
trebuie să cuprindă stadiul realizării activităţilor prevăzute în cadrul
AP-ATI, analiza comparativă a costurilor medii realizate raportat la costurile
medii la nivel naţional prevăzute în prezentele norme tehnice, probleme şi
disfuncţionalităţi întâmpinate în realizarea activităţilor, propuneri de îmbunătăţire
a modului de derulare a AP-ATI.
Recomandăm
persoanelor direct implicate în derularea acestor proceduri, lecturarea
integrală a acestui act normativ în care sunt detaliate atribuţiunile şi obligaţiile
structurilor de specialitate din Ministerul Sănătăţii, precum şi ale unităţilor
spitaliceşti vizate.
Evaluarea spitalelor. În
Monitorul Oficial nr. 448 din 22 iulie 2013 a fost publicat Ordinul Preşedintelui
Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor nr. 147 din 17 iulie 2013 privind
aprobarea taxei de acreditare şi reevaluare a spitalelor aferentă anului 2013,
nivelul acestei taxe fiind de 4 lei/pat/lună pentru un ciclu de acreditare de 5
ani, echivalentul a 240 lei/pat pentru un ciclu de acreditare de 5 ani. Plata
se face în lei, în contul Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, cod
fiscal 24609370, cont virament RO08TREZ7065009XXX011961 deschis la Trezoreria
Sectorului 6, stabilirea nivelului taxei de acreditare făcându-se după formula
numărul de paturi din spital înmulţit cu 240 lei pentru fiecare pat. Dovada
efectuării plăţii va fi transmisă de spital Comisiei Naţionale de Acreditare a
Spitalelor odată cu fişa de autoevaluare prevăzută la art. 4 lit. d) din
Ordinul ministrului sănătăţii nr. 972/2010 pentru aprobarea Procedurilor,
standardelor şi metodologiei de acreditare a spitalelor, reprezentând premisa
pentru declanşarea vizitei de evaluare în vederea acreditării. Nivelul şi condiţiile
de plată ale taxei de reevaluare sunt aceleaşi, confirmarea plăţii odată cu
solicitarea de reevaluare reprezentând premisa pentru declanşarea vizitei de
reevaluare. La cerere, nivelul taxei de reevaluare poate fi modificat prin
protocol încheiat între solicitant şi Comisia Naţională de Acreditare a
Spitalelor.
Netransmiterea
fişei de autoevaluare şi neplata taxei de acreditare de către unităţile
spitaliceşti conform programării în cadrul Planului anual de acreditare a
spitalelor implică pierderea ciclului de acreditare, respectiv nesupunerea
evaluării unităţii spitaliceşti respective în vederea acreditării până în anul
2015, inclusiv.