Camioanele
de mare capacitate joacă un rol foarte important în transporturile
pe distanțe lungi în Statele Unite, în special pentru produsele
manufacturate. Cele mai tipice sunt așa-zisele 18 roți (eighteen
wheelers), care
au o lungime de 25 de metri, cântăresc 16 tone și pot căra o
încărcătură maximă de 36 de tone. Cele neautomate au zece viteze
înainte și două înapoi, dar introducerea cutiilor de viteze
automate progresează cu repeziciune.
Dintre
cele peste 16 milioane de camioane înregistrate în SUA, circa trei
milioane sunt de tip trăgător-remorcă (tractor-trailer),
cele mai multe având cinci axe și 18 roți. Spre deosebire de
camioanele de mare tonaj din Europa, care sunt de tip „cabină
deasupra motorului“, cele americane au componenta de bază în
varianta motor–cabină–spațiu de odihnă (o adevărată
garsonieră). Prin avantajele de confort, cele mai multe camioane de
acest fel operează cu doi conducători, care conduc și se odihnesc
cu schimbul, astfel că un echipaj poate traversa țara în două
zile.
De
câțiva ani, atenția publicului a fost captată de domeniul cel mai
avansat al tehnologiei auto – mașinile fără șofer. Ceea ce însă
nu e știut de cei mai mulți este că o mare parte a muncii
inventatorilor se îndreaptă către obținerea de camioane
automatizate, proiectul fiind stimulat de enormele avantaje economice
care ar decurge din reușita lui.
Una
dintre cele mai avansate firme din domeniul automatizării conducerii
automobilelor, compania Otto, a pus la punct un sistem care combină
tehnologia video, senzorii, software-ul și sistemele de securitate.
Foarte recent, firma Uber a cumpărat compania Otto pentru suma de
680 de milioane de dolari.
Se
anticipează că autocamioanele vor folosi sistemul de conducere
autonomă pe autostrăzi și vor fi conduse de șoferi când intră
pe străzile orașelor și când trebuie să facă manevre
complicate, la centrele de încărcare-descărcare. Cu toate acestea,
astfel de vehicule vor putea merge aproape fără întrerupere pe
distanțe foarte mari, în timp ce șoferul odihnit va interveni doar
când îndemânarea lui devine necesară, iar echipajul s-ar reduce
la jumătate. În plus, conducerea automatizată poate duce la mari
economii de carburant și de uzură a cauciucurilor și frânelor.
Dacă acest sistem se va dovedi posibil, s-ar putea ca pentru
camioanele cu conducere independentă să se construiască piste
speciale, pe care ele ar călători separat de autoturismele
personale, într-un șir neîntrerupt, supravegheat de monitoare,
fără depășiri și cu mult mai puține șanse de accident.
Eliberate de vehiculele de mare tonaj, celelalte piste ale
autostrăzilor vor fi mult mai puțin degradate și vor necesita mai
rar reparații costisitoare.
De
câteva luni, firma Otto a primit aprobarea să folosească
camioanele cu conducere independentă, cu condiția ca în cabină să
fie prezent un șofer, capabil să intervină la nevoie. El
acționează printr-un computer care controlează volanul și frânele
și preia controlul vehiculului imediat ce acesta se angajează să
iasă din autostradă.
Experiențele
care au loc în prezent au mai multe scopuri, cel mai important fiind
acela de a descoperi pe viu toate incidentele neprevăzute care ar
putea surveni și pentru care, pe măsura identificării lor, se
adaugă algoritmi noi la software-ul existent.
Generația
contemporană va folosi cu siguranță metrourile, trenurile și
autovehiculele fără conducere umană. Experiența a demonstrat deja
că avioanele moderne decolează și aterizează mai sigur cu pilot
automat dacă pot folosi aeroporturile cu tehnologia necesară.
Abonează-te la Viața Medicală!
Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!
Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.