Newsflash

Baza pachetului

de Adrian GHEORGHE - iun. 5 2014
Baza pachetului
     Pachetul de servicii medicale de bază a fost formulat de-a lungul mai multor iteraţii pe parcursul ultimului an şi adoptat, în final, la jumătatea lunii mai, urmând să intre în vigoare începând cu 1 iunie. Cum se ajunge, practic, la lista de servicii care compun un astfel de pachet? Principial vorbind, problema se reduce la rezolvarea unui sistem de ecuaţii cu câteva necunoscute şi cât mai multe cunoscute. Se cer cunoscute, printre altele: o proiecţie bugetară (în absenţa unei constrângeri financiare bine definite, existenţa pachetului este lipsită de sens); o estimare detaliată până la un nivel decent a nevoilor reale de servicii medicale în rândul populaţiei, ceea ce implică date de morbiditate şi de utilizare a serviciilor (în absenţa unei estimări privind capacitatea de a beneficia de îngrijiri medicale, devine foarte dificil de argumentat ce înseamnă de fapt „de bază“, „minimal“ sau „complementar“); se mai cer, în cele din urmă, estimări privind costurile unitare pentru intervenţiile, serviciile, procedurile care ur­mează a fi cuprinse în pachet. Cât costă propriu-zis o consultaţie de specialitate la o poli­clinică din reteaua Ministerului Sănătăţii? Dar o radiografie? Dar – exemplul clasic – o apen­dicită? Nu vorbim aici despre sumele decontate de Casa de asigurări sau despre tarifele percepute în clinicile sau spitalele private: acelea nu sunt costuri reale, ci cantităţi care sunt (sau ar trebui să fie) bazate pe costuri reale, pe lângă care încorporează şi alte elemente. Costul real, cel economic, este cel care interesează în vederea planificării. Cum ajungem la el?
     Sunt posibile câteva tipuri de abordări. O soluţie rapidă este efectuarea unor studii de cost pe un număr limitat de intervenţii de interes şi pe un eşantion limitat de furnizori de servicii medicale. Interesează, să spunem, costul principalelor intervenţii din ariile chirurgie generală şi neurologie. Se merge în câteva spitale, se desfăşoară acolo studiile de cost pe intervenţiile respective şi se obţin estimări care vor fi valabile pentru acele spitale, estimări realiste, însă cu o precizie greu de cuantificat. Alternativ, se întreabă direct managerii spitalelor mari cât îi costă – nu e exclus să îşi fi făcut propriile calcule fără să le-o fi cerut nimeni oficial, din nou în scopul propriilor planificări. Aceasta a fost abordarea invocată de fostul ministru Nicolăescu într-una dintre puţinele declaraţii privind metodologia elaborării pachetului de bază, cândva la începutul toamnei trecute. În absenţa oricărui alt suport sau istoric al unor iniţiative similare, această abordare produce rapid rezultate. Totuşi, astfel de studii cer timp, informaţii financiare detaliate şi, adesea, observaţie directă la faţa locului, ceea ce le face costisitoare. În plus, sunt nepractice, întrucât oferă o fotografie la un anumit moment de timp şi nu permit actualizarea sau revizuirea automată a estimărilor – cu alte cuvinte, peste un an sau doi va fi nevoie de un nou studiu similar pentru a răspunde la aceeaşi întrebare. O altă dificultate majoră este că astfel de studii locale pot fi doar foarte specifice şi acoperă un spectru limitat de intervenţii, astfel că vor rămâne foarte multe altele despre care nu se poate spune, direct, mare lucru. Ce poate spune costul unei apendicite despre costul unei rezecţii de colon? Acest gol poate fi acoperit de valorile relative, de tipul celor utilizate în prezent în metodologia de calcul a tarifelor RO DRG, care poate comunica de câte ori o intervenţie consumă mai multe resurse decât o alta. Deducerea acestor valori relative, de exemplu prin sinteza opiniilor unor experţi, presupune, în schimb, o altă cercetare în sine şi este încărcată de subiectivitate.
    O alta abordare presupune elaborarea unui model dinamic naţional de calcul al costurilor unitare, automatizarea acestuia şi popularea sa cu date colectate de la furnizorii de servicii printr-o metodologie de tip sondaj. Un astfel de model a fost introdus în 2008 în Kenya, de exemplu, chiar cu scopul planificării bugetare pentru pachetul de servicii esenţiale şi este folosit şi în prezent. Avantajele faţă de studiile de cost punctuale discutate anterior sunt clare: timpul petrecut pe teren şi nivelul de detaliu al informaţiilor de colectat sunt mult reduse; estimările de cost pot fi revizuite în orice moment atunci când sunt disponibile date noi (de pildă, când un anumit spital a achiziţionat un echipament nou) întrucât modelul este automatizat; pot fi adăugate cu uşurinţă intervenţii sau arii terapeutice de interes; pot fi încorporaţi determinanţi fini ai pieţei de servicii medicale, precum proiecţii demografice, indicatori macroeconomici naţionali şi evoluţia altor variabile relevante, precum piaţa muncii; şi reprezentativitatea estimărilor de cost este superioară, deoarece modelul sintetizează cu uşurinţă date colectate de la un număr mare de furnizori. Desigur, unul dintre compromisuri este că un astfel de model cere un număr mare de aproximări şi presupuneri. În plus, o mare parte din efort se deplasează în sensul colectării datelor necesare de la un număr mare de furnizori – date financiare, de capital, de activitate clinică. Un astfel de exerciţiu este dificil de condus la intervale de timp apropiate fără puţină inerţie pozitivă. Acelaşi model kenyan a produs, începând cu 2008, estimări o dată la trei ani – un interval care le poate fi util deci­den­ţilor politici în formularea unor corecţii periodice rezonabile asupra conţinutului pachetului de bază.
    În cele din urmă, nu este de neconceput ca întregul proces de colectare şi analiză a datelor să fie automatizat. Instrumentalizarea unei astfel de viziuni pre­supune raportarea periodică, în format electronic, a datelor de interes de către toţi sau cel puţin de către majoritatea furnizorilor, date care informează automat un model de cost şi care produce periodic estimări privind costurile unitare. Un ase­menea sistem presupune existenţa atât a unei infrastructuri informatice adecvate, cât şi a unei culturi a raportării. În Marea Britanie, spitalele din reţeaua NHS îşi calculeaza singure şi sunt obligate să raporteze anual costurile unitare pentru toate grupele de diagnostic, ceea ce conduce la calcularea mediilor naţionale şi revizuirea periodică a tarifelor de rambursare pentru sistemul DRG.
    Nu ştim exact ce tip de costuri unitare au fost folosite în elaborarea prezentului pachet de bază şi cum au fost obţinute. Ştim că un proiect pentru o serie de studii care ar fi produs astfel de estimări, din sfera primei categorii de abordări, nu a fost aprobat la un moment dat, ceea ce face din subiect o prioritate fermă. Dacă pachetul de bază a fost introdus pentru a rămâne – şi, odată introdus, va fi dificil de eliminat ca şi cum nu ar fi existat vreodată – interesul pentru o soluţie durabilă de calcul şi revizuire periodică a costurilor unitare este mai mult decât o necesitate, este o chestiune de bun simţ pentru oricine vrea să argumenteze că pachetul este mai mult decât un simulacru. Însă, în sistemul de ecuaţii al elaborării pachetului, voinţa politică este o variabilă determinantă care a avut până acum un conţinut echivoc.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe