Newsflash

Atitudinea corectă

de Prof. dr. Gabriel M. GURMAN - mai 31 2017
Atitudinea corectă
     De data aceasta îmi voi lua libertatea de a dezvălui doar la sfârșitul acestor rânduri întregul nume al autorului citatului alăturat. Aici voi menționa doar că e vorba de un distins internist francez, în a cărui listă de domenii de interes se numără bolile alergice și cele ale sistemului renal.
    Nu voi ascunde că am avut nevoie de mult timp pentru a comenta acest citat, nu pentru că părea anodin și nu pentru că deja abordasem subiectul (ce-i drept, parțial) în câteva din însemnările anterioare publicate la această rubrică. Ezitarea mea provenea de la includerea în fraza alăturată a două cuvinte cu conotație mai mult psihologică, „tact” și „sensibilitate”, noțiuni extrem de subiective și (așa cum spune și autorul) greu de definit. Cum pregătirea mea intelectuală nu a cuprins niciodată elemente organizate din domeniul psihologiei, temerea mea consta în pericolul de a aborda subiecte pentru care nu sunt suficient pregătit. Dar ceea ce m-a convins definitiv să dezvolt subiectul a fost ocazia fericită, ce mi s-a oferit în urmă cu doar câteva zile, de a mă afla mai mult timp în preajma profesorului George Litarczek, fondatorul anesteziologiei române, ajuns la aproape 92 de ani. Ne-am întâlnit la Sinaia, cu prilejul congresului anual al Societății Române de ATI, și am folosit o bună parte a timpului liber pentru un extrem de interesant schimb de opinii cu cel care de 70 de ani domină scena ATI românească (și nu numai!), atacând subiecte variate, printre altele deontologia medicală și atitudinea medicului față de pacientul aflat la restriște sau la răscruce de drumuri. Aceste discuții mi-au confirmat pe deplin necesitatea de a redeschide subiectul, dată fiind situația deloc strălucită a sistemului actual de comunicare între pacient și medicul său.
    Dar, în loc să repet motivele și/sau pretextele pentru care am ajuns în situația în care comunicarea cu pacientul se află pe un loc modest pe lista priorităților clinicianului de azi, lucruri cunoscute și dezbătute cu nenumărate ocazii, voi încerca să mă restrâng la conținutul citatului alăturat și să abordez nu ideea importanței comunicării, ci însuși conținutul ei și modul în care această comunicare ar trebui să se desfășoare.
   Celebrul dramaturg francez, Corneille, a folosit în „Cidul” o frază care tradusă sună cam așa: felul cum dai e mai important decât ce dai. Corneille se referea la modul cum trebuie oferit un cadou, dar sunt convins că această frază se potrivește foarte bine și la modul în care are loc (sau ar trebui să aibă loc) discuția medicului cu pacientul aflat în îngrijirea sa.
    Voi începe prin a lua exemplul discuției cu un pacient suferind de o maladie neoplazică. Pentru cei mulți, care nu cunosc acest amănunt din cariera mea profesională, am funcționat acum aproape o jumătate de secol, timp de aproape zece ani, ca medic specialist ATI la Institutul Oncologic din București, pe vremea când această instituție se afla la Filantropia. În acei ani, am avut nenumărate ocazii să asist la discuții între colegii mei oncologi și pacienții lor și să descopăr că în imensa majoritate a cazurilor pacientul nu era informat de adevăratul său diagnostic, ci i se puneau în față termeni medicali uneori neinteligibili, cu intenția (pe atunci poate justificată) de a nu produce o traumă psihologică nefericitului aflat într-o gravă situație medicală.
    Odată ajuns în Israel, am întâlnit aproape imediat o nouă (pentru mine) realitate, creată de o atitudine complet diferită în ceea ce privește modul cum trebuie informat pacientul de maladia recent diagnosticată. În aceste ocazii, am putut constata existența diferitelor moduri de a aborda acest subiect, care include o încărcătură psihologică ușor de înțeles. Nu o dată am apreciat tactul și sensibilitatea cu care era adus la cunoștința pacientului diagnosticul nefast. De cele mai multe ori, medicul știa să creeze o atmosferă plăcută, aș numi-o chiar intimă, încercând să se coboare de pe piedestalul oferit de profesie și să abordeze subiectul de o manieră umană, conducând o discuție între două ființe umane, singura deosebire între ele fiind că unul din cei doi poseda cunoștințe mai complete despre boala în cauză.
    Nu voi încerca să vopsesc în culori prea vii realitatea de azi, tocmai din cauza faptului că, alături de nenumărate exemple precum cel de mai sus, un observator atent va fi pus nu o dată în fața unor situații în care tactul și sensibilitatea de care ar trebui să dea dovadă medicul (folosind celebra expresie caragialiană) există, dar lipsesc cu desăvârșire! Aici nu mai e vorba de lipsă de timp, ci pur și simplu de o elementară lipsă de condescendență pentru situația în care se află pacientul în cauză.
   Nu-l voi sfătui pe cititorul interesat de acest subiect să „vândă” pacientului o situație roză, în care elementele pozitive înlocuiesc cu totul aspectele grave ale bolii, ci încerc să propun o atitudine care să lase loc speranței, fără a oferi celui în cauză motive nejustificate pentru a ieși fericit și satisfăcut din cabinetul medicului. Această atitudine nu e ușor de abordat, pentru că ea cere o înțelegere a psihologiei bolnavului (mai ales că și din acest punct de vedere un pacient nu seamănă cu altul) și, din păcate, școlile noastre nu au găsit mai niciodată locul și timpul pentru a infiltra studenților în medicină importanța atitudinii umane în discuțiile cu pacientul.
    Am întâlnit confrați care încearcă să iasă din acest aparent impas oferind pacientului cifre și procente legate de prognosticul bolii, uitând că pentru pacient important e să știe nu care sunt posibilele rezultate ale tratamentului, ci în ce categorie se încadrează el însuși! Dar, în același timp, în acele situații disperate în care finalul nefast e evident în imensa majoritate a cazurilor, tactul și sensibilitatea trebuie să-și spună cuvântul și să ofere pacientului o speranță, oricât de mici ar fi șansele acestuia de a se bucura de un deznodământ fericit.
   Am deplina convingere că în orice situație se poate găsi o rază de lumină care să diminueze impactul știrilor negative. Meritul medicului curant e să găsească această sursă luminoasă și s-o plaseze în contextul discuției cu pacientul și familia sa. Amintind familia, aceeași problemă și aceeași mult dorită atitudine se întâlnește și în cazul în care interlocutorul nu e pacientul, ci aparținătorul sau aparținătorii săi. Ca medic ATI, acest aspect a făcut parte integrantă din lunga mea activitate în care întâlnirile cu familiile celor internați în secția de terapie intensivă aveau loc în fiecare zi a săptămânii. Bineînțeles, există diferențe între discuția cu pacientul și cea purtată cu familia sa. Aici, datele obiective primează și veștile proaste trebuie transmise integral, dar și în acest caz e nevoie de tact și sensibilitate și mai ales de o prezentare corectă a situației și a prognosticului, pentru că în aceste cazuri, multe din ele extrem de grave, familia necesită timp nu numai pentru a „digera” știrea, dar și pentru a se pregăti în vederea deznodământului nefast. De multe ori e nevoie de timp pentru a informa membrii familiei aflați departe și a le oferi posibilitatea să mai fie încă o dată, pentru ultima oară, în preajma muribundului. În ziua de azi, valorile materiale posedate de pacient și/sau familia sa trebuie rezolvate la timp, ceea ce implică un permanent contact între echipa terapeutică și familia pacientului internat și aflat în stare gravă.
    În sfârșit voi menționa pe scurt și transmiterea pe cale telefonică a știrilor despre situația pacientului internat. Pe lângă aspectele legate de interzicerea transferului datelor despre pacient, cu excepția unor situații speciale, precedate de dispoziții judecătorești, și aici aspectul psihologic și uman joacă un rol important. Niciodată nu vor fi transmise prin telefon date precise despre situația pacientului, această atitudine fiind complet lipsită de etică. Chiar în cazul unei complicații acute survenite în mijlocul nopții, familia nu va primi amănunte exacte despre starea pacientului, ci membrii ei vor fi invitați să sosească la spital, din cauza înrăutățirii situației. Nimic mai mult! Cu alte cuvinte, modul cum se transmite știrea e mai important decât însăși conținutul ei.
   Valery-Radot a avut o lungă carieră de clinician și fără discuție că citatul care-i aparține își are sursa în nenumăratele sale contacte cu pacientul. Din acest punct de vedere, aș zice că el nu se deosebește substanțial de alți colegi. Cu toții am văzut destul și am fost martori la scene care ne-au permis să catalogăm confratele aflat în fața unui pacient ce-și așteaptă „verdictul”.
   Dar ceea ce-l face pe autorul citatului discutat să fie diferit de noi toți e... numele său întreg: Joseph Louis Pasteur Vallery-Radot. Confratele nostru a fost nepotul celebrului savant francez și fiul fiicei celui care a rămas în istoria medicinii ca un mare deschizător de drumuri. Partea cealaltă a numelui, Vallery-Radot, provine din partea tatălui, René, un foarte cunoscut ziarist și nepot al unor romancieri francezi de renume. Având această moștenire genetică, n-ar trebui să ne mire faptul că Vallery-Radot a publicat tratate de medicină, dar și nenumărate volume de non-ficțiune, printre care biografia ilustrului său bunic.
   Îndemnul la tact și sensibilitate se datorează, cred, acestei fericite combinații între o educație profesională de rang și o înclinație sufletească spre înțelegerea naturii umane. Iată rețeta unei atitudini corecte și demne de urmat, față de cel în suferință.

 

 

Ceea ce nu poate fi iertat niciodată medicului este lipsa de tact față de bolnav sau de familia acestuia. Tactul, expresie greu de definit, nu este în realitate decât sensibilitatea în acțiune, acea sensibilitate care ne conduce în felul de a reacționa și de a ne comporta în gesturi și cuvinte.”
(P. Vallery-Radot, 1886–1970)


 
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe