Prin
Ordinul ministrului sănătăţii nr. 493 din 9 aprilie 2013, publicat în Monitorul
Oficial nr. 218 din 17 aprilie 2013, a fost aprobat Regulamentul privind susţinerea
examenului pentru obţinerea calităţii de arbitru atestat de Ministerul Sănătăţii
în vederea înregistrării la Comisia de arbitraj înfiinţată pe lângă Casa Naţională
de Asigurări de Sănătate.
Potrivit
definiţiei din acest act normativ, arbitrul atestat de MS pentru înregistrarea
la Comisia de arbitraj înfiinţată pe lângă CNAS este o persoană fizică
calificată profesional, care este învestită cu calitatea oficială de a arbitra
litigiile dintre furnizorii de servicii medicale sau farmaceutice şi casele de
asigurări de sănătate în condiţiile şi procedurile dreptului comun, aceştia putând
fi persoane cu studii medicale, economice ori studii juridice, care îndeplinesc
şi celelalte condiţii legale privind dobândirea calităţii de arbitru şi nu sunt
angajaţi ai niciuneia dintre părţile aflate în litigiu ori ai instituţiilor
care au desemnat reprezentanţi în consiliul de conducere al Comisiei de
arbitraj.
Condiţiile
pe care trebuie să le îndeplinească pentru obţinerea calităţii de arbitru sunt:
• să fie cetăţeni români • să fie apţi din punct de vedere medical • să aibă
studii superioare de lungă durată medicale, economice sau juridice • să aibă o
vechime în specialitate de minimum trei ani • să nu aibă antecedente penale.
Pentru
obţinerea calităţii de arbitru este necesară promovarea unui examen organizat
de MS ori de câte ori este nevoie, anunţat în prealabil prin postarea anunţului
şi a bibliografiei, cu cel puţin 15 zile înainte, la sediul şi pe site-ul
instituţiei. În termen de zece zile de la data afişării anunţului de examen, la
sediul şi pe site-ul MS, candidaţii pot depune dosare de examen care trebuie să
conţină în mod obligatoriu: • formularul de înscriere prevăzut în Anexa care
face parte integrantă din prezentul regulament • copia actului de identitate • copiile
diplomelor de studii • dovada vechimii în specialitate • adeverinţa medicală,
eliberată cu cel mult şase luni anterior derulării examenului • cazierul
judiciar. Documentele se pot depune în copie legalizată sau însoţite de
originale pentru conformarea cu originalul de către secretarul comisiei de
examen.
Proba
scrisă a examenului poate consta în redactarea unei lucrări sau în rezolvarea
unor teste-grilă, subiectele fiind elaborate, pe baza bibliografiei, de comisia
de examen. Punctajul maxim este de 100 de puncte, iar cel minim de promovare a
probei este de 50 de puncte.
În
termen de o zi lucrătoare de la afişarea rezultatului probei scrise la sediul
MS, se pot depune contestaţii, soluţionarea acestora făcându-se în două zile
lucrătoare, de comisia de soluţionare a contestaţiilor, constituită în aceeaşi
componenţă ca şi comisia de examen.
Proba
interviului se susţine de candidaţii care au promovat proba scrisă, în termen
de două zile lucrătoare de la soluţionarea contestaţiilor, rezultatul
interviului afişandu-se tot la sediul MS, eventualele contestaţii urmând a fi
depuse şi rezolvate în aceleaşi termene ca la proba scrisă. Rezultatele finale
se afişează la sediul MS, considerandu-se promovaţi candidaţii care au obţinut
câte cel puţin 50 de puncte la ambele probe.
Lista
candidaţilor admişi este comunicată de preşedintele comisiei de examen
consiliului de conducere al Comisiei de arbitraj, care va ţine evidenţa
arbitrilor.