Newsflash

Analiza datelor va schimba lumea

de Dominic BARTON - feb. 13 2014
Analiza datelor va schimba lumea
     Anul 2013 a însemnat, pentru întreaga lume, un pas înainte în era digitală – o epocă globală caracterizată de numeroase schimbări, al căror impact probabil asupra economiei mondiale va fi de două-trei ori mai puternic decât cel al revoluţiei industriale. Aproximativ 90% din totalul datelor de la nivel mondial au fost create în ultimii doi ani. Până în 2020, volumul de date stocate ar putea fi de 50 de ori mai mare decât cel din 2010. Mulţi experţi consideră această masivă explozie de date o nouă sursă de profit, ba chiar o nouă categorie de bunuri. Această abundenţă de date este stimulată de faptul că internetul este aproape omniprezent. Telefoanele inteligente vor conecta la internet alte două-trei miliarde de oameni din întreaga lume până în 2020. În acelaşi timp, miliardele de senzori încorporaţi în diverse aparate monitorizează de la tractoare la motoare cu reacţie, iar progresele computerelor permit o intensificare masivă a stocării şi analizei datelor.
     În acest mediu, fluenţa gestionării şi analizei datelor va fi vitală pentru succesul organizaţiilor. Un studiu publicat în 2011 de Erik Brynjolfsson şi colab., de la MIT, a arătat că acele companii în care deciziile se iau pe baza analizei datelor au prezentat o rată a productivităţii cu 5–6% mai ridicată faţă de celelalte companii. Capacitatea de a aduna, organiza, extrage informaţii şi tranzacţiona date a devenit, în momentul de faţă, o competenţă de bază în toate domeniile.
     Schimbările generate de noii furnizori de date şi de noile metode de analiză a acestora se răspândesc atât în sectorul public, cât şi în cel privat. Netflix, popularul site web de redare în flux a videoclipurilor, s-a folosit de vasta sa bază de date de căutări, vizualizări, întreruperi şi păreri ale utilizatorilor pentru a concepe serialul „House of Cards“, special pentru vizualizarea pe internet. Serialul avea la bază un regizor cunoscut (David Fincher), un actor la fel de cunoscut (Kevin Spacey) şi replici împrumutate dintr-o cunoscută producţie britanică cu acelaşi nume – toate acestea crescând semnificativ cota de popularitate a Netflix.
     Şi în alte domenii, procesul decizional bazat pe date aplicat dezvoltării producţiei, marketingului şi interacţiunilor cu clienţii va deveni rapid regula, completând (în unele cazuri, înlocuind) intuiţia şi experienţa. Influenţează, de asemenea, fluxurile de aprovizionare, reorganizează programul de muncă al angajaţilor şi optimizează procesele de producţie. Este posibil ca o schimbare semnificativă să apară între diversele domenii de activitate, deoarece accesul privilegiat la date trasează noi graniţe ale competiţiei. Companiile care dispun de seturi complexe de date vor dobândi o tot mai mare capacitate de a acţiona pe pieţe din afara domeniului lor tradiţional, iar liderii sunt deja pregătiţi să profite de noile oportunităţi. Alibaba, compania chineză de comerţ electronic, oferă furnizorilor mici şi mijlocii din reţeaua sa posibilitatea de a accesa credite bancare; Alibaba a finanţat deja 320.000 de companii (cu peste 16 miliarde de dolari, în total) folosind datele tranzacţiilor pentru a gira împrumutul şi a realizat aceasta într-o manieră mult mai eficientă decât o bancă obişnuită.
    La rândul lor, guvernele devin conştiente că analiza datelor le poate modifica poziţia la nivel global. Singapore, de exemplu, are un plan pentru următorul deceniu, prin care vizează dezvoltarea unei industrii solide de informaţii şi comunicaţii, inclusiv de analiză a datelor. Mai recent, autorităţile au lansat o iniţiativă de acces liber al datelor, incluzând mari volume de date guvernamentale.
     Cu toate acestea, deşi multe organizaţii recunosc importanţa analizei datelor, există variaţii ample ale intenţiei lor de a o adopta. Companiile care s-au grăbit să facă acest lucru – printre ele Amazon şi Tesco – şi care au adunat rapid resurse umane valoroase şi experienţă schimbă acum viteza pentru a maximiza impactul analizei asupra organizaţiilor lor. Cu toate acestea, mult mai multe organizaţii sunt încă la început în acest domeniu. Vestea cea bună este că multe companii vor fi capabile să accelereze ritmul schimbării. Resursele umane reprezintă un sector promiţător. Pentru a profita de potenţialul analizei datelor, este nevoie de numeroşi experţi cu solide cunoştinţe tehnice. Pentru moment, există un număr redus de persoane specializate în managementul datelor şi analitică avansată, precum şi de „traducători“ speciali – aceia ai căror cunoştinţe îmbină IT-ul cu datele, analitica şi procesul decizional la nivel de companie.
     Traducătorii sunt esenţiali pentru complexele eforturi de transformare depuse de multe entităţi din mediul comercial. Universităţile se adaptează rapid la cererea în creştere şi multe dintre ele au lansat programe interdisciplinare, care combină competenţele în analiza datelor cu cele de afaceri.
     Progresele tehnologice rapide facilitează, de asemenea, conştientizarea impactului analiticii. Pentru multe companii, una dintre cele mai complexe provocări a fost să transforme observaţiile furnizate de modelele statistice în schimbări reale în operaţiunile de zi cu zi. Celor din primele linii le-au lipsit instrumentele intuitive care corelează observaţiile cu acţiunea. Însă progresele din domeniul vizualizării datelor, ciclurile mai rapide de dezvoltare a aplicaţiilor şi consumerizarea constantă a tehnologiei contribuie la schimbarea situaţiei, oferindu-le managerilor soluţii personalizate, uşor de înţeles. De exemplu, Climate Corporation, recent achiziţionată de compania Monsanto, deţine date meteorologice înregistrate pe o perioadă de peste 30 de ani, date despre productivitatea terenurilor înregistrate pe o perioadă de peste 60 de ani de şi mai mulţi terrabiţi de informaţii despre tipurile de sol. Mulţumită acestui izvor de informaţii istorice şi algoritmi sofisticaţi, compania le oferă fermierilor sfaturi contra cost printr-un portal online intuitiv.
     Pe măsură ce organizaţiile profită de aceste oportunităţi pentru a inova, a maximiza profitul sau a creşte productivitatea, echipele de conducere vor trebui, la rândul lor, să se adapteze. Stabilirea unor noi strategii bazate pe date, gestionarea unor noi depozite de informaţii, de mari proporţii, găsirea de noi parteneri de afaceri şi impulsionarea organizaţiei printr-o nouă misiune, toate acestea vor avea nevoie de o nouă capacitate de management.
     Organizaţional, companiile inovează în permanenţă. În 1961, Ampex, un producător de electronice californian, a devenit prima companie care a utilizat, oficial, titulatura chief financial officer, astăzi omniprezentă. Este posibil ca, pentru managerii din era digitală, să fie nevoie să se creeze noi funcţii: chief digital officer, chief analytics officer sau chief data officer, deşi puţine companii au luat astfel de măsuri până acum. Pe viitor, succesul global al unei organizaţii va impune ca managerul responsabil de aceste activităţi să fie un membru de încredere al echipei de conducere de la cel mai înalt nivel.
     Puţini manageri au reuşit vreodată să dobândească abilităţi de gestionare în domenii cu totul noi, în paralel cu crearea de echipe formate din persoane cu talente necunoscute până atunci. Opţiunile strategice sunt în aceeaşi situaţie, poate asemănătoare cu aceea în care mass-media a inaugurat o nouă eră a marketingului sau în care globalizarea a necesitat o remodelare radicală a aspectelor organizaţionale.
     În 2014 şi în anii care vor urma, directorii executivi şi consiliile de administraţie ale companiilor vor trebui să stabilească noi priorităţi, să investească înţelept şi să accepte să experimenteze. În vremuri în care schimbările majore sunt imposibil de evitat, recompensele vor reveni acelora care, deşi precauţi, vor fi pregătiţi să acţioneze cu îndrăzneală şi rapiditate.

 

© Project Syndicate, 2013. www.project-syndicate.org

Traducere din limba engleză de Sorana Graziella Cornea

 

Dominic Barton este directorul executiv al companiei de consultanţă în management McKinsey & Company.
 
 
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe