ADN la borna 60

La 25 aprilie 1953, Francis Crick şi James Watson publicau, în revista Nature, un articol de o pagină despre care se credea că avea să revoluţioneze cercetarea biologică. Plecând de la munca lui Rosalind Franklin şi a lui Maurice Wilkins, aceştia descoperiseră structura dublu spiralată a ADN, oferind o primă înţelegere a modului în care organismele moştenesc şi stochează informaţia biologică. Însă, 60 de ani mai târziu, a avut oare această descoperire impactul pe care întreaga lume îl aştepta?
   Mass-media a sărbătorit cu multă pompă a 60-a aniversare a publicaţiei, adresând urale reuşitei care „a inaugurat era geneticii“ şi numind-o „una dintre cele mai importante descoperiri ştiinţifice din toate timpurile“. Ziarul englez The Guardian a folosit chiar titlul: „La mulţi ani, ADN! Momentul de aur care ne-a schimbat pe toţi“.
   Într-o oarecare măsură, au dreptate. Descoperirea stă la baza geneticii şi a inaugurat noi şi promiţătoare domenii de cercetare, cum ar fi biologia sintetică, în cadrul căreia sistemele biologice sunt create sau modificate pentru a îndeplini anumite funcţii. Totodată, a facilitat o serie de inovaţii importante, cum ar fi tratamentul farmacogenetic al cancerului, prin care medicamentele vizează defectele genetice specifice din celulele canceroase.
   În plus, ADN a dobândit un oarecare aer mistic în cultura populară. După cum arată Dorothy Nelkin şi Susan Lindee, a devenit o entitate sacră – echivalentul modern al sufletului din creştinism, esenţa unui individ. Deşi unele forme de determinism biologic, cum ar fi credinţa că rasa sau sexul dictează destinul unei persoane, au fost respinse la scară largă, ideea că o persoană poate fi predispusă genetic, de exemplu, să acumuleze datorii, să devină un dictator nemilos sau să voteze mereu în alegeri rămâne acceptabilă, din punct de vedere social.
   Însă, aproape de la început – şi, mai intens, din 1971, când Time Magazine a publicat o rubrică specială intitulată „The New Genetics: Man into Superman“ (Noua genetică: de la om la supraom) – atât ştiinţa, cât şi societatea au tins să supraestimeze impactul geneticii. Atunci când Proiectul Genomul Uman a publicat prima schiţă a genomului uman complet secvenţiat, în anul 2000, Henry Gee, unul dintre editorii revistei Nature, a prezis că oamenii de ştiinţă vor fi capabili „să modifice organisme întregi, dincolo de orice închipuire, pentru a se potrivi cu nevoile şi gusturile noastre“ până în 2099. „Dacă ne dorim, vom putea avea membre în plus“, a afirmat el, „poate chiar aripi pentru a zbura“.
   Treisprezece ani mai târziu, prezicerea lui Gee pare tot mai improbabilă, căci Proiectul Genomul Uman nu a reuşit, până acum, să se ridice la înălţimea aşteptărilor. Într-adevăr, în 2010, reporterul de ştiinţă Nicholas Wade (New York Times) s-a plâns că, la zece ani de la lansarea proiectului, geneticienii erau „aproape în acelaşi stadiu de cunoştinţe privind cauzele bolilor obişnuite“.
   De exemplu, în urma unui studiu (Association between a literature-based genetic risk score and cardiovascular events in women) cu o durată de 12 ani şi implicând 19.000 de americance albe, s-a descoperit că 101 markeri genetici, care fuseseră corelaţi statistic cu insuficienţa cardiacă, nu aveau, de fapt, nicio valoare predictivă. Prin contrast, istoricul familial, raportat de subiecţi, s-a dovedit a fi foarte precis în prezicerea bolii.
   De fapt, majoritatea bolilor nu sunt monogenice. Ca rezultat, după câteva succese timpurii, în cazul bolilor atipice, monogenice, precum boala Huntington, progresul a stagnat. Variaţiile genetice obişnuite explică, de regulă, doar o mică parte a riscului genetic.
   Genetica a alimentat din plin speranţele în ceea ce priveşte tratamentul cancerului. Între 1962 şi 1985, decesele cauzate de cancer, în Statele Unite, au crescut cu 8,7%, în pofida utilizării chimio- şi radioterapiei agresive, subliniind pericolele unei abordări singulare tratamentului. Se credea că o înţelegere a determinanţilor genetici ai răspunsului terapeutic al pacienţilor le-ar permite medicilor să dezvolte programe de tratament individualizate, fără să-i mai supună pe pacienţii sensibili la doze terapeutice nocive.
   Însă pacienţii nu sunt singura variabilă. Şi cancerul este eterogen, chiar şi la pacienţii cu acelaşi diagnostic. După secvenţierea completă a genomului tumoral, la 50 de paciente cu cancer de sân, cercetătorii au descoperit că doar 10% din tumori aveau mai mult de trei mutaţii în comun. Conform unui studiu recent (Curtis C. et al. The genomic and transcriptomic architecture of 2,000 breast tumours reveals novel subgroups. Nature, 2012), care a cercetat mutaţiile genetice din 2.000 de tumori, cancerul de sân poate fi împărţit în zece subgrupe.
   În mod similar, o analiză genomică (Gerlinger M. et al. Intratumor heterogeneity and branched evolution revealed by multiregion sequencing. N Engl J Med, 2012) a celulelor maligne din cazul a patru pacienţi cu cancer renal a arătat că, deşi erau înrudite, mutaţiile urmaseră multe direcţii diferite. Două treimi din defectele genetice identificate nu se repetau în cazul aceleiaşi tumori şi cu atât mai puţin în cazul altor tumori metastazate din corp. Dat fiind că un medicament farmacogenetic vizează o mutaţie dintr-o tumoră, nu va funcţiona neapărat şi asupra celorlalte mutaţii. În plus, pe măsură ce cancerul se adaptează la medicament, pot apărea şi alte mutaţii, diminuând eficacitatea acestuia.
   În acelaşi timp, farmacogenetica a contat enorm pentru unii pacienţi. Barbara Bradfield, unul dintre subiecţii iniţiali din studiile clinice cu medicamentul farmacogenetic anticancer trastuzumab, foloseşte cu succes acest tratament de peste 20 de ani. Însă astfel de poveşti de succes sunt mult prea rare pentru a putea vorbi despre o „vârstă de aur“ a geneticii. Preţul ridicat al acestor medicamente le limitează, de asemenea, impactul. Terapia cu trastuzumab poate costa până la 40.000 de dolari anual, iar medicamentele anticancer mai noi costă chiar mai mult, ceea ce înseamnă să sunt mult prea scumpe, chiar prohibitiv de scumpe, pentru majoritatea pacienţilor.
   Curtea Supremă a SUA se confruntă, în momentul de faţă, cu întrebarea dacă genele pot fi brevetate. Dacă aceasta decide să susţină brevetele companiei de biotehnologie Myriad Genetics asupra a două gene, care, în anumite variante, sunt corelate cu riscul mai ridicat de a dezvolta cancer mamar şi ovarian, compania va avea dreptul exclusiv de a utiliza genele pentru cercetare, diagnosticare şi tratare timp de 20 de ani, împiedicând firmele concurente să dezvolte alternative mai ieftine. Femeilor li s-a interzis deja accesul la un test de diagnosticare, deoarece companiile de asigurări refuză să plătească preţul ridicat al companiei.
   Producătorii pretind că brevetele genelor, care acoperă acum între 25 şi 40% din genomul uman, ar fi vitale pentru recuperarea investiţiilor. Însă astfel de brevete îi exclud de la petrecerile aniversare ale ADN tocmai pe acei pacienţi care ar trebui să beneficieze de roadele cercetării genetice – dacă şi le-ar putea permite.