Dacă
analizăm schimbările aduse Legii 95/2006 prin ordonanţă de urgenţă, putem trece
peste modul de redactare a textului, în care folosirea diacriticelor este opţională,
în funcţie de paragraf, peste unele greşeli de tastare şi peste unele formulări
neclare. Să subliniem aşadar câteva din schimbările importante aduse de ordonanţă:
– În noua variantă, printre
ministerele şi instituţiile cu reţele sanitare proprii vor fi incluse şi
universităţile de medicină şi farmacie, facultăţile de medicină, medicină
dentară şi farmacie.
– Instituţiile care desfăşoară activităţi
în domeniul sănătăţii publice la nivel naţional, teritorial, judeţean şi local,
cu personalitate juridică, aflate în subordinea, coordonarea sau sub
autoritatea Ministerului Sănătăţii, se înfiinţează, reorganizează şi se desfiinţează
tot prin hotărâre a Guvernului, doar că sunt denumite structuri de specialitate ale MS.
– Structurile de specialitate ale
Ministerului Sănătăţii (nu autorităţile teritoriale de sănătate publică)
întocmesc rapoarte privind starea de sănătate a comunităţii, care sunt
înaintate Ministerului Sănătăţii, precum şi partenerilor instituţionali la
nivel local.
– Dispare Agenţia Naţională pentru
Programe de Sănătate „Art. 47. (1) Programele naţionale de sănătate sunt
elaborate, coordonate şi evaluate de către Ministerul Sănătăţii prin structura
de specialitate, aprobată prin hotărâre a Guvernului“.
– Beneficiarii
programelor nationale de sănătate sunt persoanele care au calitatea de
asigurat, precum şi persoanele cu domiciliul în România şi care nu realizează
venituri.
– Dispare diferenţierea dintre
programe naţionale de sănătate publică şi programe naţionale de sănătate
curative. Toate se vor numi programe naţionale de sănătate, iar normele tehnice
de realizare a lor se aprobă prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al
preşedintelui CNAS.
– Listei unităţilor de specialitate
care implementează programe naţionale de sănătate se adaugă organizaţii
nonguvernamentale avizate, potrivit condiţiilor stabilite prin ordin al
ministrului sănătăţii.
– Medicii
de familie asigură continuitatea asistenţei medicale primare a colectivităţilor
locale arondate prin consultaţii de urgenţă înregistrate prin sistemul naţional
de urgenţă, în afara programului normal de lucru al cabinetelor de medicină de
familie, precum şi în regim de gardă, prin intermediul centrelor de permanenţă.
– Centrele
de permanenţă sunt menţionate la articolul 66: „Asistenţa medicală primară şi
continuitatea în acest domeniu se desfăşoară în cabinete de medicină de familie
şi centre de permanenţă înfiinţate în condiţiile legii“.
– Articolul 88 privind primul ajutor
de bază şi primul ajutor calificat se completează cu prevederea potrivit căreia
„în spaţiile frecventate de publicul
larg este obligatorie prezenţa defibrilatoarelor semiautomate externe.
Achiziţionarea şi întreţinerea defibrilatoarelor semiautomate sunt în responsabilitatea
proprietarului sau, după caz, a administratorului spaţiului respectiv.
Criteriile de desemnare a spaţiilor, criteriile de amplasare a
defibrilatoarelor semiautomate în spaţiile respective, caracteristicile lor
minime, precum şi cuantumul amenzilor în cazul nerespectării prevederilor se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului“.
–
Unităţile de primire a urgenţelor din cadrul spitalelor judeţene de urgenţă pot
include în structura administrativă proprie compartimentele de primire urgenţă
din unităţile sanitare de pe raza administrativ-teritorială a judeţului
respectiv. Finanţarea acestor CPU este asigurată din bugetul de stat, prin
bugetul UPU în a cărei structură administrativă sunt incluse.
–Se introduce un nou capitol, referitor
la Asistenţa medicală comunitară.
– Se introduce un nou
capitol, referitor la Asistenţa medicală ambulatorie de specialitate.
– Spitalele publice, prin secţiile private şi compartimentele cu
paturi private şi spitalele private vor putea furniza servicii medicale
decontate direct de către pacient, din asigurările sociale de sănătate.
–
Medicii care îndeplinesc funcţia de manager pot desfăşura activitate medicală
numai în instituţia respectivă, în afara orelor de program.
–
Managerul negociază şi încheie contractele de furnizare de servicii medicale
doar cu casa de asigurări de sănătate pentru implementarea programelor naţionale
de sănătate şi pentru asigurarea cheltuielilor prevăzute de prezenta lege.
– Din bugetele locale
pot fi finanţate şi cheltuielile de personal.
–
Contractul-cadru reglementează şi pachetul de servicii minimal, menţionat în
premieră în ordonanţă.
–
Se abrogă două articole referitoare la serviciile medicale stomatologice,
aceste detalii urmând a fi stabilite prin contractul-cadru şi normele de
aplicare.
–
Dincolo de „structurile de specialitate“, şi Casa va avea un rol în prevenţie,
cea referitoare la consumul de droguri, alcool şi tutun. Astfel, „în scopul
prevenirii îmbolnăvirilor, al depistării precoce a bolii şi al păstrării sănătăţii,asiguraţii, direct sau prin intermediul
furnizorilor de servicii cu care casele de asigurări se află în relaţii
contractuale, vor fi informaţi permanent
de către casele de asigurări asupra mijloacelor de păstrare a sănătăţii, de
reducere şi de evitare a cauzelor de îmbolnăvire şi asupra pericolelor la care
se expun în cazul consumului de droguri, alcool şi tutun“.
–Transplantul de organe şi ţesuturi
(cu excepţia cazurilor prevăzute în Contractul-cadru) nu va mai fi pe lista
serviciilor care nu sunt decontate din Fondul Unic de Asigurări de Sănătate,
contravaloarea acestora fiind suportată de asigurat, de unităţile care le
solicită, de la bugetul de stat sau din alte surse, după caz. Reconstrucţia
mamară prin endoprotezare în cazul intervenţiilor chirurgicale oncologice va putea
fi decontată din Fondul Unic de Asigurări de Sănătate.
–
Se introduce articolul: pentru protecţia
şi îmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei, se încredinţează serviciul de
interes economic general Companiei Naţionale Unifarm SA pentru achiziţia de
medicamente în vederea asigurării necesarului de medicamente pe piaţa din
România, la solicitarea Ministerului Sănătăţii.
–
Este detaliată asistenţa medicală
transfrontalieră.
–Institutul Naţional de Sănătate Publică
se reorganizează prin reducerea posturilor şi a activităţii Centrului Naţional
pentru Organizarea şi Asigurarea Sistemului Informaţional şi Informatic în
Domeniul Sănătăţii. Ca urmare, posturile şi activitatea Centrului Naţional
pentru Organizarea şi Asigurarea Sistemului Informaţional şi Informatic în
Domeniul Sănătăţii se preiau de către structura de specialitate aflată în
subordinea Ministerului Sănătăţii, înfiinţată prin hotărâre a Guvernului, care
exercită atribuţii de specialitate în domeniul dispozitivelor medicale.
– În
termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Şcoala Naţională de Sănătate Publică,
Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti se desfiinţează,
activitatea şi personalul acesteia fiind preluate de structurile de specialiate
ale Ministerului Sănătăţii, prin hotărâre a Guvernului.