Newsflash

A nins în Sud

de Dr. Martin S. MARTIN - mar. 21 2014
A nins în Sud
   La sud de linia Mason-Dixon* ninge foarte rar. Se întâmplă la câţiva ani odată şi, de obicei, nu mai mult de o dată pe iarnă. Nu cade multă zăpadă şi se topeşte repede. Abia apucă bieţii copii să se joace un pic şi să-şi încerce săniile că, gata, s-a şi dus. Pentru scurt timp, mai rămâne urma iernii pe pomi şi pe acoperişuri, după care trebuie să aştepţi cel puţin un an, nu Autostradă din Birmingham, Alabama, la 28 ianuarie 2014rareori mai mulţi, ca să mai vezi podoaba albă. Nu şi anul acesta. Iarna 2013–2014 va rămâne în memoria americanilor ca una dintre cele mai grele ierni din istoria Statelor Unite. Ca număr de viscole (15 în Nord-Est şi Midwest) şi cantitate de zăpadă căzută, anul acesta se înscrie pe locul al patrulea, din 1849, de când se fac măsurători meteorologice, încoace. Şi iarna încă nu s-a terminat.
   În statele din sud, pe lângă puţinătatea mijloa­celor de deszăpezire, mai există şi o frapantă lipsă de experienţă a şoferilor în domeniul conducerii pe timp de iarnă, la care se adaugă lipsa de experienţă a administraţiei în iniţierea promptă a acţiunilor de tratare a drumurilor principale şi în organizarea curăţării străzilor. În plus, mijloacele de transport în comun au capacitate mică şi – cu excepţia metroului – sunt primele care ies din funcţie, când vine zăpada. Anul acesta, în două dintre cele mai mari oraşe din sud, Atlanta, Georgia (6,2 milioane de locuitori) şi Birmingham, Alabama (1,2 milioane), 28 ianuarie a fost ziua în care amândouă metropolele au fost paralizate, iar circulaţia rutieră a fost suprimată de la primele ore.
   Meteorologii au început să anunţe venirea unei furtuni de zăpadă, aşteptată să înceapă spre sfârşitul după amiezii, dar au subestimat volumul căderilor iniţiale şi au greşit estimarea orei de începere. Prin intermediul tuturor mijloacelor, oamenii au fost sfătuiţi să plece de la lucru mai devreme, iar părinţii să vină să-şi ia copiii de la şcoli şi grădiniţe. Aşa se face că, exact la prima cădere de zăpadă, drumurile au fost suprasaturate de maşini şi autobuze, care au înmuiat stratul superficial de zăpadă. Frigul, instalat rapid, a îngheţat toate drumurile şi autostrăzile din nordul şi estul Atlantei şi toate drumurile principale din Birmingham. Ele au fost imediat blocate de maşini şi camioane accidentate, incapabile să ruleze, abandonate, sau oprite în poziţii care barau traficul altora. Pe zeci de mile, conducătorii au rămas captivi în mii de autovehicule. Au urmat ore de aşteptare, în care cei mai mulţi au ţinut motoarele mergând, pentru a asigura căldura. Multora li s-a terminat benzina şi maşinile lor s-au adăugat celorlalte care blocau deja autostrada. La venirea nopţii, situaţia a devenit foarte gravă şi autorităţile nu au mai putut face faţă numeroaselor probleme. Astfel, traficul a rămas blocat pentru mai bine de 24 de ore, iar cei blocaţi sub viscolul persistent au fost rapid confruntaţi cu frigul, lipsa apei şi a alimentelor şi absenţa toaletelor. O femeie a născut asistată de cei din jur, apoi a fost cărată pe braţe până la prima ieşire din autostradă, unde reuşise să ajungă o ambulanţă.
   Oamenii din locuinţele din apropierea auto­stră­zilor au venit cărând cutii şi sacoşe de biscuiţi, prăji­turele şi sticle de apă, peOameni dormind într-o farmacie, în Atlanta, Georgia, la 28 ianuarie 2014 care le-au împărţit înză­peziţilor, iar alţii au stat în furtună, arătând pancarte improvizate pe care scria că pot adăposti un număr de oameni în casele lor. Cu care au plecat, după ce au asigurat cât de cât maşinile părăsite.
   Câţiva au avut ideea inteligentă de a folosi mediile de socializare. Pe Facebook şiTweeter s-au constituit grupuri şi oamenii au început să comunice. Primii care au cerut ajutor, dintre cei sinistraţi, au fost cei cu copii, diabeticii, bolnavii cu epilepsie şi cardiacii. Răspunsul a venit prompt şi s-au găsit repede gazde binevoitoare. Dintre cei rămaşi acasă, la mari distanţe, îngroziţi de soarta rudelor blocate pe drum, mulţi s-au adresat necunoscuţilor: „Logodnica mea este în Honda roşie cu numărul cutare pe autostrada X, în apro­pierea ieşirii Y. Implor ajutor“. Telefoanele mobile şi reţelele folosite altădată pentru pălăvrăgeală socială au devenit mijloace de salvare.
   Alţi voluntari, care aveau maşini puternice 4x4, au condus pe străzile secundare până la ieşirile de pe autostradă, apoi s-au oferit să-i transporte pe cei care aveau nevoie de ajutor, către gazde voluntare, supermarketuri, benzinării şi farmacii, unde toţi şi-au petrecut noaptea în condiţii improvizate. Toate aceste magazine şi-au reţinut salariaţii la lucru, pentru a rămâne deschise peste noapte şi au asigurat lumină, căldură şi orice putea fi folosit pentru un mic confort.
   Primul dintre lanţurile de fast-food care a reacţionat a fost Chick-fil-A. Sute de salariaţi au cărat mii de cutii cu sandvişuri calde şi le-au distribuit sinistraţilor. Au urmat alte magazine şi restaurante. Lanţul de supermarketuri Publix a anunţat prin radio şi TV că magazinele rămân deschise 24 de ore, că oricine e binevenit să ia tot ce are nevoie şi că vor ţine casele închise. Ai putea crede că a urmat un val de profitori care au devastat magazinele. Nici vorbă: oamenii au venit, au luat strictul necesar de care aveau nevoie – pâine, lapte, apă, baterii, lanterne şi mezeluri, totul gratuit. Nu a fost niciun caz de vandalizare. La unul din restaurantele deschise permanent (Waffle House) a apărut un tip care era colecţionar de încărcătoare de telefoane mobile. El a anunţat pe Tweeter unde poate fi găsit, a adus cu el zeci de modele pentru toate mărcile de telefoane imaginabile, le-a instalat la prizele din restaurant şi a ajutat sute de oameni să-şi reîncarce bateriile.
   Când au putut deschide o cale de circulaţie, autobuze, precedate de pluguri, au venit la autostrăzi şi au luat oamenii îngheţaţi pe care i-au dus la hotelurile din apropiere. Acelea erau, bine­înţeles, complet ocupate, dar au improvizat dormitoare în sălile de conferinţe şi recepţii şi pe coridoare.
   Profesorii şi educatorii de la şcoli şi grădiniţe au rămas în unităţile de învăţământ două nopţi la rând, organizând locuri de dormit pentru elevi. Cum nu existau alimente de rezervă, au apelat la cei care locuiau în vecinătate şi aceştia au gătit pentru cât de mulţi elevi au putut şi au adus hrana la uşa şcolilor.
   Noaptea de 28/29 ianuarie 2014 a fost un test de omenie pentru locuitorii oraşelor americane lo­vi­te de furtunile de zăpadă. Şi răspunsul altruist mi-a amintit două situaţii la care am fost martor direct: zilele care au urmat atacului terorist din 11 sep­­tem­brie 2001 şi zilele care au urmat cutre­mu­rului ucigaş din Bucureşti din 4 martie 1977. Atunci, ca şi acum, oamenii au acţionat într-un fel care a depăşit orice aşteptări, au existat nenu­mă­rate exemple de binefăcători anonimi, buni samariteni dezinteresaţi şi oameni care nu pot rămâne pasivi la vederea altora aflaţi la nevoie. Cu inven­tivitate, curaj şi devotament, ei au sărit în ajutorul celor care s-au găsit dintr-odată în situaţii disperate. Ce păcat că în Georgia şi Alabama ninge atât de rar!

 

 *Linia Mason-Dixon a fost stabilită în anii 1763–1767 de cartografii Charles Mason şi Jeremiah Dixon pentru a pune capăt disputelor teritoriale dintre coloniile engleze Pennsylvania, Delaware, Maryland şi Virginia. Ulterior, a devenit o limită mai mult culturală decât geografică, între statele americane din nord şi cele din sud. Înainte de Războiul Civil american, sclavii fugiţi de pe plantaţii încercau să treacă la nord de linia lui Dixie şi – dacă reuşeau – deveneau oameni liberi. Pentru stilul original, muzica practicată în sudul statelor americane, puternic influenţată de muzica neagră, a primit numele de Dixieland.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe