Autentificare

Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta

Căutare:

Căutare:

Acasă  »  ACTUALITATE  »  Interviuri

Stomatologia românească își reia activitatea. Cu ce costuri?

Viața Medicală
Cristina GHIOCA vineri, 15 mai 2020

Relaxarea promisă după încetarea stării de urgență din România atrage după sine și repornirea motoarelor în anumite sectoare de activitate, inclusiv la cabinetele stomatologice.

Reluarea activității presupune însă depășirea unor noi bariere, impuse prin lege, problema cea mai spinoasă fiind în sectorul ONG. Despre toate acestea am vorbit cu Cristiana Mateoiu, director executiv la Fundația Inovații Sociale Regina Maria.

Cristiana Mateoiu pt site

Carte de vizită: Cristiana Mateoiu este absolventă a Academiei de Studii Economice din București și deținătoare a unui master în managementul și administrarea afacerilor. Are o experiență de peste 20 de ani în vânzări și marketing în domeniul corporate, dar și al antreprenorialului, iar de cinci ani s-a dedicat activității în domeniul social. A fost, între altele, consultat financiar în cadrul unei companii de asigurări, managing director pentru România la Coffee Heaven, considerată rețeaua numărul unu de magazine de cafea din Europa Centrală și de Est, business development manager la o companie de leasing, manager de vânzări și marketing la un mare operator GSM din România și fondatoarea proiectului MySafeKid. În prezent este director executiv la Fundația Inovații Sociale Regina Maria.

Cum a influențat starea de urgență activitățile din cabinetele stomatologice ale Fundației Regina Maria?

La fel cum cred că a influențat întreaga zonă medicală stomatologică, în sensul că am oprit brusc și fără preaviz lucrările celor câteva sute de pacienți, marea parte dintre ei cazuri sociale, cu toate implicațiile pe care le vom vedea după 15 mai. Fundația are două policlinici sociale și focusul nostru este acela de a le oferi servicii medicale gratuite persoanelor neasigurate și fără venituri, deci cele care sunt pur și simplu excluse din sistemul medical de stat, și bineînțeles că nu au niciun fel de acces la sistemul medical privat. Stomatologia reprezintă o parte importantă a activității noastre, asta pentru că o mare parte dintre pacienții noștri, trăind de multă vreme într-o zonă de sărăcie și neglijându-și sănătatea, când ajung la noi cu diferite afecțiuni pe care nu le mai pot ascunde, au și dantura extrem de afectată.

Cum v-ați gândit să reluați activitatea în cabinetele stomatologice ale Fundației după ridicarea stării de urgență?

Au fost multe dezbateri în această perioadă. Noi toți, cei din lumea stomatologică medicală am așteptat norme și normative. În final, singurul document oficial este cel emis de Colegiul Medicilor Stomatologi din România (CMSR), care vine cu o serie de indicații. Chiar și înainte de emiterea acestui document noi am dezbătut, am analizat și am încercat să identificăm cele mai bune soluții, luând în calcul toate măsurile de siguranță de care trebuie să ținem cont. Până la urmă e clar, și știm cu toții că stomatologia se află printre ramurile cu cel mai mare risc de răspândire a noului coronavirus și de aceea era evident că va trebui să gândim măsuri suplimentare de siguranță.

Până la urmă ați ajuns la un consens echitabil?

Desigur! Părerile au fost uneori extreme – de la luarea în considerare a modelului german, în care toți lucrează cu un simplu halat de unică folosință, cu vizieră, ochelari și mască chirurgicală simplă, până la recomandările de echipare care au fost utilizate pe perioada stării de urgență în spitalele alocate pentru tratarea pacienților cu COVID-19, așa cum sunt echipați medicii din secțiile de terapie intensivă (ATI) din aceste spitale. Dar, ținând cont că noi suntem o Fundație, a trebuit să găsim cu multă înțelepciune echilibrul între toate aceste modele. Surpriza plăcută a fost atunci când au apărut recomandările CMSR și am constat că soluțiile noastre erau exact în acord cu ele.

Ce măsuri suplimentare de siguranță veți aplica în cabinete după 15 mai?

Vom spația programările, în sensul că între pacienți va exista un interval de minimum 30 de minute în care se va face dezinfecția cabinetelor cu ultraviolete, cu biocide, cu aerisire. Cel puțin în primele două săptămâni de la reluarea activității, medicii vor fi echipați cu echipament extrem, exact ca în secțiile de ATI. Ei vor purta combinezon, cască, ochelari de protecție, o mască cu filtru și una chirurgicală, viziere, mănuși, șorț de protecție. Aceasta este decizia luată, pe care sperăm că vom putea să o și susținem din punct de vedere financiar. Deja, din fericire, câțiva dintre sponsori ne-au dat o mână de ajutor și, cel puțin pentru primele zile, vom avea un punct de pornire și vom putea acoperi urgențele. Vom avea grijă și ca fiecare pacient să primească un minim echipament de protecție la intrarea în clinică, adică mască, botoși și, sperăm noi, o bonetă de protecție.

DSC00435

Obiectiv nobil, dar greu de atins

Toate aceste măsuri suplimentare se traduc și într-o creștere a costurilor. Cum le veți acoperi?

Aceasta este una dintre problemele care ne îngrijorează cel mai tare și probabil nu doar pe noi, ci tot sectorul ONG. Noi depindem în proporție de 70% de sponsorizările corporate, ceea ce înseamnă că riscul în care ne aflăm în prezent a devenit nu mare, ci uriaș. În acest moment încă ne susținem din rezerve, dar și ele se apropie de sfârșit. De la zi la zi ne bucurăm de orice ajutor cât de mic. Am primit de la Asociația Dăruiește Viața câteva combinezoane și câteva mii de măști chirurgicale, care, cum am zis, ne vor ajuta să pornim activitatea, dar ce vom face după ce le vom termina încă este un mister.

La una dintre policlinicile Fundației consultațiile sunt contra-cost, dar la prețuri reduse. Se are în vederea creșterea tarifelor cu scopul redirecționării banilor către policlinica socială?

Principiul după care a fost înființată Policlinica Sala Palatului este exact acesta – de a deveni, pe de-o parte, un suport pentru pacienții asigurați cu venituri foarte mici, care nu au acces la serviciile private, cărora să le oferim o experiență la standardele acelor clinici, iar pe de altă parte, de a deveni un centru de profit, care să susțină activitatea de medicină 100% socială din Policlinica Baba Novac. Din păcate, acest obiectiv nu a fost încă atins. Anul acesta era cel în care ne propusesem strategic să intrăm în zona de profit. Mă tem însă că, în acest nou context, obiectul va trebui încă o dată amânat. Ceea ce vom face acum în Policlinica Sala Palatului va fi să încercăm să susținem noi partea aceasta suplimentară de costuri care va apărea ca urmare a măsurilor sporite de siguranță necesare odată cu reluarea activității după 15 mai. La nivelul stomatologiei, în Fundația noastră, problema este acoperirea costurilor cu procedurile în sine, dar și a celor suplimentare legate de echiparea și dezinfectarea suplimentară.

SOARTA, la îndemâna oricui

Ce alternative de finanțare mai aveți în vedere?

În momentul în care am înțeles că sursele de finanțare din România au devenit aproape inaccesibile, ne-am îndreptat atenția spre cele internaționale. Totodată, am lansat opțiunea de donație prin sms, prin trimiterea cuvântului SOARTA la numărul 8844, unde oricine poate dona 2 euro lunar. De asemenea, pe pagina Fundației Regina Maria există site-ul de donații. Companiile pot opta și ele pentru redirecționarea a 20% din impozit, iar persoanele fizice au la dispoziție formularul 230 pentru redirecționarea celor 3,5% din impozitul pe venit. Avem în plan și lansarea unui apel către societatea civilă pentru a o face să înțeleagă gravitatea problemei cu care ne confruntăm. În acest sens este necesară o clasificare a gradelor de urgențe cu care ne vom confrunta după ridicarea stării de urgență.

Motiv de îngrijorare: afluxul masiv de
noi pacienți

Care ar fi principala urgență?

Vorbim în primul rând despre momentul intrării în vigoare a relaxărilor, când va trebui să deschidem cabinetele stomatologice. Sunt aproape 500 de oameni pe care i-am abandonat, cu lucrări în curs de efectuare și care probabil, în cel mai bun caz, în acest interval și-au rezolvat unele probleme extrem de urgente. Lucrările lor fiind foarte complexe, la fel ca și patologiile lor, nu pot fi preluate de nimeni altcineva. Într-un spital de urgență nu li se va rezolva decât urgența, dar la noi procesele sunt îndelungate. Facem uneori dentații totale, protezări totale sau parțiale. Este vorba de sute de pacienți care sunt deja în lucru, iar acestora li se vor adăuga alte sute de persoane care în permanență vin din urmă, pentru că avem câteva mii de pacienți înscriși la policlinicile noastre, iar asta doar dacă vorbim de stomatologie.

IMG_3107

Ce alte aspecte vă îngrijorează în viitorul apropiat?

Grija noastră cea mai mare este că, din cauza contextului economic actual, milioane de oameni și-au pierdut deja locurile de muncă și de aceea nu este greu să ne imaginăm că foarte mulți dintre ei vor avea nevoie, în curând, de servicii medicale și nu vor mai avea unde să se îndrepte pentru a le primi. Își vor pierde medicii de familie, dreptul de a accesa sistemul medical de stat și, este evident, nu vor avea cum să se îndrepte către cel privat. Iar cum Fundația Regina Maria este singurul ONG din București care oferă astfel de servicii gratuite în mod constant, coerent, în fiecare zi a săptămânii, nu este greu de imaginat ce val de pacienți se va îndrepta înspre noi. Rămâne de văzut cum va reacționa societatea civilă pe de-o parte, dar și autoritățile pe de altă parte, în a ne ajuta să preluăm măcar o parte dintre acești pacienți. Este un semnal de alarmă pe care noi îl tragem.

Acel moment când linia a doua va deveni
linia întâi

Ce așteptări aveți de la societatea civilă?

În ultima perioadă toată societatea și-a îndreptat atenția spre sprijinirea spitalelor, care de-acum, în marea lor majoritate, sunt pregătite pentru ce va urma. Însă cred că a venit momentul când trebuie să ne îndreptăm atenția și spre linia a doua, pentru că în curând oricare dintre noi s-ar putea să facă parte din ea. Trebuie să fim conștienți de acest lucru și să ne pregătim pentru ceea ce va urma. Nouă ne place să spunem că, din 15 mai, linia a doua va deveni linia întâi.

Dar de la autorități?

Cred că dacă vom începe să deschidem un dialog mai amplu cu autoritățile, sunt șanse să-și îndrepte atenția și înspre noi. Sunt convinsă că se vor lua anumite măsuri și, cumva, vom face și noi parte din suportul pe care ei se gândesc să-l ofere acestor oameni. Una dintre policlinicile noastre este deschisă în parteneriat cu Direcția Generală de Asistență Socială a Municipiului București (DGASMB), unii dintre partenerii noștri de cursă lungă. Sunt cei care ne-au pus la dispoziție toată infrastructura, spațiul, utilitățile, recepția, personalul de bază. Toate acestea sunt susținute de DGASMB încă de la început, însă costurile cu pacienții sunt în aria noastră de răspundere și până acum am reușit să le acoperim din sponsorizări.

Provocări și așteptări

Ce înseamnă, în materie de costuri, acei timpi morți dintre programări, necesari dezinfectării cabinetului?

Un prim impact va fi asupra numărului de pacienți programați. Ne așteptăm ca acesta să se înjumătățească. Acest lucru înseamnă, probabil, că va trebui să creștem programul de lucru ca să-i putem ajuta pe toți cei care au nevoie de noi. Evident, vorbim de încă o creștere de costuri – dublarea timpului de lucru al medicilor înseamnă costuri suplimentare.

Cum v-ați gândit să acoperiți această prelungire a programului de lucru?

Sperăm, prin implicarea mai multor medici stomatologi în această activitate. În ultimul timp am primit apeluri de la astfel de medici care și-au exprimat dorința de a ne ajuta în perioada următoare. Sunt persoane din afara echipei actuale. Rămâne de văzut dacă aceste promisiuni se vor și concretiza. Practic, ei vor intra mai întâi în zona de voluntariat la Policlinica Baba Novac și în funcție de cum decurge colaborarea, unii dintre ei vor putea începe să lucreze și la Sala Palatului. Dar depinde, de la caz la caz.

Care sunt cele mai importante lecții pe care le-ați desprins din contextul epidemiologic și social actual?

O învățătură pe care ar fi bine să o tragem cu toții e că, așa cum virusul nu face nicio diferență între bogați, săraci, albi, negri, nici noi n-ar trebui să facem una. Pentru că suntem toți membri ai rasei umane. Învățătura pe care sperăm că societatea o va trage la nivel colectiv este că ceeace se întâmplă într-un loc, într-o clipită poate ajunge să afecteze întreaga omenire. Și nu zidurile ne vor apăra de așa ceva, nici izolarea în casă. Nu există apărare împotriva unei asemenea realități decât aceea de a înțelege interdependența dintre oameni și de a ne păsa cu adevărat de ceea ce se întâmplă în fiecare colț din lume.

Peste 60% din fondurile și resursele Fundației sunt alocate stomatologiei

Omenirea este un mare întreg și toți suntem membri ai rasei umane. Suntem un trup comun și nu se poate să nu ne pese ce se întâmplă cu un picior, o mână sau un deget, chiar dacă noi ne credem capul.” (Cristiana Mateoiu, director executiv la Fundația Inovații Sociale Regina Maria)

Mesajul prof. dr. Ecaterina Ionescu,
președinte CMSR

S-au făcut tot felul de speculații în spațiul public, cu privire la ce ar trebui să se întâmple cu activitatea cabinetelor stomatologice după data de 15 mai, atunci când ieșim din starea de urgență. În medicină nu putem funcționa pe bază de speculații sau să ne guvernăm activitatea după două-trei idei exprimate în mod arbitrar, de diverse persoane, în diverse momente. Medicii stomatologi au nevoie de o decizie asumată, de un plan de măsuri oficial care să fie adoptat la nivel de țară și pe care să îl respectăm cu toții. Însă, având în vedere că până în prezent autoritățile statului nu au adoptat dispoziții exprese care să reglementeze desfășurarea activităților de asistență stomatologică nici pe perioada stării de urgență și nici pentru perioada următoare încetării acesteia, Colegiul Medicilor Stomatologi din România propune un set de recomandări pentru momentul reluării activității în cabinetele stomatologice.

Am considerat că sunt necesare aceste măsuri pentru a ne asigura că activitatea cabinetelor stomatologice va fi în condiții de siguranță atât pentru profesioniști, cât și pentru pacienți. Recomandările s-au structurat pe baza informațiilor științifice existente până în acest moment, precum și pe baza propunerilor oferite de grupurile de lucru constituite la nivelul colegiilor teritoriale și a celor venite de la mulți dintre membrii Colegiului.

Sper ca fiecare cabinet stomatologic să își găsească forțele necesare pentru a-și relua activitatea.  Am convingerea că așa cum au gestionat exemplar situațiile dificile, cele de acum dar nu numai, toți medicii stomatologi vor trata cu maximă responsabilitate situația existentă în ceea ce va însemna revenirea la normal. Medicii stomatologi nu s-au schimbat, sunt aceiași foarte buni profesioniști și dedicați profesiei. Îi îndemn pe pacienți să aibă încredere în profesionalismul și devotamentul medicilor stomatologi, așa cum au avut și până acum.

De respectat după ridicarea stării de urgență

Institutul Național de Sănătate Publică a propus o listă de reguli de respectat după ridicarea stării de urgență, inclusiv în cabinetele stomatologice. Printre acestea se regăsesc:

- permiterea accesului în camera de tratament doar a pacientului, cu excepția situațiilor speciale, caz în care se va limita accesul la o persoană însoțitoare;

- interdicția staționării în sala de așteptare;

- recomandarea de a se dezinstala orice aparat de cafea și/sau dozator de apă,

- eliminarea revistelor, pliantelor, jucăriilor etc.

La intrarea în cabinetele stomatologice trebuie amplasate dispensere cu soluții dezinfectante (antiseptice pe bază de alcool) și, regulat, se va face dezinfecția mânerelor ușilor, salii de așteptare, recepției și a toaletei după utilizarea acesteia de câte un pacient.

Accesul la tratament se va face doar cu programare prealabilă. La momentul programării pacientul va fi întrebat despre starea de sănătate din prezent. La prezentarea în cabinet se va efectua termometrizarea pacientului și se va solicita dezinfecția mâinilor.

După fiecare pacient se vor efectua: aerisirea camerei de tratament; dezinfectarea riguroasă a suprafețelor; dezinfecția cu alcool 80% a tuturor dispozitivelor medicale care nu sunt rezistente la sterilizare cu aer cald; dezinfectarea aspiratorului și a scuipătoarei; dezinfectarea completă a unitului stomatologic cu dezinfectant cu efect virucid, prin pulverizare; sterilizarea completă a pieselor înainte de reutilizare (autoclav) sau utilizare de piese de unică folosință; schimbarea măștii, mănușilor, curățarea și dezinfectarea vizierei; spălarea mâinilor cu apă și săpun sau dezinfecția cu soluție hidroalcoolică înainte de a pune altă pereche de mănuși.

Etichete: Stomatologie stare de alertă Fundația Policlinici Sociale Fundația Inovații Sociale regina maria

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Avem două tipuri de abonamente anuale:
• Tipărit + digital – 200 de lei
• Digital – 129 lei

Prețul include TVA și taxele poștale de expediere a ziarului.
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
• Colegiul Medicilor Dentiști din România – 5 ore de EMC
• Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
• OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
• OAMGMAMR – 5 ore de EMC