Newsflash
Interviuri

Rezidențiat 2020, rețeta succesului în era tehnologiei

de Dr. Roxana Dumitriu-Stan - oct. 2 2020
Rezidențiat 2020, rețeta succesului în era tehnologiei

Examenul de rezidenţiat se apropie cu pași repezi, iar mii de absolvenţi se pregătesc intens pentru a-și putea alege specialitatea mult visată.

Trăind într-o lume digitalizată, resursele studenţilor la medicină au fost îmbogăţite: pe lângă cursurile și notiţele clasice, aceștia au acum multiple resurse online. Printre proiectele dedicate educaţiei medicale am aflat și de Rezidenţiat+ și Medtinker, două proiecte dezvoltate de doi tineri medici rezidenţi. Este vorba despre dr. Alin Teodosiu, medic rezident neurolog, și dr. Corina Teodosiu, medic rezident nefrolog. Ei au povestit pentru Viaţa Medicală  cum au luat naștere aceste proiecte și cum pot ele ajuta la o învăţare rapidă și eficientă, utilizând toate resursele disponibile azi.

Alin si Corina Teodosiu
Alin și Corina Teodosiu

Pentru început, vă rog să ne spuneţi ce este, cum a luat naștere, și când a fost lansat proiectul Medtinker.

Alin & Corina: Medtinker este un proiect dedicat educaţiei medicale în care explorăm diverse subiecte din știinţă, literatură, educaţie, cultură și modurile în care acestea se reflectă în medicină. Este proiectul nostru principal sub care ne desfășurăm toată activitatea – cursurile, materialele auxiliare de studiu, podcast-urile, comunitatea #FOAMed – Free Open Acces Medical Education , programul de mentorat și altele. Povestea noastră începe în 2016, imediat după absolvirea facultăţii. Am decis la acel moment să punem la un loc toate notiţele și schemele de care ne-am folosit pentru examenul de rezidenţiat și să le împărtășim cu cei care ne vor urma drumul. Feedbackul colegilor a fost incredibil. Împinși de la spate de acest mini-succes, am decis să continuăm iniţiativa – aveam extrem de multe idei la momentul respectiv și eram dornici să le punem în aplicare – iar în ianuarie 2018 am înfiinţat proiectul Medtinker. În prezent ne ocupăm de tot ce înseamnă munca de zi cu zi – de la crearea de cursuri, înregistrarea podcast-urilor, editarea audio și video, până la partea de website backend, UX (experienţa utilizatorului - n.red.), design și practic orice altceva.

În 2016, când am început pregătirea pentru rezidenţiat, nu existau la fel de multe opţiuni care să ne ajute pentru examen. Pregătirea noastră a fost în cea mai mare parte clasică: notiţe, repetări spaţiate ajutate de flashcard-uri și grile, surse online externe pentru ceea ce nu înţelegeam.

În afară de acest proiect aţi creat și comunitatea Rezidenţiat+. Ce puteţi să ne spuneţi despre această comunitate?

Alin & Corina: Rezidenţiat+ a luat naștere la aproximativ un an după Medtinker, în 2019. Iniţial, a fost un grup în care postam materiale auxiliare și cursuri online pentru examenul de rezidenţiat. Pe măsură ce experienţa noastră s-a diversificat, am început să folosim tehnici educaţionale mai complexe, precum cele care au la bază teoria educaţiei sociale – Bandura – iar portofoliul nostru s-a extins semnificativ. În prezent, comunitatea Rezidenţiat+ este alcătuită din aproximativ 5.500 de studenţi și medici rezidenţi. Iar cea mai nouă ramură a acestei comunităţi este un program de mentorat pentru studenţi și rezidenţi, pe care sperăm să-l dezvoltăm în viitor.

Aţi dezvoltat și două podcast-uri medicale…

Alin & Corina: Așa este. Ele se numesc „Medicinistul Multipotent” și „Kidney & The Brain”. În primul dintre acestea invităm, în fiecare episod, câte un coleg care ne povestește despre specialitatea sa, despre deciziile pe care le-a luat pentru a ajunge la acea specialitate și sfaturi despre planificarea pe termen lung a carierei. Este mentorul virtual când vine vorba despre alegerea unei specialităţi pentru rezidenţiat. În cel de-al doilea podcast discutăm despre cunoștinţele esenţiale necesare fiecărui medic și diverse probleme din cultura medicală. Le este adresat în principal colegilor noștri rezidenţi sau studenţilor în pragul rezidenţiatului.

Medicinistul Multipotent Banner

Pregătirea clasică versus platforme online

Pentru dv. a fost dificil examenul de rezidenţiat? Cum v-aţi pregătit? Aţi folosit resurse online?

Alin & Corina: Experienţa noastră în ceea ce privește rezidenţiatul nu a fost una ideală, acesta fiind unul dintre motivele pentru care am fondat acest proiect din start. Considerăm că examenul de rezidenţiat, în forma sa actuală, nu are validitate în ceea ce măsoară. Evaluarea unei întregi generaţii de medici într-un singur mod, într-o singură zi, fără a include componente practice, indiferent de aptitudinile individuale ale acestora,  nu este o soluţie. Într-adevăr, numărul mare de candidaţi ce trebuie gestionaţi în fiecare an și resursele limitate ale sistemului educaţional/medical limitează ceea ce se poate realiza. Trecând peste toate acestea, sunt extrem de multe modele în străinătate de unde putem învăţa, modele pe care le putem adapta nevoilor noastre naţionale. În 2016, când am început pregătirea pentru rezidenţiat, nu existau la fel de multe opţiuni care să ne ajute pentru examen. Pregătirea noastră a fost în cea mai mare parte clasică: notiţe, repetări spaţiate ajutate de flashcard-uri și grile, surse online externe pentru ceea ce nu înţelegeam.

Kidney & The Brain Banner

Cât de utile vi se par platformele online dedicate examenului de rezidenţiat?

Alin & Corina: Este o întrebare foarte importantă și ne bucurăm că aţi pus-o. Asta, în primul rând datorită numărului din ce în ce mai mare de proiecte existente care oferă ajutor pentru rezidenţiat. Primim foarte des întrebarea: „Rezumatele/flash-urile/grilele/notiţele X sunt bune pentru examen?”. Deși nu putem avea o opinie informată despre majoritatea, putem să le recomandăm tuturor să analizeze cu grijă în ce resurse decid să investească timp, efort și bani. Pentru a vă oferi un exemplu cât mai concret, pentru a demara prima noastră serie de cursuri online pentru rezidenţiat – în perioada 2018-2019 – am investit un an, plus un modul de trei luni de tehnici instrucţionale în educaţia medicală la Universitatea Michigan, pentru pregătirea noastră, realizând un număr relativ redus de cursuri. Și cu toate acestea, au fost lucruri care ne-au scăpat, informaţii minore incorecte și anumite aspecte de care noi nu eram mulţumiţi. Nu toate proiectele educaţionale de calitate din mediul online trebuie realizate de cadre universitare. Nu toate proiectele ce includ notiţele personale vândute mai departe constituie ceva de calitate.

Motivaţia de a învăţa

Ce mentori aţi avut când v-aţi ales specialităţile?

Alin: Eu sunt medic rezident neurolog, în prezent sunt anul III. Neurologia este specialitatea care se ocupă cu diagnosticul și tratamentul pacienţilor cu afecţiuni ale sistemului nervos central și periferic. Este o specialitate extrem de variată, iar eu personal sunt pasionat de sfera patologiilor hipnice – de somn – de care îmi doresc să mă pot ocupa și mai târziu în carieră. În cea mai mare parte a studenţiei am fost convins că voi merge mai departe pe o ramură chirurgicală; am făcut parte din filiala București a SSCR (Societatea Studenţească de Chirurgie din România - n. red.), în cadrul căreia am avut plăcerea să fiu unul dintre coordonatorii departamentului știinţific. Cu toate acestea, experienţa mea din cadrul societăţii m-a făcut să realizez că prefer mai mult tipul de activitate știinţifică, sau mai degrabă clinică, decât cea chirurgicală. Însă momentul cel mai important din drumul meu din facultate a fost în anul V, când am avut ocazia să particip la un modul online de trei luni de Neuroștiinţe clinice de la Universitatea Duke din Carolina de Nord, Statele Unite ale Americii. A fost o experienţă ce mi-a deschis orizonturile. Profesorul White (Leonard White - n. red.) a fost un mentor incredibil, în ciuda faptului că majoritatea studenţilor săi din acel modul erau într-o cu totul altă parte a lumii.

Corina: Sunt medic rezident nefrolog, actualmente în anul III de rezidenţiat. Pe scurt, în această specialitate mă ocup de diagnosticul și tratamentul non-chirurgical al persoanelor cu afecţiuni ale rinichilor. Nu prea face dreptate această descriere simplă, dar nici nu știu de unde aș putea începe să vorbesc despre nefrologie. Prima dată când m-am gândit la ea ca o opţiune pentru o viitoare carieră a fost în timp ce studiam fiziologia și histologia rinichilor, în primii ani de facultate. Înainte de asta păreau doar niște organe care filtrează sângele și produc urină. În timp am început să înţeleg – după expresia unui nefrolog care continuă să mă inspire – că „rinichii produc homeostazie” (echilibrul intern al unui organism - n. red.). Am făcut practica de vară pe o secţie de nefrologie și mi-a plăcut, la fel și cu stagiul propriu-zis din anul V de facultate. În timpul rezidenţiatului am aplicat și am fost acceptată în NSMC (The Nephrology Social Media Collective - n.red.), un colectiv internaţional de medici nefrologi ce susţin curentul #FOAMed. Intenţia mea a fost să învăţ cum să pot contribui la acesta; pe mine m-a ajutat foarte mult să învăţ și să mă menţin motivată. Un fel de „pay it forward”(dă mai departe - n. red.).

Educaţie medicală „ca în străinătate”

Cum vă organizaţi timpul pentru a vă putea ocupa și de aceste proiecte online. Cât de dificil este?

Alin & Corina: Este o provocare... semnificativă. Întotdeauna avem idei noi și suntem dornici să le încercăm, să vedem ce rezonează cel mai bine cu colegii noștri. Ne ocupăm și de tot ceea ce înseamnă activitate de zi cu zi – postările din timpul săptămânii –, episoade noi pentru podcast-uri, cursuri, materiale noi și altele. În plus, ne ocupăm și de educaţia medicală proprie pentru activitatea noastră de la spital. Până în momentul de faţă am reușit să menţinem un echilibru între cele menţionate, dar există o nevoie destul de importantă de a ne extinde echipa în viitor.

Ce feedback aţi avut până acum de la studenţii care au învăţat sau au căutat informaţii pe platforma dv.?

Alin & Corina: Feedbackul este o problemă în sine în cultura educaţională din ţara noastră. Majoritatea dintre noi – fie studenţi, fie educatori – nu suntem obișnuiţi să punem întrebări de genul: „Cum ţi s-a părut? Cum poate fi îmbunătăţit?”. Dar aceasta este o cu totul altă discuţie. Pe partea de feedback negativ, cea mai mare problemă semnalată de colegii noștri este faptul că nu am acoperit încă toată materia din compendiile de rezidenţiat. Cursurile online pentru rezidenţiat, podcast-urile și comunitatea Rezidenţiat+ sunt pro bono cu posibilitatea de donare. Ca atare, nu putem lucra la ele decât în timpul nostru liber și nu am avut posibilitatea să angajăm alţi membri în echipa noastră. În plus, pandemia și posibila modificare a bibliografiei de examen începând cu anul 2021 ne-a forţat să reevaluăm priorităţile și ceea ce am vrea să facem cu proiectul mai departe. Ca feedback pozitiv, proiectele noastre au fost extrem de bine primite de-a lungul anilor, lucru care ne bucură extrem de mult. Studenţii au apreciat faptul că oferim opţiuni moderne, „ca în străinătate”. Deși noi vom fi întotdeauna cei mai mari critici ai muncii noastre, apreciem gradul de susţinere și suntem mereu motivaţi de aceasta.

Ce planuri aveţi? Vă doriţi să dezvoltaţi, în viitor, proiectele pe care le-aţi iniţiat?

Alin & Corina: Comunitatea Rezidenţiat+ este întotdeauna în schimbare. Încercăm lucruri noi și le ajustăm în funcţie de feedback. Momentan avem o serie de postări în timpul săptămânii, fiecare zi cu o altă temă în care împărtășim o informaţie medicală nouă în mai puţin de 60 de secunde. Reţelele de socializare reţin extrem de mult din atenţia noastră, de ce să nu le folosim și pentru educaţia noastră? De asemenea, suntem extrem de mulţumiţi de cele două podcast-uri menţionate anterior și acestea vor rămâne în același format în viitorul apropiat. Ele ocupă o nișă mult deficitară la nivel naţional și sperăm să inspire și alţi colegi la proiecte similare. Proiectul originar, Medtinker, va fi cel care va suferi cele mai multe modificări în viitorul apropiat. Avem planuri importante și considerăm că este momentul pentru ca acesta să capete o voce proprie, să nu fie doar proiectul nostru umbrelă. Fără a dezvălui prea multe detalii, vrem ca cei care ne vor urma să beneficieze de aceleași oportunităţi într-o lume medicală în continuă digitalizare, să-și diversifice portofoliul de abilităţi complementare medicinei și să intre în contact cu cei care împărtășesc aceeași etică de muncă.

Sfaturi pentru studenţii care vor susţine anul acesta examenul de rezidenţiat

  • Planificaţi-vă zi cu zi activitatea de învăţat de acum până la examen - vă va ajuta să controlaţi senzaţia de „haos” din ultima lună pre-examen;
  • Repetarea și testarea spaţiată sunt importante pentru a fixa informaţia pe termen lung;
  • Aveţi un obiectiv clar (o specialitate pe care o doriţi), fiţi motivaţi de aceasta, dar fiţi suficient de flexibili să aveţi și un plan B (alte specialităţi/opţiuni).

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe