Newsflash
Interviuri

Plan managerial ambițios

de Demostene ŞOFRON - dec. 28 2015
Plan managerial ambițios

     Planul managerial 2016–2019, intitulat „O universitate europeană competitivă pentru 2020“, este extrem de ambițios, având la bază reușitele mandatului 2012–2015, sugestiv intitulat „Pentru un management universitar antreprenorial și profesionalizat“. În plan, „veniturile crescânde realizate de universitate au fost judicios investite în cele mai performante facilități educaționale și de cercetare care, în mod cert, plasează universitatea noastră pe un loc de elită în țară și care, coroborate cu indicatorii realizați în ultimii doi ani, ar putea califica universitatea ca eligibilă în multe clasamente internaționale“, precizează prof. dr. Alexandru Irimie, reales de curând rector al UMF „Iuliu Hațieganu“ Cluj-Napoca, cu 94,88% din voturile exprimate.

 

     – Care sunt cerințele cărora trebuie să le faceți față?
     – UMF „Iuliu Hațieganu“ se va confrunta în anii următori cu provocări majore, printre care figurează mediul globalizat într-o dinamică accelerată, creșterea concurenței pentru atragerea și reținerea celor cu reale aptitudini pentru actul medical și de cercetare deopotrivă și, nu în ultimul rând, internaționalizarea educației și a cercetării, proliferarea centrelor de excelență unde se produce cunoașterea, dezvoltarea cooperării între universități și mediul socio-economic, creșterea cererii pentru absolvenții de învățământ superior medical. Am dovedit în vremuri de gravă criză economico-financiară că știm să soluționăm problemele manageriale și de dezvoltare ale universității noastre. Prin urmare, ne propunem să abordăm managementul UMF „Iuliu Hațieganu“ atât într-o formulă holistică, cât și într-una integratoare, implicând comunitatea academică într-un parteneriat real pentru modernizare și dezvoltare  instituțională.

 

     – Care sunt obiectivele centrale ?
     – Am propus comunității academice un set de obiective centrale: constituirea învățării continue și mobilității ca o realitate permanentă, îmbunătățirea calității și eficienței educării și formării, promovarea echității și a inovării, inclusiv a spiritului antreprenorial la toate nivelurile de educație și formare profesională. Din această perspectivă ne propunem angajarea fermă și pentru crearea condițiilor de muncă și de cercetare pentru personalul academic al universității noastre, pentru sporirea și întărirea statutului profesional și social al medicului, farmacistului profesor, dar și al studentului viitor medic sau farmacist. Nu în ultimul rând, atenția ne va fi îndreptată spre personalul tehnic angajat în universitate, cel care asigură un cadru propice activității didactice și de cercetare–inovare. Fiecare acțiune în parte are subpuncte importante. Astfel, la constituirea învățării, a formării continue și mobilității într-o realitate sunt de reținut încurajarea și stimularea mobilității studenților și doctoranzilor și a cadrelor didactice, aplicarea eficientă a principiilor Cartei Europene a calității pentru mobilitate, extinderea graduală a politicii de mobilitate, astfel încât  perioadele de învățare în alte țări să devină regulă și nu doar excepție (…). Îmbunătățirea calității și eficienței educației înseamnă elaborarea de prognoze de piață privind necesarul de competențe, redefinirea principalelor atribuții ale personalului didactic, în calitate de creator și furnizor de cunoaștere, dezvoltator de resurse, strategist și planificator, evaluator, model profesional și social, utilizarea eficientă și durabilă a resurselor publice și private, dezvoltarea inițiativelor de cercetare în comun, interdisciplinare și transdisciplinare de coordonare a politicilor și direcțiilor de cercetare (…). Promovarea echității o vedem realizabilă prin promovarea competențelor interculturale, a valorilor democratice și a luptei împotriva tuturor formelor de discriminare, introducerea formării de deprinderi și competențe în vederea reducerii inegalităților în materie de sănătate, creșterea implicării studenților în procesele de decizie și elaborare a politicilor instituționale (…), creativitatea și inovarea prin garantarea funcționării performante a triunghiului cunoașterii (educație, cercetare, inovare), prin îmbunătățirea structurilor și proceselor de formare în stagiul doctoral, asigurarea aptitudinilor și competențelor pe piața muncii, nu în ultimul rând.

 

     – UMF „Iuliu Hațieganu“ Cluj-Napoca este un brand de prestigiu.
     – Da, așa este, universitatea noastră este la ora actuală un brand valoros și credibil în lumea academică și medicală, dar și în percepția socială generală din țară. UMF „Iuliu Hațieganu“ s-a validat și se validează cu fiecare zi ca brand și în comunitatea medicală științifică europeană și nu numai, lucru care se datorează muncii personalului nostru academic, prestigiului profesional de care se bucură multe cadre didactice, studenți, doctoranzi.

 

     – Care este estimarea efectelor în acest caz?
     – Dezvoltarea durabilă a universității noastre generează creșterea excelenței în cercetare și predare, deschiderea universității spre competiția globală și creșterea atractivității sale internaționale, ocuparea unei poziții în categoria de elită în universitate a celor mai talentați tineri pentru activitățile educaționale și de cercetare, poziționarea brandului care este UMF „Iuliu Hațieganu“ pe piața educațională, a cercetării și a serviciilor publice.

 

     – Putem nuanța ideea de strategie europeană „Educație și formare 2020“?
     – Strategia definește obiectivele pe termen lung ale politicilor de educație și formare, convertirea învățării continue și mobilității în realitate, promovarea echității, stimularea creativității (…). Această proiecție de modernizare a învățământului superior european, la care ne-am asociat și noi, stabilește cinci priorități-cheie: creșterea numărului de absolvenți de învățământ superior, îmbunătățirea calității și relevanței predării și învățării, promovarea mobilității studenților și a personalului academic și cooperarea transfrontalieră, consolidarea triunghiului cunoașterii, care conectează educația cu cercetarea și inovarea, crearea unor mecanisme eficiente de management și finanțare pentru învățământul superior.

 

     – Să atingem un punct sensibil, cel al politicilor de sănătate.
     – Rolul comunității academice a universității noastre se va evidenția pregnant în anii următori, motivele fiind următoarele: menținerea unei populații sănătoase și active mai mult timp, cu impact pozitiv asupra productivității și competitivității, crearea locurilor de muncă, deoarece absoarbe unul din zece  lucrători calificați, inovarea poate ajuta la a face sectorul medical mai durabil și a găsi noi soluții pentru condițiile de sănătate. Tranziția spre o economie inteligentă și durabilă trebuie să se bazeze pe inovație, pe o investiție de cel puțin 3% din PIB pentru cercetare și inovare. În realitate, în România, un asemenea obiectiv s-a dovedit a fi prea mare, așa că țara noastră a stabilit doar 2% din PIB, la orizontul anului 2020. Migrarea creierelor, inclusiv în sectorul medico-sanitar, este o altă mare problemă a României, atâta timp cât o parte a forței de muncă calificate preferă să lucreze peste hotare, fie pe piața UE, fie pe alte piețe internaționale.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe