Newsflash
Interviuri

Noul termen-limită pentru acreditarea spitalelor de CoNAS

de Dr. Mariana MINEA - aug. 23 2014
Noul termen-limită pentru acreditarea spitalelor de CoNAS

Doctorul Vasile Cepoi este noul preşedinte al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor (CoNAS), instituţie cu o misiune mult discutată şi, ulterior, dispărută din fluxurile de ştiri. De ce s-a întâmplat aşa, dar şi care ar fi o parte din paşii de urmat, aflăm din răspunsurile de mai jos, Dr. Vasile Cepoi a fost consilierul pe probleme de sănătate al premierului Victor Ponta, ministru al sănătăţii şi secretar de stat în Ministerul Sănătăţii. Îl înlocuieşte în funcţia de preşedinte CoNAS pe Valentin Petrache, preşedinte interimar din martie 2014, implicat în scandalul cursurilor de perfecţionare în ţări exotice.

 

 
 
 
 
  – Care este situaţia în momentul de faţă privind acreditarea spitalelor? În februarie erau acreditate 77 de spitale din cele 459 înscrise.
   Dr. Vasile Cepoi: Situaţia este cea descrisă de dumneavoastră, cu completarea că pentru anul 2014 au depus documentaţia completă în vederea primirii vizitelor de evaluare alte 70 de spitale.
  – Ce urmează acum? Cum veţi creşte ritmul acreditării şi de cine depinde acest proces: de spitale, de CoNAS?
   Dr. Vasile Cepoi: Trebuie să reuşim să evaluăm toate cele 70 de spitale care îndeplinesc condiţiile. Acest obiectiv este realizabil cu aportul celor aproximativ 150 de evaluatori aflaţi în evidenţa CoNAS. Trebuie doar clarificată modalitatea de angajare a acestora. Recomandările făcute de echipa de control a Curţii de Conturi, de a angaja evaluatorii în urma unui proces de achiziţii publice, derulat conform OUG 34/2006, s-au dovedit inaplicabile. Încercările de a proceda conform acestor recomandări au dus la blocarea totală a procesului de acreditare.
   – Care este scopul acreditării spitalelor, care este viziunea dumneavoastră în acest sens şi ce se poate face cu resursele existente?
   Dr. Vasile Cepoi: Scopul este de a creşte continuu calitatea serviciilor medicale. Pentru realizarea acestui scop este necesară o schimbare de paradigmă de la nivelul mana­gementului de vârf  şi până la ultimul angajat din spital, în ceea ce priveşte preocuparea de a răspunde aşteptărilor pacienţilor care au nevoie de servicii medicale spitaliceşti. În viziunea mea, spitalul trebuie să devină o organizaţie „prietenă a pacientului“. Să-i ofere încrederea  că va primi cele mai bune servicii medicale în condiţii de siguranţă.
   – Cum are loc acest proces – spitalele care s-au înscris în procesul de acreditare trebuie să şi solicite acreditarea sau iniţiativa îi (va) aparţine CoNAS?
   Dr. Vasile Cepoi: Acreditarea este un act voluntar. Atunci când managementul unui spital apreciază că a organizat activitatea şi a antrenat întregul personal într-un proces de îmbunătăţire a calităţii conform standardelor de acreditare, solicită vizita de evaluare. În funcţie de nivelul de conformitate cu cerinţele din standarde, exprimate printr-un număr de aproximativ 1.800 de indicatori cantitativi şi calitativi, spitalul este clasificat la un anumit nivel de acreditare, nivel care exprimă gradul de încredere că unitatea respectivă poate realiza serviciile pentru care este autorizată.
   – Mai este valabil faptul că spitalele care nu se acreditează până la sfârşitul lui 2015 nu mai primesc ulterior finanţare de la Casă, cum spuneau foştii preşedinţi?
   Dr. Vasile Cepoi: Conform prevederilor actuale, termenul-limită este luna iulie 2016.
   – CoNAS oferă şi consultanţă în vederea acreditării? Ce părere aveţi despre faptul că spitalele solicită ajutorul unor consultanţi independenţi în acest scop?
   Dr. Vasile Cepoi: Din punctul meu de vedere, oferirea de consultanţă de către CoNAS este o încălcare a principiului independenţei activităţii de acreditare. Este ca şi cum un antrenor ar fi preşedintele juriului unui concurs la care participă echipele antrenate de el. Termenul de consultanţă este nefericit utilizat aici. De fapt, CoNAS  trebuie să ofere informaţii şi clarificări cu privire la acreditare. Consultanţa externă este o modalitate de implementare a unui sistem de calitate într-o organizaţie, dar, după părerea mea nu este cea mai bună soluţie deoarece nu realizează un obiectiv esenţial – antrenarea întregului personal la definirea problemelor şi identificarea soluţiilor acestora. Nerealizarea acestui obiectiv face ca activităţile menite să ducă la creşterea calităţii să devină o formalitate. Soluţia mai bună este ca personalul spitalului să participe la un proces de formare în domeniul calităţii, să înţeleagă conceptul şi să fie participant direct la aplicarea acestuia. De altfel, prin Ordinul nr. 975/2012 al Ministerului Sănătăţii se prevede organizarea structurii de management al calităţii serviciilor medicale în cadrul unităţilor sanitare cu paturi ca o condiţie a continuităţii procesului de îmbunătăţire continuă a calităţii. Dacă un consultant extern pregăteşte întreg personalul spitalului, implementarea sistemului de calitate va fi un succes. Dacă un consultant extern lucrează la îndeplinirea formală a cerinţelor din standarde, şi nu asigurarea calităţii, atunci va fi doar o formalitate.
   – Câţi angajaţi are CoNAS? Mai sunt angajate la CoNAS persoanele implicate în povestea publicată la sfârşitul lui 2013, despre cursurile de perfecţionare în ţări exotice, pe banii Guvernului? La vremea respectivă au fost menţionate numele Florin Valentin Petrache, director general CoNAS, Oana Duca, director economic, Vlad Romano, director proceduri de acreditare, Vilmos Lukacs, preşedinte CoNAS la acea data, Andrei David, şef serviciu, Iulia Nona, consilier CoNAS.
   Dr. Vasile Cepoi: CoNAS are în prezent 36 de angajaţi, din care 20 sunt detaşaţi din alte instituţii. Persoanele menţionate, cu excepţia domnului Vilmos Lukacs (fostul preşedinte) lucrează în continuare în cadrul instituţiei. Nu există o bază legală să încetezi contractul de muncă al unei persoane pentru că numele său a fost menţionat într-o „poveste“ de presă. De altfel, participarea angajaţilor la nişte cursuri, organizate în cadrul unui proiect aprobat de instituţiile în drept, nu poate constitui o vină a acestora. Urmează să analizăm în cadrul Consiliului director, pe baza rapoartelor de control existente şi a propriilor evaluări, pentru a stabili care a fost eficacitatea acestor cursuri, dacă s-au produs prejudicii şi care sunt persoanele responsabile.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe