Dr. Vasile Cepoi: Situaţia este cea descrisă
de dumneavoastră, cu completarea că pentru anul 2014 au depus documentaţia
completă în vederea primirii vizitelor de evaluare alte 70 de spitale.
– Ce urmează acum? Cum veţi creşte ritmul acreditării şi de cine depinde
acest proces: de spitale, de CoNAS?
Dr.
Vasile Cepoi: Trebuie să reuşim să evaluăm toate cele 70 de spitale care îndeplinesc
condiţiile. Acest obiectiv este realizabil cu aportul celor aproximativ 150 de
evaluatori aflaţi în evidenţa CoNAS. Trebuie doar clarificată modalitatea de
angajare a acestora. Recomandările făcute de echipa de control a Curţii de
Conturi, de a angaja evaluatorii în urma unui proces de achiziţii publice,
derulat conform OUG 34/2006, s-au dovedit inaplicabile. Încercările de a
proceda conform acestor recomandări au dus la blocarea totală a procesului de
acreditare.
– Care este scopul acreditării spitalelor,
care este viziunea dumneavoastră în acest sens şi ce se poate face cu resursele
existente?
Dr.
Vasile Cepoi: Scopul este de a creşte continuu calitatea serviciilor medicale.
Pentru realizarea acestui scop este necesară o schimbare de paradigmă de la
nivelul managementului de vârf şi până
la ultimul angajat din spital, în ceea ce priveşte preocuparea de a răspunde aşteptărilor
pacienţilor care au nevoie de servicii medicale spitaliceşti. În viziunea mea,
spitalul trebuie să devină o organizaţie „prietenă a pacientului“. Să-i ofere
încrederea că va primi cele mai bune
servicii medicale în condiţii de siguranţă.
– Cum are loc acest proces – spitalele care
s-au înscris în procesul de acreditare trebuie să şi solicite acreditarea sau
iniţiativa îi (va) aparţine CoNAS?
Dr.
Vasile Cepoi: Acreditarea este un act voluntar. Atunci când managementul unui
spital apreciază că a organizat activitatea şi a antrenat întregul personal
într-un proces de îmbunătăţire a calităţii conform standardelor de acreditare,
solicită vizita de evaluare. În funcţie de nivelul de conformitate cu cerinţele
din standarde, exprimate printr-un număr de aproximativ 1.800 de indicatori
cantitativi şi calitativi, spitalul este clasificat la un anumit nivel de
acreditare, nivel care exprimă gradul de încredere că unitatea respectivă poate
realiza serviciile pentru care este autorizată.
– Mai este valabil faptul că spitalele care
nu se acreditează până la sfârşitul lui 2015 nu mai primesc ulterior finanţare
de la Casă, cum spuneau foştii preşedinţi?
Dr.
Vasile Cepoi: Conform prevederilor actuale, termenul-limită este luna iulie
2016.
– CoNAS oferă şi consultanţă în vederea
acreditării? Ce părere aveţi despre faptul că spitalele solicită ajutorul unor
consultanţi independenţi în acest scop?
Dr.
Vasile Cepoi: Din punctul meu de vedere, oferirea de consultanţă de către CoNAS
este o încălcare a principiului independenţei activităţii de acreditare. Este
ca şi cum un antrenor ar fi preşedintele juriului unui concurs la care participă
echipele antrenate de el. Termenul de consultanţă este nefericit utilizat aici.
De fapt, CoNAS trebuie să ofere informaţii
şi clarificări cu privire la acreditare. Consultanţa externă este o modalitate
de implementare a unui sistem de calitate într-o organizaţie, dar, după părerea
mea nu este cea mai bună soluţie deoarece nu realizează un obiectiv esenţial –
antrenarea întregului personal la definirea problemelor şi identificarea soluţiilor
acestora. Nerealizarea acestui obiectiv face ca activităţile menite să ducă la
creşterea calităţii să devină o formalitate. Soluţia mai bună este ca
personalul spitalului să participe la un proces de formare în domeniul calităţii,
să înţeleagă conceptul şi să fie participant direct la aplicarea acestuia. De
altfel, prin Ordinul nr. 975/2012 al Ministerului Sănătăţii se prevede
organizarea structurii de management al calităţii serviciilor medicale în
cadrul unităţilor sanitare cu paturi ca o condiţie a continuităţii procesului
de îmbunătăţire continuă a calităţii. Dacă un consultant extern pregăteşte
întreg personalul spitalului, implementarea sistemului de calitate va fi un
succes. Dacă un consultant extern lucrează la îndeplinirea formală a cerinţelor
din standarde, şi nu asigurarea calităţii, atunci va fi doar o formalitate.
– Câţi angajaţi are CoNAS? Mai sunt angajate
la CoNAS persoanele implicate în povestea publicată la sfârşitul lui 2013,
despre cursurile de perfecţionare în ţări exotice, pe banii Guvernului? La
vremea respectivă au fost menţionate numele Florin Valentin Petrache, director
general CoNAS, Oana Duca, director economic, Vlad Romano, director proceduri de
acreditare, Vilmos Lukacs, preşedinte CoNAS la acea data, Andrei David, şef
serviciu, Iulia Nona, consilier CoNAS.
Dr.
Vasile Cepoi: CoNAS are în prezent 36 de angajaţi, din care 20 sunt detaşaţi
din alte instituţii. Persoanele menţionate, cu excepţia domnului Vilmos Lukacs
(fostul preşedinte) lucrează în continuare în cadrul instituţiei. Nu există o
bază legală să încetezi contractul de muncă al unei persoane pentru că numele său
a fost menţionat într-o „poveste“ de presă. De altfel, participarea angajaţilor la nişte cursuri, organizate în
cadrul unui proiect aprobat de instituţiile în drept, nu poate constitui o vină
a acestora. Urmează să analizăm în cadrul Consiliului director, pe baza
rapoartelor de control existente şi a propriilor evaluări, pentru a stabili
care a fost eficacitatea acestor cursuri, dacă s-au produs prejudicii şi care
sunt persoanele responsabile.