Newsflash
Interviuri

În medicină, 1+1 nu este tot timpul egal cu 2

de Cristina GHIOCA - iul. 24 2020
În medicină, 1+1  nu este tot timpul egal cu 2

Managerul de caz este o noţiune mai puţin cunoscută în lumea medicală din România. Dr. Bianca Borcoș ocupă această funcţie în cadrul AMI și recunoaște că nu este o activitate ușoară.

IMG_6881Managerul de caz este o noţiune mai puţin cunoscută în lumea medicală din România. Dr. Bianca Borcoș ocupă această funcţie în cadrul Asociaţiei Medicilor Independenţi(AMI) și recunoaște că nu este o activitate ușoară.

Lucrul cu oamenii e dificil, iar conceptul este nou și pentru pacienţi. Ea speră totuși ca pe viitor lucrurile să se schimbe, iar noţiunea să devină mult mai familiară.

Dr. Bianca Borcoș a terminat rezidenţiatul și urmează să susţină examenul de specialitate în domeniul bolilor infecţioase. Îi place să lucreze cu copiii, de aceea își dorește să profeseze în ramura pediatrică a
specializării.

Cum aţi ajuns să fiţi manager de caz la AMI și ce presupune această funcţie?

Iniţial am ajuns în Intermedicas în calitate de pacient și, fiind impresionată de profesionalismul de care au dat dovadă, am vrut să fac parte din echipă. Deoarece încă nu sunt medic specialist, mi s-a propus această variantă, de manager de caz AMI, care să implice totuși și „contactul” cu pacienţii.

Cum arată o zi din activitatea dv.?

Programul este 8:00-20:00. În principiu sunt sunată de pacienţi, încerc să obţin informaţiile necesare pentru a identifica problema de sănătate a fiecăruia, apoi iau legătura în diverse clinici, obţin programările și apoi revin la pacient pentru confirmare.

Cum se desfășoară interacţiunea și colaborarea cu o persoană din momentul în care vă contactează?

Sunt persoane și persoane. Unele sunt foarte deschise și interacţionăm bine, în sensul că-mi povestesc problemele pe care le au și înţeleg că scopul meu este de a-i ajuta și de a încerca să le ușurez munca de a găsi medicul potrivit. Altele nu înţeleg acest lucru și nu doresc să împărtășească cu mine nici măcar informaţii esenţiale, de genul nume, data nașterii.

O activitate deloc ușoară

Ce informaţii căutaţi să obţineţi la prima interacţiune pentru a-i putea ajuta pe cei care vă contactează?

În primul rând încerc să obţin date privind istoricul medical al pacientului, apoi informaţii despre problema actuală, simptome nou-apărute, investigaţii recente. Ulterior, identific specialitatea și medicul de care are nevoie pacientul și obţin o programare.

Sunteţi responsabilă și cu folow-up-ul pacienţilor?

Da, tot eu mă ocup de follow-up. În măsura în care se poate, încerc să fac acest lucru la 24 de ore de la data programării. Mă interesează să știu în primul rând dacă pacientul s-a prezentat la programare, apoi cum s-a desfășurat consultaţia, dacă pacientul a fost mulţumit de
interacţiunea cu medicul. Apoi, dacă pacientului i-au fost recomandate alte consulturi sau investigaţii, încerc să îl ajut în continuare.

Cum caracterizaţi activitatea de manager de caz?

Îmi place ceea ce fac, pentru că îmi place să ajut oamenii. Nu pot spune că e o activitate ușoară, deoarece în general lucrul cu oamenii e dificil. Am avut pacienţi pentru care am obţinut programări așa cum și-au dorit și apoi au fost nemulţumiţi.

Au fost și persoane cărora le-am obţinut programare și apoi când am sunat pentru confirmare nu au mai răspuns la telefon. Dar poate că pe parcurs oamenii se vor obișnui cu acest concept și va deveni mai simplă
comunicarea dintre noi și ei.

Schimbarea opţiunilor pacienţilor, o provocare

Ce provocări implică funcţia pe care o deţineţi?

Mulţi dintre pacienţi sună pentru un anumit medic, care le-a fost recomandat, și s-a întâmplat uneori ca acel specialist să nu mai facă parte din comunitatea AMI sau, în contextul pandemiei, să
nu-și fi reluat activitatea în clinicile private.

Provocarea pentru mine e să încerc să-i ofer alte opţiuni pacientului, care, de regulă, e mai greu de convins să accepte altă variantă decât cea pe care o are deja în minte.

Ce sfaturi le daţi pacienţilor dv.?
Să fie deschiși, să încerce să înţeleagă că managerul de caz este la capătul celălalt al firului pentru a-i ajuta și a le ușura procesul de căutare a soluţiei potrivite pentru rezolvarea problemelor pe care le au.

Care sunt particularităţile persoanelor pe care le-aţi ajutat până acum? Ce probleme de sănătate aveau, ce temeri?

Fiecare pacient e unic. Am avut, de exemplu, o mamă care dorea un consult cardiologic pentru copilul ei, ca parte a unui protocol preoperator, copilul urmând să aibă o intervenţie oftalmologică pentru dezlipire de retină, de altfel a patra intervenţie de acest gen pe care o suferea copilașul.

Am găsit medicul potrivit, i-am făcut programare și la 24 de ore am sunat pentru follow-up, așteptând să mi se spună că totul a fost bine, că era doar un consult de rutină. Însă, lucrurile nu sunt așa cum te aștepţi să fie și viaţa oferă surprize.

Copilului i se descoperise și o malformaţie cardiacă și urma să aibă încă o intervenţie chirurgicală pentru a se rezolva și această problemă. Am primit multe mulţumiri de la mămică pentru că am ajutat-o să ajungă la acest medic și să descopere această malformaţie, deși numai ea știe ce era în sufletul ei...

Un concept nou, dar util

Cum este privită noţiunea de manager de caz în lumea medicală din România?

Cred că este un concept nou, cu care nu suntem familiarizaţi nici eu, nici medicii, și nici pacienţii. Dar sper ca pe măsură ce trece timpul, să devină tot mai comun, căci mi se pare util atât pentru pacienţi, cât și pentru colaborarea dintre medici.

Dar pacienţii? Înţeleg aceștia ce puteţi face pentru ei, cum îi puteţi ajuta?

Unii înţeleg, alţii nu. Eu încerc să le explic ce înseamnă AMI, ce presupune managerul de caz și, în același timp, încerc să identific lucrurile care necesită îmbunătăţire pentru o comunicare mai bună între mine și pacient.

Care credeţi că sunt calităţile de care o persoană are nevoie pentru a putea fi manager de caz?

Consider că un manager de caz trebuie să aibă bune abilităţi de comunicare și de ascultare, apoi trebuie să fie o persoană organizată, să aibă capacitatea de a filtra informaţiile obţinute și de a găsi cele mai bune soluţii pentru pacienţi.

O pasiune insuflată de familie

Ce v-a determinat să deveniţi medic și ce v-a atras la specialitatea boli infecţioase?

Mi-am dorit de mică să devin medic. Pe de-o parte cred că mi-a fost
insuflat din familie acest lucru, mama și mătușa mea fiind medici, pe de altă parte, dorinţa de a ajuta oamenii și-a spus cuvântul.

În facultate îmi doream să fac specializarea în pediatrie, deoarece îmi place foarte mult să lucrez cu copiii, până când am făcut stagiul de boli infecţioase.

Modul în care s-a desfășurat acest stagiu m-a făcut să îmi doresc să fac această specialitate. Și am avut noroc, căci în rezidenţiat am lucrat pe secţia de pediatrie din spital, deci am putut să îmbin cele două pasiuni ale mele.

Care au fost cele mai importante lecţii pe care le-aţi învăţat în timpul rezidenţiatului?

În primul rând am învăţat să ascult, să am răbdare cu oamenii, să fiu capabilă să înţeleg problema fiecăruia și să încerc să ajut fiecare persoană, în măsura în care am putut face acest lucru. Am învăţat că nu există boală, ci există bolnav și că în medicină 1+1 nu este tot
timpul egal cu 2.

Ce plănuiţi să faceţi mai departe, după ce veţi susţine examenul de specialitate?

După ce voi susţine examenul de specialitate, mi-ar plăcea să continui să profesez tot pe partea de pediatrie a specialităţii și cu siguranţă în ţară.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe