Newsflash
Interviuri

Ilona Kickbusch: în Sănătate, comunitatea internaţională a dat greş

de Alexandra NISTOROIU - mar. 30 2015
Ilona Kickbusch: în Sănătate, comunitatea internaţională a dat greş

Ilona Kickbusch pune degetul pe rana sănătăţii publice internaţionale cu siguranţa şi sinceritatea expertului a cărui credibilitate mondială este atât de consistentă încât poate verbaliza chiar şi probleme de obicei tabu în spaţiul public. Eşecul comunităţii internaţionale în gestionarea crizei Ebola, mecanismele financiare viciate ale iniţiativelor Organizaţiei mondiale a sănătăţii, rolul jucat de lobby-ul corporaţiilor multinaţionale în reglementările care guvernează comportamentele nocive pentru sănătatea ţărilor occidentale – sunt toate subiecte abordate frontal şi didactic de Kickbusch într-un interviu care developează o criză mondială despre care, în România, nu se vorbeşte deloc.

 
 
 
 
 

O EPIDEMIE CA ÎN EVUL MEDIU

 

   Care este lecţia pe care trebuie să o învăţăm din criza de sănătate generată de epidemia de Ebola din Africa?
   Ilona Kickbusch: Criza generată de Ebola ne spune multe despre eşecul guvernamental în sănătatea publică. Desigur, lecţia fundamentală este că dacă nu investeşti într-un sistem solid de sănătate, într-un sistem eficient de monitorizare pentru sănătatea publică şi în unităţi de tratament bune şi ajungi să te confrunţi cu o problemă majoră de sănătate, aceasta va scăpa de sub control, exact cum am putut vedea că s-a întâmplat în aceste ţări. Nu aveau sisteme de sănătate, nu aveau profesionişti în sănătate, nu aveau medici. Dacă nu investeşti în sănătate din timp, o epidemie se va transforma într-o criză. Există însă şi cealaltă dimensiune: noi, comunitatea internaţională, am dat greş. Sistemul de ajutor pentru dezvoltare nu este construit astfel încât să sprijine crearea de sisteme de sănătate, ci este concentrat pe probleme verticale. Domeniul asistenţei internaţionale a devenit unul foarte orientat pe rezultate. Aşa că, pentru a obţine bani, trebuie să fii capabil să arăţi: am imunizat atâţia copii, am sprijinit atâtea mame, am făcut x teste de tuberculoză etc. Orice, alege orice indicator, dar trebuie să fie foarte specific. Ceea ce este eficient, salvează vieţi, ajută oameni, dar nu ajută sistemele de sănătate publică. Prin urmare, dacă te confrunţi cu o criză majoră, nu ai un sistem pus la punct. Din contră, te va da înapoi, pentru că toţi oamenii pe care ai reuşit să îi ajuţi înainte, prin acţiuni punctuale, sunt afectaţi de criză. Şi eşti în situaţia în care mulţi dintre cei pe care îi salvasei înainte mor. Iar în paralel apare o altă problemă: nu există nicio infrastructură pentru a implementa programele deja existente, în timp ce criza de Ebola este în desfăşurare. Aşa că pacienţii cu tuberculoză, malarie, femeile, copiii nu beneficiază de niciun serviciu, pentru că totul trebuie pus la dispoziţia luptei împotriva Ebola. Prin urmare, vorbim de o criză a sistemului de dezvoltare. Şi mai există o a treia criză: criza sistemului de guvernare internaţională, care nu este pregătit pentru acest tip de urgenţe.

 

   De ce nu este pregătit?
   Ilona Kickbusch: Nu avem banii – nu avem un fond pentru urgenţe globale, nu avem un sistem de organizare. Avem doar International Health Regulations (IHR), care îţi spun când OMS declară un eveniment o urgenţă de sănătate publică. Iar acesta e un lucru bun. Dar apoi este necesar să creăm un sistem care să poată fi activat imediat ce OMS declară o criză, un sistem care să cuprindă expertiză, logistică, materiale, tot ce ai nevoie ca să faci faţă crizei. În vreme ce acum ne bazăm doar pe formula carităţii: înainte să facem ceva, trebuie să strângem bani. Şi mulţi oameni trebuie să beneficieze de training înainte de a merge acolo. Să luăm exemplul Germaniei: ministrul apărării a făcut un apel chemând oamenii să se implice direct, ca voluntari şi au rămas în jur de 3.000 de oameni, dar toţi aceşti voluntari trebuiau pregătiţi.

 

CRIZĂ FINANCIARĂ ÎN ORGANIZAŢIA MONDIALĂ A SĂNĂTĂŢII

 

   Este această epidemie un semnal de alarmă pentru OMS şi pentru partenerii ei?
   Ilona Kickbusch: Nu cred că secretariatul OMS avea nevoie de un semnal de alarmă. Dar este mai degrabă un semnal de alarmă despre finanţarea OMS, pentru că organizaţia are o politică de zero creştere, impusă de decizii luate la nivel politic în SUA, aşa că bugetul principal al OMS a scăzut şi nu mai sunt fonduri. De fapt, tocmai departamentul responsabil pentru securitatea sănătăţii a fost redus în dimensiune din cauza lipsei finanţării. Un număr foarte mare de acţiuni sunt legate de reforma OMS, de stabilirea priorităţilor, iar în acest context, capacitatea OMS de a răspunde cum se cuvine a fost semnificativ scăzută, aşa că sperăm că statele membre se vor „trezi“ şi vor spune: „Nu ne permitem ca această parte a muncii unei organizaţii globale de sănătate – securitatea sănătăţii – să fie slăbită şi pusă în pericol în acest mod“. În acelaşi timp, va trebui să revizuim IHR şi să vedem ele dacă ne-ajută într-adevăr să răspundem la aceste tipuri de urgenţe.

 

Ce fel de modificări ar trebui să sufere IHR?
Ilona Kickbusch: Cred că răspunsul la această întrebare va depinde de analiza post-criză a răspunsului la epidemie. Vă amintiţi probabil că a fost un comitet de evaluare după pandemia de gripă porcină, o situaţie în care statele membre au fost de părere că OMS nu a răspuns cum trebuia. Sunt de părere că vom avea nevoie de un comitet de evaluare şi după ce se încheie epidemia de Ebola, ca să vedem ce anume din algoritmul pe care OMS l-a dezvoltat din mers pentru Ebola funcţionează şi ce nu. În mod particular: în ce punct declarăm o urgenţă internaţională de sănătate publică? Avem sau nu nevoie de acordul ţării în cauză ca să declarăm o urgenţă? Şi, foarte important, ce mecanisme sunt activate după declararea urgenţei? Pentru că, până acum, după declararea unei urgenţe, există un gap, o pauză în care ne întrebăm ce ar trebui făcut. Şi am putea stabili că, după ce este declarată un anumit tip de urgenţă, un nou mecanism ONU specific trebuie să devină activ. Cum există acum UNMEER, misiunea ONU dedicată Ebola. Dar probabil am mai avea nevoie – cum spunea Ban Ki-Moon că ne trebuie o forţă de pace a ONU – de o forţă de muncă pentru sănătate, care să poată interveni imediat în situaţii de urgenţă. „Halatele albe“, în loc de „căştile albastre“. În consecinţă, cred că IHR trebuie revizuite şi trebuie să ne concentrăm mai mult pe modalităţile în care acţionăm atunci când nu există tratament. Acest lucru i-a speriat cu adevărat pe oameni, inclusiv pe profesioniştii care au intervenit în prima linie. A fost ca în epidemiile istorice din Evul Mediu, din secolul al XIX-lea. Chiar şi în cazul gripei spaniole, când medicamentele erau inutile şi totul depindea de logistică, de organizarea carantinei, de cordonul sanitar, de calitatea îngrijirii, de spitalele de campanie. Poate ne ajută mai mult să ne raportăm la ce făceau oamenii în epidemiile anterioare, când nu puteau conta pe medicamente. Una dintre probleme este şi că am devenit atât de „perfecţi“, atât de perfecţionişti în procesele noastre. Când oamenii se confruntau cu gripa spaniolă, nu aveau de ales. Pur şi simplu, luptau cu acel virus cu mijloacele pe care le aveau la dispoziţie, pe când acum ai un echipament de protecţie din cap până în picioare, logistică pentru a transporta persoanele infectate înapoi în ţările lor. Regulile sunt cu totul altele când răspunzi la o epidemie în secolul XXI, pentru că există anumite aşteptări legate de siguranţă, pe care nu le aveai înainte. Nu în urmă cu 100 de ani. A trecut aproape un secol între gripa spaniolă şi criza de Ebola. Iar în cazul gripei spaniole au murit între 50 şi 100 milioane de oameni la nivel mondial. Criza de Ebola este cu adevărat un semnal de alarmă, trebuie să fim foarte serioşi şi mulţi dintre noi credem cu tărie că comunitatea internaţională nu a răspuns cu seriozitatea cu care trebuia să răspundă.

 

Şi nici suficient de repede.
Ilona Kickbusch: Absolut!! Seriozitatea ar fi implicat şi rapiditatea răspunsului. Dar şi angajamentul financiar. Iniţial, oamenii vorbeau de 500 de milioane de dolari. Apoi, de câteva miliarde de dolari. Şi nici nu am calculat încă pierderile înregistrate la capitolul viabilităţii economice şi încasate de economiile ţărilor sever afectate de epidemie. Practic, economia lor a fost devastată. Inclusiv economia tradiţională, agricultura. Vorbim de ţări în care sistemul agricol este construit pe mobilitatea forţei de muncă, în care lucrătorii merg de la o fermă la alta. Evident, nu a mai fost posibil să se întâmple acest lucru, din cauza Ebola. Întregul sistem economic, toate pieţele au fost brutal lovite. E o situaţie foarte tragică.

 

Pentru combaterea epidemiei au fost luate o serie de măsuri controversate, criticate ca fiind extreme. Mă refer în primul rând la o decizie repetată a guvernului din Sierra Leone de a pune întreaga ţară sub o carantină generalizată câteva zile. Au fost justificate şi necesare astfel de măsuri? Au rezolvat ceva sau doar au cumpărat timp?
Ilona Kickbusch: Nu ştim cu adevărat. Mi s-a părut interesant un interviu cu Peter Piot (n.r.: descoperitorul virusului Ebola) care a mărturisit că reacţia sa iniţială la carantina generalizată a fost: „ooo, ce nebunie să faci asta“, dar şi că apoi a început să reevalueaze această măsură. Sigur, dacă ne întoarcem în timp şi ne uităm cum a reacţionat Veneţia la ciumă, a fost asemănător. Încerci să opreşti transmiterea. Ceea ce nu înseamnă că opreşti comerţul internaţional. Dar oamenii s-au alarmat din ce în ce mai tare după ce au apărut cazurile din SUA, Spania, Marea Britanie. Până la un anumit punct avem nevoie şi de măsuri de izolare, când vorbim de o boală atât de contagioasă. Într-un fel reinventăm istoria, iar verdictul final nu poate fi dat încă. Aş ezita să spun: a fost bine sau a fost rău, dar, din raportările venite din Africa de Vest, pare să fi ajutat la identificarea mai multor cazuri, la reducerea numărului de lanţuri de transmitere. Sunt lucruri de care va trebui să ţinem cont într-o analiză globală a răspunsului la epidemie şi unele dintre aceste măsuri vor fi, poate, trecute, în manualul privitor la cum ar trebui să reacţioneze ţările în aceste situaţii.

 

O FURTUNĂ PERFECTĂ

 

În mod tradiţional, Ebola a afectat Africa, este considerată o problemă africană. Este acesta motivul pentru care nu puteam conta pe un vaccin sau pe un tratament la începutul epidemiei? Până la urmă, virusul fusese descoperit în 1976.
Ilona Kickbusch: La ultima epidemie din Congo (pe-atunci Zair), în 1994, eu începusem să coordonez divizia OMS pentru comunicare, promovarea sănătăţii şi educaţie pentru sănătate. Mi-amintesc că acea epidemie a fost incredibil de bine ţinută sub control. Asta era regula, de fapt. Izbucnea o epidemie şi, dacă reuşeai să o ţii în satul sau comuna respectivă, se atenua şi se încheia de la sine. Nu concepeam scenariul ca Ebola să se dezlănţuiască. Prin urmare, nu a fost niciodată pe lista de priorităţi. Din cauza felului în care este organizată producţia de vaccinuri şi tratamente, în sectorul comercial, dar şi în institutele de sănătate publică, pur şi simplu, nu era o boală prioritară. În trecut, dacă citeai biografia lui Peter Piot, ai fi putut spune: „Ok, hai să facem ceva, să căutăm un vaccin sau un tratament“. Dar la concurenţă erau atât de multe probleme prioritare. Trebuia găsit un vaccin pentru malarie, care afectează aşa de mulţi oameni. Putem găsi un vaccin pentru SIDA? Deci, exista şi o presiune politică. A fost şi un eşec al pieţei în general în această zonă a vaccinurilor şi a tratamentelor pentru bolile tropicale neglijate. Este clar că există o zonă largă ce rămâne neacoperită. Dar în acelaşi timp, însăşi comunitatea internaţională a impulsionat industria să se concentreze pe acele probleme care afectează cel mai mare număr de oameni: SIDA, tuberculoză. Nu e vorba doar de industria farmaceutică „rea“ care nu face ce ar trebui să facă, ci vorbim de un efect sistemic. De aceea, repet, această criză de Ebola este un eşec sistemic, cu numeroase elemente care s-au întregit într-o furtună perfectă.

 

Care este principala diferenţă între ceea ce se întâmplă încă în Sierra Leone, Liberia şi Guineea, pe de-o parte, respectiv ce s-a întâmplat în Congo: o epidemie separată, de dimensiune mult mai mică, foarte repede rezolvată şi încheiată înainte de a se extinde? Chiar are Congo un sistem de sănătate mai solid?
Ilona Kickbusch: Este un pic mai solid, dar nu doar acest lucru a făcut diferenţa. Acolo intervenţia a fost foarte rapidă, populaţia din Congo a răspuns imediat măsurilor luate de autorităţi. A fost un mix între încrederea populaţiei în autorităţi, în sistemul de sănătate, numărul de profesionişti medicali disponibili să se implice, viteza de reacţie. În Congo reacţia a fost, de asemenea, autoritară şi fermă: „Vom învinge asta, vom face asta“. Ce s-a întâmplat acolo arată că dacă ai un sistem funcţional, chiar rudimentar, poţi face ceva. Dar dacă ai o guvernare foarte slabă, cu un nivel foarte scăzut al încrederii populaţiei, cu un sistem de sănătate practic inexistent, fără profesionişti, atunci eşti pierdut. Atunci devii cea mai slabă verigă. 

 

E COMPLICAT SĂ ADUCEM INDUSTRIA DE PARTEA BINELUI

 

Ce obstacole pune astăzi sectorul privat în prevenirea şi controlul bolilor nontransmisibile?
Ilona Kickbusch: Întâlnim foarte multe obstacole din partea industriei. Poţi face foarte mulţi bani cu ajutorul unor lucruri nesănătoase, sunt foarte mari interesele companiilor care vor să vândă din ce în ce mai mult din acele bunuri şi produse care îi fac pe oameni nesănătoşi. Şi nu ne referim exclusiv la industria producătoare, ci la un întreg complex care îi este asociat, din care fac parte şi agenţiile de marketing – multe dintre ele obţin cele mai mari profituri promovând produse nesănătoase. Mulţi dintre noi lucrăm şi locuim în contexte urbane şi avem un stil de viaţă destul de sedentar. Şi nu ajută că există o tentaţie constantă. Dacă eşti într-o staţie de metrou sau dacă mergi pe o stradă cât de cât aglomerată, eşti constant motivat să mănânci ceva, să bei ceva, să cumperi ceva. Ai nevoie de multă putere să nu răspunzi, să spui nu. În dezbaterea publică se spune adesea că oamenii ar trebui să aibă alternative sănătoase, dar, de fapt, este deja o problemă, destul de serioasă pe plan psihologic, că mereu trebuie să alegem. Constant trebuie să faci un efort de voinţă şi să zici: „Nu, nu o să cumpăr o felie de pizza acum“. Este o presiune enormă pe oameni în viaţa lor de zi cu zi, tentaţiile apar la tot pasul, activitatea fizică e limitată, mulţi oameni nu mai au timp să gătească. Este o interfaţă foarte complexă care ţine de felul în care s-au schimbat şi s-au comercializat stilurile noastre de viaţă. Şi de cât de mult din economia noastră depinde de această comercializare a vieţii. Ceea ce face să fie foarte dificil să găsim o cale să inversăm aceste forţe, să le aducem de partea binelui, să îi facem să vândă produse sănătoase în loc de ciocolată copiilor. Va fi foarte dificil să convingem o industrie în care nivelul profitului este atât de mare să se răzgândească, să se schimbe.

 

Cum poate fi tras la răspundere sectorul privat atunci când are un impact negativ asupra sănătăţii publice?
Ilona Kickbusch: În primul rând, prin reglementare. Statele trebuie să creeze legislaţie în acest sens. O parte din această reglementare este făcută prin politici antifumat, care limitează accesul la tutun sau contextele în care se poate fuma. Şi o să vedem cum vor evolua regulile de acest tip. Cu toţii am crezut că a fost o mare liberalizare în societate că putem mânca şi bea peste tot, dar are, de fapt, un impact negativ. Aşa că probabil vom vedea mai multe reglementări cu privire la locurile în care poţi consuma mâncare sau alcool. Şi nu doar din cauza impactului nociv asupra sănătăţii, ci şi din cauza enormei cantităţi de deşeuri produse. În multe oraşe sunt imense costurile eliminării tuturor acestor deşeuri, de la ambalaje de fast-food la peturi şi aşa mai departe. Există un profit privat generat de produs, dar toate costurile externe sunt suportate de public, prin taxele către stat. Prin reglementarea industriei, prin taxe, vor Lucrători în domeniul sanitar transportă un suspect de Ebola la un centru de tratament coordonat de Crucea Roşie în Macenta (Guineea)creşte preţurile şi unele ţări au început deja să facă asta: au adăugat taxe pe răcoritoare. Apoi, banii colectaţi au o destinaţie specifică. În Mexic, de exemplu, taxa pe zahăr e folosită pentru a face ca apa potabilă să fie disponibilă în toate şcolile. Există, de asemenea, şi ameninţarea unor eventuale reglementări: actorii din industrie devin atât de îngrijoraţi de teama că vor fi trecute legi noi, încât încep să ia şi pe cont propriu anumite măsuri. Un fel de autoreglementare a industriei. Guvernele au o infinitate de posibilităţi pentru a ajuta la structurarea mediului şi pentru a-l face mai sănătos. În general, preţul este o problemă esenţială. Pentru mulţi oameni cu venituri mici, este foarte dificil să nu cumpere unele din aceste produse, tocmai pentru că sunt foarte ieftine şi mai ieftine ca alternativele sănătoase. Şi alte soluţii trebuie luate în calcul. Putem subvenţiona alimentele mai sănătoase? Trebuie să existe un echilibru. Dacă un burger este aşa de ieftin, aşa îmi voi hrăni copiii, dacă sunt sărac. 

 

În toamnă, în SUA, mai multe companii producătoare de răcoritoare au anunţat că vor promova sortimentele lor fără zahăr, cu zero calorii, în detrimentul celor cu zahăr. Mai multe voci critice au atras atenţia că această tendinţă ar fi fost oricum înregistrată de rapoartele de marketing, ca urmare a schimbării obiceiurilor consumatorilor. Putem spune că este, de fapt, o mişcare bună de CSR?
Ilona Kickbusch: Da, cu siguranţă. E bine că se întâmplă, poate vor accentua tendinţa puţin, dar în general multe dintre companii au motiv să se teamă acum, pentru că, cel puţin în mare parte din ţările dezvoltate, consumul acestor băuturi scade. Aşa că trebuie să găsească o nouă strategie de marketing. Unele dintre ele încearcă să facă din băuturile lor o poveste socială: dă o cola prietenului tău şi aşa mai departe. Altele încearcă să promoveze variantele cu zero calorii. Ceea ce nu e tocmai adevărat, pentru că de obicei încă au un conţinut caloric. Şi o altă parte a problemei: ce fac, de fapt, oamenii care nu mai beau aceste băuturi răcoritoare? Ceea ce vedem în rândul multor tineri este că a bea cola este considerat de modă veche, aşa că în loc de cola aleg energizante, şi ele bogate în zahăr, dar care sunt foarte periculoase din cauza conţinutului mare de cofeină. Este o altă zonă dificilă şi potenţial periculoasă. Nu e uşor să fii responsabil de sănătatea publică. Constant există nişte schimbări în piaţă, alte produse devin populare şi, brusc, în loc de zahăr, ai o altă problemă – în acest caz, multă cofeină. 

 

LOBBY-UL INDUSTRIEI ALIMENTARE:UN EFECT SCANDALOS

 

Cum credeţi că vor evolua reglementările privind alimentele şi sănătatea publică, ţinând cont de noul acord comercial între SUA şi Uniunea Europeană, TTIP?
Ilona Kickbusch: Nu ştim încă. Unele ţări, precum Germania, au fost foarte critice cu privire la acest acord, cred că o parte din standardele noastre alimentare ar putea fi scăzute. Pe de altă parte, nişte standarde din SUA sunt, de fapt, mai înalte decât în Europa. Aşa că vorbim de un compromis, de fapt; pierzi pe de o parte, câştigi pe de alta. Cea mai mare grijă este însă legată de contextele în care o companie poate da în judecată un stat membru. Dacă tu, ca stat membru, ai introduce reglementări mai stricte legate de un anumit aliment, atunci companiile ar putea să te dea în judecată, pentru că ţi-ai schimbat legislaţia. Asta este, de fapt, principala problemă. Poate ceva ce nu ştim astăzi, dar aflăm peste cinci ani că este foarte periculos va trebui reglementat şi una dintre ţări încearcă să emită legislaţie în acest sens – să ne gândim la ţigareta electronică. O companie ar putea veni să dea în judecată statul. Şi pe acest aspect al TTIP ar trebui să ne concentrăm, de fapt. 

 

Le acordăm prea multă putere companiilor.
Ilona Kickbusch: Exact asta e problema. Dar unul dintre argumente este că multe acorduri comerciale, mai ales cele bilaterale, au deja această proviziune, care este în sine înspăimântătoare. Prin urmare, nu s-ar schimba chiar aşa de mult. Dar cred că publicul, asociaţiile de sănătate publică s-au trezit şi oamenii încep să se teamă gândindu-se că marile corporaţii sunt mai bogate decât anumite state. Şi de faptul că sunt globalizate, pe câtă vreme statele acţionează doar pe plan naţional. Aşa că oamenii sunt îngrijoraţi că, în anumite cazuri, în care în mod normal ar cere UE să protejeze statul individual, unele dintre măsurile luate acum de UE vor slăbi, de fapt, potenţialul statului de a lua măsuri stricte pentru sănătatea publică în interiorul propriilor graniţe.

 

Puteţi să îmi daţi un exemplu?
Ilona Kickbusch: Avem exemplul istoric al ţărilor nordice. Când au intrat în UE, au fost nevoite să ridice o parte din restricţiile lor referitoare la alcool. Se poate întâmpla ceva similar. Sau vedem acum cum UE spune că anumite reglementări ale Marii Britanii pentru alimente nu sunt compatibile cu politicile europene. Sunt elemente la care trebuie să ne uităm cu mai multă atenţie, unele ţări vor reglementări mai stricte acasă şi se tem că aceste acorduri comerciale pot slăbi normele privind siguranţa alimentelor sau, în general, siguranţa consumatorului. 

 

Care sunt determinanţii comerciali ai sănătăţii de care ar trebui să ne ocupăm la nivelul Uniunii Europene, prin norme şi reglementări specifice?
Ilona Kickbusch: Cred că, în principal, alimentele. UE are multe oportunităţi de a aborda probleme legate de mâncare. Ar trebui să începem cu informaţiile furnizate despre alimentele pe care le consumăm. Şi este scandalos, cred, că din cauza lobbyului foarte puternic din partea industriei alimentare, UE nu a reuşit să ajungă la un consens privind etichetarea după nişte norme clare şi stricte a alimentelor comercializate la nivel european. Siguranţa alimentelor şi o serie de problematici legate de mâncare pot fi discutate şi adresate la nivel european. Este important că responsabilitatea pentru sănătatea publică şi pentru siguranţa consumatorului să se afle în acelaşi directorat. Este un potenţial enorm acolo. Se pot face mult în ceea ce priveşte alcoolul, tutunul, ţigările electronice. Nu e întâmplător că aceste industrii investesc atât de mult pentru activităţile de lobby. Şi este mare nevoie de o alfabetizare în domeniul sănătăţii a tuturor europarlamentarilor. Reprezentanţii industriei cred că pot obţine anumite lucruri la Bruxelles pe care nu le pot obţine la nivel naţional. Şi trebuie să avem multă grijă.

 

 

Ilona Kickbusch a fost recent desemnată să facă parte din panelul de experţi independenţi care va evalua răspunsul OMS la epidemia de Ebola. Înainte a lucrat aproape două decenii în cadrul OMS, inclusiv director al Departamentului pentru sănătate şi stil de viaţă, respectiv director al Diviziei pentru promovarea sănătăţii, educaţie şi comunicare. Timp de şase ani, până în 2008, a fost coordonator al programului de sănătate globală din cadrul Departamentului de epidemiologie şi sănătate publică al şcolii de medicină a Universităţii Yale. Kickbusch este, de asemenea, editor fondator şi preşedinte al boardului editorial al jurnalului Health Promotion International (Oxford University Press). Printre boardurile editoriale sau consultative din care mai face parte se numără cele ale revistelor: British Medical Journal, Social Science and Medicine, Journal of Global Social Policy. Din 2008 este directorul programului de sănătate globală al Institutului pentru studii internaţionale şi de dezvoltare din Geneva.



 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe