Newsflash
Interviuri

Dr. Turkes Ablachim: „Reţeaua de medicină școlară din București, un model de bune practici la nivel naţional!”

de Dan Dumitru MIHALACHE - sept. 18 2020
Dr. Turkes Ablachim: „Reţeaua de medicină școlară din București, un model de bune practici la nivel naţional!”

Am discutat cu dr. Turkes Ablachim, directorul medical al ASSMB, despre proiectele în care este implicată instituția în această perioadă.

ASSMB este foarte prezentă în spaţiul public în această perioadă, mai ales în postura de instituţie care administrează cele 19 spitale din subordinea Primăriei Capitalei. Totodată, instituţia derulează mai multe proiecte de testare pentru COVID-19.

foto 2 AT

Însă cel puţin la fel de importantă, având în vedere și startul noului an școlar, este și cealaltă latură a activităţii ASSMB – Reţeaua de medicină școlară și universitară. Despre aceasta am discutat cu
dr. Turkes Ablachim, directorul medical al ASSMB.

În ce condiţii începe noul an școlar în București?

În actualul context pandemic, noul an școlar începe în condiţii speciale în Capitală. Întrucât considerăm sănătatea și educaţia copiilor prioritare, am luat toate măsurile care ţin de noi pentru a proteja sănătatea copiilor și a cadrelor didactice. Chiar zilele trecute, Primăria Capitalei a iniţiat un proiect de testare care îi vizează direct pe copii.

Proiectul „Școli sănătoase în București” va fi derulat de Administraţia Spitalelor și Serviciilor Medicale București (ASSMB), cu sprijinul medicilor din reţeaua noastră de medicină școlară, și îi vizează pe cei 250.000 de elevi din cadrul unităţilor de învăţământ preșcolar, primar, gimnazial și liceal aflate pe teritoriul municipiului București.

Practic, în urma triajului observaţional și a evaluării medicale la cabinetul medical școlar, ei vor putea fi testaţi gratuit, cu aparate Real Time PCR, în unităţile sanitare specializate afiliate acestui proiect. Posibilitatea testării RT-PCR este asigurată, tot gratuit, și pentru cadrele didactice și personalul auxiliar din unităţile de învăţământ din București.

Iar pentru triajul din acest început de an școlar, am asigurat în toate cabinetele medicale școlare avizate un cadru medical cu normă întreagă zilnic, prin mobilizarea personalului medical din cabinetele stomatologice și prin încheierea de contracte de muncă pe perioadă determinată.

Ce ne puteţi spune despre evoluţia reţelei de medicină școlară a ASSMB în ultimii ani?

Momentul de cotitură pot spune că a fost anul 2017, când am început un proces accelerat de extindere și modernizare a reţelei de medicină școlară și universitară.

Numărul de cabinete medicale a crescut, iar Primăria Capitalei, prin ASSMB, a investit masiv în dotarea acestora cu echipamente și aparatură performantă la nivelul tehnologic al zilelor noastre. În momentul preluării acestor cabinete, în urmă cu trei ani, existau echipamente vechi de peste 25 de ani.

Concret, cum au fost repartizate investiţiile?

Ca să vă faceţi o idee, doar în cabinetele stomatologice din reţeaua noastră s-au investit în ultimii ani 2 milioane de euro, în principal pentru achiziţia de scaune stomatologice noi, moderne, aparate de sterilizare și mobilier medical. În total, investiţiile din ultimii ani pentru dotarea cabinetelor noastre școlare depășesc 4 milioane de euro.

O parte importantă din această sumă a mers și către
cabinetele de medicină generală, care au beneficiat de investiţii în: aparatură medicală, obiecte de inventar, medicamente, dezinfectanţi, consumabile sterilizare, materiale sanitare, materiale cu caracter funcţional, materiale de curăţenie, materiale consumabile etc.

Deschizători de drumuri

Câte cabinete deţine Reţeaua în acest moment?

Astăzi, Reţeaua de medicină școlară și universitară a ASSMB dispune de 441 de cabinete de medicină generală, care asigură asistenţa medicală în grădiniţele, școlile și liceele de stat din Capitală și 10 cabinete medicale universitare.

De asemenea, avem 144 de cabinete stomatologice școlare și 13 universitare. Un număr de 250.000 de elevi și peste 120.000 de studenţi beneficiază de îngrijiri în cabinetele școlare și universitare din București.

Practic, în acest moment, putem spune că eforturile depuse în ultimii ani au dat roade, iar Reţeaua de medicină școlară și universitară a ASSMB poate fi considerată un model de bune practici pentru întreaga ţară. De altfel, pot spune că ne-am asumat cu mult curaj rolul de deschizători de drumuri, de „pionieri” în domeniul medicinei școlare.

În ce sens spuneţi că sunteţi deschizători de drumuri?

În primul rând, pentru că ASSMB este singura structură de acest fel din România, ceea ce a permis organizarea riguroasă și finanţarea din bugetul local cu prioritate pentru sănătate. Pentru prima dată, avem trei programe de educaţie pentru sănătate care se desfășoară sistematic de trei ani în toate grădiniţele și școlile din București.

Asistenţa stomatologică prin cabinetele școlare asigură gratuitate pentru toate problemele stomatologice ale copiilor, de la evaluarea statusului stomatologic, tratamentul cariilor, până la montarea de aparate ortodontice mobile și fixe – performanţă care a atras aprecierile părinţilor, dar și ale specialiștilor europeni din domeniu.

foto 7

Un alt exemplu: ASSMB a organizat, la finalul anului 2018, prima Conferinţă Naţională de Medicină Școlară, la care au participat peste 150 de specialiști din toată ţara. Pot spune că acest eveniment a reprezentat punctul de plecare pentru stabilirea cadrului legislativ în baza căruia se desfășoară astăzi activitatea de Medicină școlară.

Pe lângă reprezentanţii Primăriei Capitalei, instituţia în subordinea căreia se află ASSMB, au participat și reprezentanţi ai Parlamentului României, ai autorităţilor centrale și locale, precum și ai Administraţiei Prezidenţiale.

Reprezentanţii reţelei de medicină școlară au expus punctual care sunt problemele întâmpinate de medicii școlari, în grija cărora se află aproape 2 milioane de elevi și preșcolari, precum și circa 700.000 de studenţi, din toată ţara.

Există suficient personal medical care să deservească acele cabinete din cadrul reţelei bucureștene de medicină școlară și universitară?

Dacă în 2017 exista un deficit major de personal în aceste cabinete, de aproximativ 30%, astăzi avem ocupate cu personal medical calificat aproape toate posturile din Reţea, iar activitatea, cred eu, se desfășoară la un nivel optim.

Trebuie spus, însă, că un rol esenţial în acest proces l-a jucat modificarea Ordonanţei de Urgenţă 162/2008, realizată la iniţiativa Primăriei Capitalei, care de-acum permite finanţarea și de la bugetul local a salariilor personalului medical din cabinetele școlare.

În acest fel, au fost posibile creșterea investiţiilor și suplimentarea numărului de posturi cu respectarea normativelor legale, în contextul creșterii semnificative a numărului de copii din București, ceea ce permite funcţionarea în bune condiţii a cabinetelor medicale școlare.

Iar acest lucru are consecinţe pozitive, palpabile, în primul rând pentru beneficiarii direcţi, copiii din grădiniţele, școlile și liceele
bucureștene.

Puteţi exemplifica în ce constau aceste consecinţe pozitive?

Dacă ne referim, spre exemplu, la cabinetele stomatologice din Reţea, trebuie știut că toţi copiii beneficiază de tratamente gratuite (sigilări, detartraje, tratamentul cariilor sau extracţii dentare).

În anul școlar 2018-2019, s-a efectuat evaluarea a aproximativ 75.000 de copii, iar pe parcursul ultimului an școlar, 2019-2020, până la întreruperea sa bruscă în luna martie, în cadrul acestor cabinete au fost realizate aproape 350.000 de tratamente și 50.000 de consultaţii.

În ceea ce privește Campania de sigilare gratuită a molarului de șase ani,
începută în toamna anului trecut, au fost realizate peste 5.000 de
astfel de tratamente, pentru aproximativ 2.200 de copii din București.

De asemenea, copiii din București beneficiază și de tratamente ortodontice cu aparate dentare mobile și fixe, în cadrul unor proiecte pe care le derulăm: „SMILE” și „SMILE MOBILE”. Sunt două proiecte care se bucură de succes în rândul copiilor, dar și al părinţilor.

foto 9

Merită menţionat și faptul că, pentru a putea asigura o asistenţă stomatologică complexă, am reușit să angajăm 11 medici ortodonţi, în condiţiile în care numărul specialiștilor pe
această zonă este foarte mic.

Cu urgenţele dentare nu-i de glumit

Cum aţi rezolvat problema urgenţelor în perioada în care cabinetele stomatologice au fost închise din cauza pandemiei de COVID-19?

Am reușit să deschidem rapid, în perioada stării de urgenţă, în Complexul Regie, cu sprijinul Universităţii Politehnica București, un centru pentru urgenţele stomatologice ale copiilor, întrucât restul cabinetelor stomatologice erau închise.

Au fost amenajate și dotate complet patru cabinete, unde 32 de medici și asistenţi medicali din Reţeaua de medicină școlară au asigurat tratamente stomatologice timp de 12 ore zilnic.

Pentru respectarea protocoalelor și o bună gestionare a situaţiei, dar în special pentru a elimina orice risc de contaminare, a fost pus la dispoziţie un call-center, vizita la cabinet realizându-se doar în baza unei programări telefonice prealabile.

Din bugetul municipalităţii au fost asigurate toate cheltuielile cu personalul, materiale sanitare, stomatologice, medicamente, dezinfectanţi, precum și serviciile de igienizare și dezinfectare. Timp de aproape două luni, Centrul de urgenţe stomatologice pentru copii din Complexul Regie a tratat circa 300 de copii.

Educaţie pentru sănătate

Când dorim să prevenim, începem cu educaţia medicală...

Așa este, educaţia pentru sănătate este foarte importantă pe zona de prevenţie. De aceea, noi am încercat să avem aproape atât școala, cât și părinţii. Este esenţial acest parteneriat, pentru că, deși mare parte din ziua unui copil este ocupată de activităţile de la grădiniţă sau de la școală, la finalul programului el se duce acasă.

Iar pentru a fi cu adevărat eficiente, regulile și deprinderile învăţate de copii consider că trebuie să fie aplicate pe întreg parcursul zilei. De aceea, am considerat necesar să acţionăm pe aceste două direcţii.

foto 6

Pe de o parte, am încheiat un parteneriat instituţional cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB), obţinând astfel permisiunea de a avea trei ore de educaţie a sănătăţii pe parcursul unui an școlar, în unităţile de învăţământ din Capitală.

Aceste ore sunt cuprinse în curricula aprobată de Ministerul Educaţiei. În același timp, ne bucurăm de o bună colaborare cu Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi – Învăţământ Preuniversitar (FNAP-IP).

Aveţi proiecte în derulare cu aceștia?

La propunerea FNAP București, în parteneriat cu Proedus și alte instituţii și organizaţii, am lansat în acest an Campania „Primul Ajutor Vine la Școală”. Se desfășoară în 34 de școli de stat, sub forma unor cursuri de prim ajutor derulate în săptămâna „Școala Altfel”.

O altă iniţiativă de educaţie pentru sănătate, derulată pentru al treilea an consecutiv, dar foarte actuală în contextul pandemic prezent, este Campania „Sănătatea e în mâinile tale”, destinată preșcolarilor și școlarilor din clasele primare ale instituţiilor de învăţământ de stat din municipiul București.

Astfel, prin intermediul medicilor și asistenţilor medicali din Reţeaua de medicină școlară a ASSMB, aproape 117.000 de copii au învăţat să se spele corect pe mâini și au aflat despre riscurile de îmbolnăvire pe care o igienă deficitară a mâinilor le presupune.

Importanţa acestor cursuri o putem recunoaște în această perioadă de pandemie, copiii bucureșteni fiind deja instruiţi de trei ani în acest sens.

Sănătatea orală

Copiii se dezvoltă sănătos atât printr-o dantură sănătoasă, cât și printr-un stil de viaţă sănătos. Are ASSMB proiecte în aceste direcţii?

Am derulat, în școlile și grădiniţele din Capitală, două campanii în acest sens. Este vorba despre „Campania de Promovare a Sănătăţii Orale”, care vizează preșcolarii și elevii claselor 0-VIII înscriși în învăţământul de stat din București, respectiv 161.605 preșcolari și școlari (nivel primar și gimnazial) înscriși în cele 390 de unităţi de învăţământ de stat.

foto 5

Scopul campaniei este de a le transmite copiilor informaţii referitoare la regulile de îngrijire în igiena orală, pentru a preveni apariţia unor complicaţii stomatologice. Ne-am bucurat să vedem că au fost foarte receptivi la acţiunile de informare, la tehnica periajului dentar și la deprinderea unor obiceiuri alimentare sănătoase.

Și asta pentru că, din păcate, statistica este îngrijorătoare: pentru aproape 90% dintre școlari, cariile dentare reprezintă încă o problemă de sănătate majoră.

Și pe zona adoptării unui stil de viaţă sănătos?

Alături de ISMB, INSP și FNAP-IP, am derulat campania „Copiii sănătoși ai Bucureștiului”, care pune accentul pe obiceiurile alimentare sănătoase, precum consumul de apă, de legume și fructe, servirea zilnică a micului dejun și practicarea susţinută a activităţilor fizice.

În cadrul acestei campanii am pus la dispoziţia copiilor un „Ghid de alimentaţie sănătoasă și activitate fizică”, precum și câteva instrumente de automonitorizare a comportamentelor sănătoase promovate: Jurnalul consumului de fructe și legume, Jurnalul lunar al micului dejun și Jurnalul activităţii fizice.

Până acum am vorbit exclusiv despre cei mici. Cum rămâne cu categoriile de vârstă mai mari, studenţii, de exemplu?

Pentru aceștia, am organizat o serie de workshopuri sub titulatura „Inimi tinere bat pentru tine”, al căror scop principal este încurajarea donării voluntare de sânge, organe și celule stem.

foto 10

Aceste evenimente au fost organizate în parteneriat cu Centrul de Transfuzie Sanguină București, Registrul Naţional al Donatorilor Voluntari de Celule Stem Hematopoietice, precum și alte instituţii și organizaţii importante.

Pe parcursul a trei luni, am fost prezenţi în faţa a sute de studenţi din toate universităţile de stat bucureștene. Invitaţi de seamă le-au vorbit tinerilor despre importanţa donării de sânge și despre cât de acută e nevoia de sânge în România, unde nivelul de donare e sub 2%, în timp ce media europeană este de peste 5%.

A început deja școala. Ce proiecte aveţi acum în derulare?

Anul acesta am demarat proiectul „CLAR – pentru COPII”, ce are ca obiectiv remedierea problemelor de vedere în rândul copiilor. Iniţiativa a plecat de la o serie de date statistice care arată că viciile de refracţie sunt și acum cele mai întâlnite afecţiuni în mediul urban, în colectivităţile de preșcolari și elevi, urmate de obezitate și viciile de postură.

În anul școlar 2019-2020, în cabinetele medicale din Reţeaua de medicină școlară a ASSMB au fost identificate 16.469 de vicii de refracţie, la un total de 189.779 de elevi examinaţi. Viciile de refracţie nu se pot trata, însă ele pot fi corectate cu ochelari sau cu lentile.

foto 8

Vorbim aici despre afecţiuni precum miopia, hipermetropia sau astigmatismul, care au un efect deloc de neglijat asupra calităţii vieţii copiilor și, cum e ușor de bănuit, asupra procesului lor de învăţare.

Prin proiectul „CLAR – pentru COPII”, acordăm un sprijin financiar în cuantum de maximum 500 de lei per beneficiar, pentru 4.000 de copii, în vederea achiziţionării unei perechi de ochelari de vedere.

Eu cred că este un proiect binevenit în contextul deschiderii noului an școlar, când cei mici, chiar și cu aceste restricţii impuse de pandemie, se reîntorc în comunitate și își reiau activităţile școlare obișnuite.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe