Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  ACTUALITATE  »  Interviuri

Colentina este primul spital de stat care evaluează pacienţii online

Viața Medicală
Dr. Laura Davidescu vineri, 20 martie 2020

În contextul adaptării facilităţilor spitalicești la afluxul de pacienţi cu COVID-19, Spitalul Clinic Colentina din București este primul care anunţă mutarea consultaţiilor în mediul virtual. Artizanul acestei schimbări este medicul neurochirurg Horaţiu Ioani, fondatorul platformei Medicentrum.

Horatiu Ioani

Dr. Horaţiu Ioani (38 de ani) este medic specialist în Neurochirurgie, doctorand în Genetică și singurul medic român Fellow of the Royal College of Surgeons care practică în România. După ce a lucrat opt ani în Marea Britanie, a decis să se reîntoarcă în România și să profeseze aici. În prezent, lucrează la Spitalul Clinic Colentina.

V-ar putea interesa și: Decizie: Raportul de gardă la Institutul „Marius Nasta” este exclusiv online

Chiar în ziua de Crăciun a lui 2019, dr. Horaţiu Ioani anunţa că a pus la punct proiectul Medicentrum, o platformă online care punea în direct medicii și pacienţii și despre care site-ul Viaţa Medicală a anunţat în premieră. La mai puţin de trei luni distanţă, medicul neurochirurg integrează în platformă o interfaţă dedicată Spitalului Colentina, care nu-și mai poate desfășura activitatea normală în cabinete, în contextul infecţiilor cu noul coronavirus și estimează că astfel, medicii vor putea evalua la distanţă circa 100 de pacienţi pe zi.

MEDICINA NU SE FACE PE WHATSAPP

Cum a funcţionat Medicentrum în primele 3 luni de existenţă?

Bine. E un fel nou de a lucra, la noi oamenii încă se obișnuiesc cu ideea, deși în alte ţări deja se fac evaluări la distanţă de multă vreme. Mai ales în statele foarte mari, unde distanţele sunt lungi, chiar și cu avionul faci șapte ore, pacienţii sunt bucuroși să scurteze drumul până la medic pentru o opinie. România vine puternic din urmă. Oamenii înţeleg avantajele și le folosesc. În primele noastre trei luni, Medicentrum a crescut organic, “din gură-n gură”, cum ar veni. Medicii se arată dornici să folosească această platformă și au înţeles rapid că nu înlocuiește consultaţia din cabinet, dar că le ușurează și le organizează munca. Pentru că medicina nu se face pe whatsapp.

A fost ceva mai complicat decât v-aţi așteptat?

Cu siguranţă. E un proces de învăţare, mai ales că e primul meu proiect de această anvergură. Am lucrat pe o platformă similară în Marea Britanie, știu ce ar trebui să facă și cum să facă, dar e ușor diferit când ești tu la butoane. O să ajungem însă fix acolo unde vrem și medicina va întineri zeci de ani odată cu asta. Feedback-ul este excelent.

MEDICUL ARE TOATE DATELE PACIENTULUI ÎNAINTE DE A-L CONSULTA FIZIC

Aveţi cifre legate de numărul de pacienţi, consultaţii și medici implicaţi în proiect?

În primul rând, nu oferim consultaţii, ci evaluări. Dacă pacientul are nevoie de consultaţie, medicul îl va îndruma spre un cabinet. Avantajul e că îi va spune și cu ce investigaţii să se prezinte. Știu din experienţă că e frustrant să aștepţi două săptămâni pentru o programare și, când ajungi acolo, să ţi se spună că ai nevoie de un RMN și cinci alte analize. Toate durează: până te programezi la RMN, până primești rezultatul, până găsești loc încă o dată la medicul tău, să le interpreteze. Unii pacienţi pur și simplu nu au acest timp de investit pe drumuri inutile, pentru că boala nu așteaptă să termini tot ce ai de făcut. Iar alţi pacienţi vor să se miște cât mai repede, căci timpul e valoros. De ce să își ia liber de la serviciu, de ce să umble prin oraș, de ce să stea pe la uși? Chiar poate fi mult mai simplu. Și, când ajunge la medic, acesta are toate datele despre pacient, poate oferi opţiuni repede și precis. Cât despre cei care nu au nevoie să fie văzuţi, e și mai bine. Adevărul e că nu putem face totul online, dar o parte sigur se poate. Medicii fac asta deja, doar că într-un mod dezorganizat.

Ce se schimbă în acest moment, prin includerea Spitalului Virtual Colentina?

Este o bucurie pentru noi să fim de folos colegilor și pacienţilor. În acest moment, asta chiar poate face o diferenţă. Ajută orice reduce contactul între oameni. A fost un efort să punem la dispoziţie o pagină dedicată, s-a lucrat o săptămână. Cred însă că, în aceste momente, societatea civilă trebuie să se mobilizeze și să contribuie fiecare cu ce poate. Noi asta am putut, asta am făcut.

ESTIMĂM 100 PACIENŢI VIRTUALI PE ZI LA COLENTINA

Câte evaluări vă așteptaţi să aveţi în următoarea perioadă?

Mi se pare că niciodată lucrurile nu s-au schimbat atât de repede ca azi. Nu știu răspunsul la această întrebare. Tot mai multe? Estimez 100 pe zi.

Câţi noi medici și personal auxiliar vor fi implicaţi în proiect de-acum înainte?

Câţi doresc. Tot mai mulţi. Sper să ieșim cu bine din această situaţie. Vor fi doar medici într-o primă etapă, și vor lucra pe bază de voluntariat.

Cât timp vă așteptaţi să fie nevoie de această secţiune dedicată spitalului Colentina?

Punem la dispoziţie platforma în mod gratuit pentru perioada de criză. Cât o să însemne asta, nu am de unde să știu. Dar cu siguranţă o să fie de ajutor și după aceea.

Care este atmosfera în rândul medicilor de la spital?

Legat de platformă, feedbackul e pozitiv.

Pentru dvs. personal, care sunt cele mai mari îngrijorări în acest moment?

Aveam mulţi pacienţi planificaţi la operaţie pentru perioada care urmează. Sper ca acești oameni să fie bine, mă gândesc mult la ei și îi ajut cum pot. Apoi, în fiecare dimineaţă, sper să mă întorc acasă seara fără să aduc ceva „la pachet”. Cu familia ţin legătura mai mult pe skype în
perioada aceasta.

E CA ÎN AVION: CA SĂ ÎI POŢI AJUTA PE ALŢII, ÎŢI PUI ŢIE MASCA MAI ÎNTÂI

Ce mesaj transmiteţi, în această perioadă, personalului medical din România? Dar pacienţilor?

Colegilor le transmit că n-avem ce face decât ceea ce știm mai bine; acum e nevoie de noi și nu vom dezamăgi. Doar că, în această dedicare, nu e deloc egoist să ne protejăm, în primul rând, pe noi. Ca în avion: ca să îi poţi ajuta pe alţii, îţi pui ţie masca mai întâi. Pacienţilor le transmit să aibă grijă de ei în continuare, cu respect și consideraţie faţă de ceilalţi. A început un fenomen zilele astea în România, sunt două scenarii: fie pacienţii au foarte mult timp la dispoziţie, că stau acasă și se gândesc că e momentul oportun să se caute de diverse și să-și controleze junghiul pe care l-au avut acum două luni, fie pacienţii care au simptome serioase, dar își spun că ei pot să mai aștepte, să nu aglomereze medicii în acest moment. Niciuna dintre variante nu e sănătoasă și vreau să știe că există opţiuni pentru ei, nu sunt ai nimănui. Să își sune medicul de familie, să apeleze la o evaluare la distanţă, tocmai pentru a ști ce au de făcut în continuare.

Aţi lucrat câţiva ani în Marea Britanie, ţară care a decis să abordeze pandemia într-un mod mai relaxat... Ce mesaje aveţi de la colegii de acolo?

Părerile sunt împărţite, dar - așa cum e și la noi - medicii fac ce decid autorităţile. Să înceapă să acţioneze fiecare după capul lui ar produce doar mai mult haos.

 

 

  • Nu putem face totul online, dar o parte sigur se poate. Medicii fac asta deja, doar că într-un mod dezorganizat.

Etichete: Medicentrum Colentina consultatii Horațiu Ioani distanta

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.